740 B230F: Loopt zeer slecht stationair, vooral bij koude mo

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
jajaat
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15.11.2011 - 19:06

Hallo



Mijn 740 B230F 1992 loop al zeer lang slecht stationair, vooral bij koude motor.

Foutcodes:

2-2-1: Adaptieve lambdaregeling deellast bovengrens

2-3-3: Adaptieve regeling stationair buiten regelbereik

2-3-2: Adaptieve lamdaregeling stationair boven- of ondergrens



Heb maandje geleden CIS klep vervangen, nog steeds hetzelfde probleem.

Wanneer ik auto smorgens start moet ik altijd gas geven om hem stationair te houden, als ik pedaal los loopt hij onder 500 toeren en wanneer ik hem dan in drive zou plaatsen, zeer grote kans om uit te vallen.

Ik moet altijd als hij koud heeft hem zelf stationair regelen met pedaal.

Eenmaal wanneer hij goed warm is bijna geen last. Loopt dan wel iets hoger dan 1000 toeren...



Iemand die mij kan helpen aub?



Alvast bedankt



Groeten

Sam
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik weet niet precies hoe het zit met jouw motor, maar sommige blokken hebben 2 temp-sensors; eentje voor de dashmeter, eentje die de computer verteld hoe warm het blok is voor de hoeveelheid inspuiting brandstof.

Ik zou in eerste instantie kijken naar die laatste temp-sensor....
Als de computer foute waarde krijgt over de motortemp, spuit hij ook verkeerde hoeveelheid brandstof in, en hierdoor kan de kat het ook niet meer aan........vandaar ook die fouteldingen over de kat, lambdasonde.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Die voor de meter in het dashboard zit onder het spruitstuk in het motorblok en de andere zit iets meer naar achter..
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Deze codes zeggen niet veel.
Je moet gaan meten.
Als je de signalen van en naar de motor meet moet je de fout kunnen vinden.
Tenzij het geen fout in de besturing is.
Een andere optie is het testen van de motor met een diagnose computer.

Een auto-diagnose-center kan dit voor je doen.

Hugo

www.iwemaenterprise.nl
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het zal er wel op neer komen dat de kat en/of de lambdasonde plechtig is overleden en vervangen dient te worden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

De kat geeft niet nooit de bovenvermelde foutcodes.
Lambda kan, maar dan zou ik een ondergrens probleem verwachten.

Hugo
www.iwemaenterprise.nl
Doe de Classic Car EURO Challenge (zet een EURO munt op je motorblok en kijk hoe lang hij blijft staan; zo test of je motor goed loopt).
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Klepspeling goed?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Spuit eens met remmenreiniger op alle aansluitingen vanhet inlaatspruitstuk: misschien trekt hij ergens valse lucht? Ook het spruitstuk zelf!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”