Door JOEP CROLLA
BEST – Een autoshowroom met een restaurantkeuken waar klanten kookdemonstraties kunnen volgen of straks ook zelf kunnen kokkerellen, samen met een professionele cuisinier.
Met een ’elektronische’ driving range voor golfers die er hun afslag kunnen oefenen. Met een meer dan 100 jaar oude vleugel (afkomstig uit de kerk van Breugel), waarop klassieke pianostukken kunnen worden gespeeld. En met een podium waarop wellicht ooit een lokale punkband zal gaan optreden, of dat als mini-theater of kleine bioscoop kan fungeren.

De nieuwe showroom van Volvo De Beemd aan de Eindhovenseweg Zuid in Best is toch weer net even anders dan al die andere prestigieuze autotoonzalen die her en der in de regio worden gebouwd. Vrijdag gaat de showroom open.
Wat directeur Johan Grünfeld van De Beemd betreft krijgt zijn nieuwe showroom in de regio „het imago van het wereldberoemde Chrysler-kantoor in New York en krijgen klanten bij ons dezelfde beleving als motorrijders van Harley Davidson. We wilden van onze nieuwe hoofdvestiging in Eindhoven graag een ’kijkdoos’ maken. Een gebouw met - op het eerste oog - weinig ramen, waarvan iedereen zich afvraagt wat er achter die muren gebeurt. De bedoeling was eerst dat ’t gebouw zilver zou worden, maar dat zou te veel weerspiegelen in de ramen van de auto’s die over de A2 voorbij rijden. Uiteindelijk kozen we voor antraciet“.
Uit elkaar
De nieuwe Volvo-showroom vervangt die van de Beemd-dealerbedrijven in Eersel, Eindhoven, Oirschot, Son, Valkenswaard en Veldhoven. Alleen de Beemd in Helmond blijft over een eigen Volvo-verkooppunt beschikken.
„We zijn de eerste dealer die de verkoop en service zó extreem uit elkaar haalt. Buiten de dealervestiging Best en Helmond blijven vijf nieuwe servicepunten van De Beemd operationeel. We verwachten in Best dan ook alleen potentiële kopers, terwijl je vroeger ook nogal wat mensen zag die even moesten wachten op hun auto in de servicewerkplaats. Niet dat die klanten niet mogen komen, maar mensen die alleen maar komen kijken voor de gezelligheid zijn nu eenmaal een andere doelgroep“.
Bij De Beemd in Best staan straks 35 fonkelnieuwe Volvo’s, een kleine 90 gebruikte en 12 klassieke Volvo-automobielen. De nieuwbouw kostte enkele miljoenen euro’s; meer dan op de vingers van één hand zijn te tellen. De Beemd huurt van een belegger. De regionale Volvo-dealer biedt straks in zijn showroom ook plaats aan - bijvoorbeeld - de Rotary-club die er in de conferentiezaal wil vergaderen of een trouwe Volvo-klant die - voor zijn eigen bedrijf - een productpresentatie wil houden in een andere omgeving. ’Vergaderklanten’ kunnen zelfs beschikken over een geconditioneerde bewaarplaats voor sigaren. Klanten kunnen bovendien gebruik maken van een digitale bibliotheek; daarin kunnen ze alles lezen over de historie van Volvo of bijzondere autotypes, maar ook achterhalen wat er op hun geboortedag zoal gebeurde in de wereld. Bij Volvo De Beemd werken bijna 150 mensen. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet van rond 54 miljoen euro.
Meer info en een video van dit bijzonder pand: http://www.debeemd.nl/
Bron:
