Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een V70 2.4D 163 MY 2009, met 130. 000km
Fantastische wagen tot dus ver, vooral de 5-cilinder roffel en power !
Toch een kleine bezorgdheid :
Begin deze week heb ik mijn wagen naar de Volvo dealer moeten laten slepen, aangezien ik geen druk meer had in mijn koppeling.Dezelfde dag was dit opgelost en de garage zei me dat er een slang was losgesprongen waardoor ik geen druk meer in het pedaal had.
Gelukkig is het een Volvo select car, dus garantiegeval.
De laatste maand was me het volgende opgevallen :
Bij het intrappen van het koppelingspedaal voel ik een lichte vibratie / trilling in het koppellingspedaal.Het lijkt enkel te zijn in de hogere versnellingen,lijkt enkel als ik van 4 naar 5e versnelling ga.Is dit normaal ?
Dit is me de eerste weken namelijk niet opgevallen.
Bij het gaspedaal voel je ook een trilling,deze is iets heviger maar dat schijnt typisch te zijn voor de 5-cilinder, die wat trillingen laat voelen in het gaspedaal.
Zou de trilling van het koppelingspedaal een beginnend probleem met het tweemassavliegwiel kunnen zijn(slappe veren) of eventueel de koppellingsplaat?
Als de motor koud is, gaat het schakelen ook niet zo soepel, maar dit is misschien eigen aan de bak?
Alle suggestie's zijn welkom !
Trillend koppelingspedaal
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Trap bij stationair draaien de koppeling een klein stukje in. Voel je dan getril in het pedaal:
Wat heeft de auto voor een KM-stand?
en heet ik je van harte welkom bij de club.Zou de trilling van het koppelingspedaal een beginnend probleem met het tweemassavliegwiel kunnen zijn
Wat heeft de auto voor een KM-stand?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
Bedankt al voor je input.
Ik ga er straks eens op letten, maar ik denk niet dat hij er bij stationair draaien last van heeft.
Het is eigenaardig, aangezien ik het enkel voel wanneer ik het pedaal indruk om van 4e- naar 5e versnelling te gaan,in andere versnellingen heeft hij het niet.
De auto heeft nu 130.000km.
Ik ga er straks eens op letten, maar ik denk niet dat hij er bij stationair draaien last van heeft.
Het is eigenaardig, aangezien ik het enkel voel wanneer ik het pedaal indruk om van 4e- naar 5e versnelling te gaan,in andere versnellingen heeft hij het niet.
De auto heeft nu 130.000km.
- Oceanracer
- Geartronic member
Bij 200.000 km voel je het ook bij de andere versnellingen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Dat is in elk geval wél mijn ervaring.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Basil, er zijn hier welhaast hele bevolkingsgroepen die dezelfde symptomen kunnen benoemen aan hun voiture. Heb geen paniek, zo lang als het niet kapot is hoef je niet te vervangen. Ik ken de symptomen bij de mijne en sta op 225.000 km. Oceanracer kent de symptomen bij die van hem ook en die staat op ruim 3 ton plus en rolt ook vrolijk verder. Geen paniek dus, maar toch een warm welkom bij de club.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Even voor de nuance: het trillen van het pedaal en daarna van de hele wagen herken ik van mijn lesauto's (VW Golf TDI) en van de bekende rammel bij mijn V70.
-
- 1st Gear member
Ondertussen toch enkele dagen aan mijn pedalen 'gevoeld- en geluisterd'
Ik moet zeggen dat het getril van 4e-naar 5e nu weg is, soms voel ik nu in een andere versnellingen een heel lichte trilling.
Ik denk precies toch dat dit met de lichte trilling van de 5-cilinder te maken heeft op bepaalde toerentallen... we zullen zien.
Het stroef schakelen bij koude motor zal je bij het eene merk blijkbaar iets meer aanvoelen dan het andere.
Hoe kouder het weer wordt des te soepeler hij gaat schakelen blijkbaar, deze morgen viel me dit op aangezien het hier voor het eerst 2° was en hij zich meteen heel soepel in de verschillende versnellingen liet leggen... een echte Zweed dus mijn volvo,begint zich goed te voelen wanneer het kouder wordt
Ik moet zeggen dat ik toch wel heel graag in mijn Volvo rijd,hoe langer ik hem heb des te liever bestuur ik hem, de kracht en vooral dat geluid bij optrekken ::twisted:
Ik moet zeggen dat het getril van 4e-naar 5e nu weg is, soms voel ik nu in een andere versnellingen een heel lichte trilling.
Ik denk precies toch dat dit met de lichte trilling van de 5-cilinder te maken heeft op bepaalde toerentallen... we zullen zien.
Het stroef schakelen bij koude motor zal je bij het eene merk blijkbaar iets meer aanvoelen dan het andere.
Hoe kouder het weer wordt des te soepeler hij gaat schakelen blijkbaar, deze morgen viel me dit op aangezien het hier voor het eerst 2° was en hij zich meteen heel soepel in de verschillende versnellingen liet leggen... een echte Zweed dus mijn volvo,begint zich goed te voelen wanneer het kouder wordt

Ik moet zeggen dat ik toch wel heel graag in mijn Volvo rijd,hoe langer ik hem heb des te liever bestuur ik hem, de kracht en vooral dat geluid bij optrekken ::twisted: