Na 22.000km wordt het tijd voor een review van mijn eerste Volvo.
Door collega’s uitgemaakt voor ‘ouwe l#l’ maar toch gewoon gekocht omdat het land al vol genoeg zit met oer saaie Audi A4 en ASO BMW bakjes. Ook prima auto’s... maar toch.
De Motor.
Wat een genot om in een MY12 D3 te rijden. Genoeg vermogen om heerlijk ‘schakellui’ te kunnen rijden. Vanaf 1000-1100 toeren trekt de motor heerlijk door. Boven 3000-3500 toeren is het feest voorbij. Dan moet er toch al lang geschakeld zijn. In de praktijk schakel ik zelden boven 2300 toeren. Het verbruik valt goed mee voor een 5 cilinder 2.0liter diesel motor. Gecombineerd: 5.6l/100km. Als we het rustig aan doen en veel snelweg rijden haal ik regelmatig 4.7-5.0l/100km als gemiddeld verbruik.
Het schakelen.
Heel lang getwijfeld tussen een Geartronic of handbak. De bak schakelt prima maar de slagen zijn langer dan de duitse concurenten. Even wennen... maar geen spijt dat ik geen Geartronic heb gepakt. Ik ben gewoon nog niet op de leeftijd dat ik niet meer wil schakelen
Interrieur.
In een summum versie valt er weinig te klagen. Afwerking is goed. Goede materialen en geen rammels of kraakjes te bekennen. Alleen als ik flink over een drempel heen buts kraakt de middenconsole een beetje (elke auto zal dan wel iets rammelen J). Na twee weken kraakte mijn koppelingspedaal. Heel irritant. Inmiddels na 2 werkplaats bezoeken netjes opgelost door de dealer. Verder leek de stoelverwarming in eerste instantie niet veel te warmen. Dankzij tips op dit forum hoger laten zetten door de dealer. We zitten er dus weer warmpjes bij.
Wat veel mensen opvalt is dat het binnen in de auto erg stil is. Nauwelijks wind of afrol geluiden. Heerlijk om lange afstanden te rijden.
Bagageruimte.
Op het eerste gezicht niet al te groot en voorzien van een kleine doorgang om te laden. In de praktijk gaat er toch heel veel in mits de bagage niet al te ‘onhandig’ is qua afmetingen.
Four-C ophanging.
Helemaal geweldig. Ik zou niet meer zonder deze optie willen. Op een recht stuk merk je tussen de drie standen weinig maar zodra eraan het stuur wordt getrokken is een enorm verschil merkbaar. Op slechte wegen is de comfort stand dan geen overbodige luxe. Bijna alle oneffenheden worden prima uitgevlakt. Wil je hard door de bocht (of gewoon heel hard rechtdoor) dan is de advanced stand de manier om het rijgedrag van een BMW te benaderen. Op dit moment heb ik de 18inch velgen in geruild voor 16inch winterbanden. Niet de beste keuze geweest helaas (wel de goedkoopste). De wegligging is er flink op achteruit gegaan. Het direct sturen is verdwenen en geheel toe te schrijven aan de 16inch ‘ballon’ bandjes. Maar goed… Het wordt weer zomer
Multi-media.
Nooit veel problemen ondervonden met Sensus v2 maar v3 heeft veel verbeteringen gebracht in menustructuur en ergonomie. Uitzetten van de ‘miep’ kan nu in met een aparte knop. Het afbreken van de geprogrammeerde route gaat nu ook veel beter. Bluetooth werkt prima met mijn telefoon. Al veel complimenten gekregen over het geluid van de carkit. Helemaal top.
Key-less drive.
Wederom een optie die vanaf nu standaard aangevinkt gaat worden op elke toekomstige auto. Het enige nadeel is dat je goed moet opletten dat de zender (die standaard in de broek blijft zitten) niet meegewassen wordt.
Valt er dan helemaal niks te klagen over mijn eerste Volvo?
Jawel… Toch wel. De handrem.
Het lijkt erop dat ze deze op het allerlaatste moment vergeten zijn en maar even weg gewerkt hebben om de meest onlogische plaats die er ook maar te bedenken viel.
Als de handrem nu automatisch aangetrokken werd zodra de auto stil staat was het probleem maar half zo erg (helaas). Verder moet je op de knop drukken om aan te trekken, en trekken om de rem te lossen. HALLO VOLVO. Een klein knopje in de buurt van de versnellingsbak… kijk eens bij de concurentie. Die hebben dat toch wel beter voor elkaar.
Tot nu toe... lijkt het niet de laatste Volvo te gaan worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.