progressieve veren, hulpveren of schokbrekers?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

Volmar schreef:Ik heb eerlijk gezegd nooit van progressieve dempers gehoord.
Wel van veren, natuurlijk.

Die standaard T4 onderstellen zijn inderdaad zwabberspullen.
Had dat onderstel ook onder mijn TD :?

Volvo heeft een verlaagd onderstel (de wegliggingset)
Maar deze is erg duur om aan te schaffen.
Ik heb aan de voorkant nu die wegliggingset zitten.
(Kon de veren heel goedkoop krijgen :D )
Achter komt later nog.

Ik vind het formidabel rijden tot nu toe, de auto is aan de voorkant
nu 2 cm lager.

Als je goed wilt verlagen, dan zou ik de Marinus/CeeBee optie nemen.
3 cm Merwede T4 verlagingsveren met Monroe Sensatracks.

Staat ook mooier dan de volvo wegligginset, maar van mij hoeft het
niet echt hard en laag. Ik hou meer van de compomis verlaging/comfort.

oeps :shock: dat bedoelde ik progressieve veren en hardere dempers.

ga binnen kort eens informeren wat zo'n monroe setje kost.

ik bedoel: een beetje laag is wel lekker (kan mijn vriendin tenminste makkelijk instappen. :lol: )
als het maar geen kart wordt.
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
P.Sleutjes
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.11.2005 - 12:53
Locatie: Best

Volmar,

In deze discussie geef jij aan dat er verschillende progressieve veren bestaan.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 8720c1953c

Ik heb een phase I V40 uit jan 1999. Zijn daar ook verschillende progressieve veren voor en zijn deze ook 115 ex btw en ex montage dat jij na kan gaan?

Bij mij in de buurt zit dealer de Beemd (Eindhoven-Son) en sub-dealer Nordic Car. Zou het uitmaken waar ik deze veren zou laten vervangen?
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Waarschijnlijk zal het verschil zitten in uurloon.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

P.Sleutjes schreef:Bij mij in de buurt zit dealer de Beemd (Eindhoven-Son) en sub-dealer Nordic Car. Zou het uitmaken waar ik deze veren zou laten vervangen?
Je kunt natuurlijk gewoon even een belletje plegen om gewoon op te vragen wat het zou gaan kosten natuurlijk, dan hoef je niet te gokken. Daarna de goedkoopste een offerte op papier laten zetten is het veiligst.

En ik zou denken dat je je niet hoeft te beperken tot een Volvo garage om de veren te laten vervangen, lijkt me toch niet echt heel specifiek een Volvo-only klusje?

Maar er zijn meer mensen handig met een Volvo, bijvoorbeeld Sanders in Veldhoven of Smidt in Gemert of ...
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Het blijkt dat er maar 1 soort progressieve veren bestaan.
Voor de wegliggingset is die er niet, maar voor elk ander
onderstel is het dezelfde. Ik bedoel wel bij Fase I auto's.

Bij mijn dealer kosten ze 115 euro ex btw, ex montage.
Daar moet je wel rekening mee houden.

Maar je kunt inderdaad beter even bellen naar je dealer.
probeer korting af te dingen, lukt mij ook :D
Er zijn trouwens normale aftermarket merken die deze
veren verkopen. Alleen weet ik niet waar je die kunt vinden.
Een kennis van me werkte jaren geleden bij de Kwikfrot.
Hun huismerk had ook de progressieve veren, maar ik ben nooit
zo kapot van dat huismerk......
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

er staat op marktplaats een setje lastafhankelijke veren en dempers te koop.
mischien wel een idee.
heb goede ervaringen met soort gelijke sets bij andere merken.
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
V40-driver
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 15.09.2005 - 18:10

Om nog even verder te gaan op dit onderwerp, als een phase 1 1.8 achter flink doorzakt als die beladen wordt. Moeten dan alleen de veren vervangen worden? Hij zakt zo ver door dat hij haast de binnekant van de wielkast raakt, en dat bij niet eens heel zware belading. En hoe duur zou het kostenplaatje daarvoor zijn?
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

lijkt mij de veren die niet meer lekker zijn.

bij mij begonnen ze ook door te hangen.
heb toen verstevigde veren van volvo gehaald en monroe's gelijk.

afgelopen maand met volle bepakking en 4 volwassenen naar frankrijk gereden, wagen lag vrij recht
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
V40-driver
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 15.09.2005 - 18:10

Oke maar jij hebt dus ook de schokbrekers vervangen, kun je door alleen de veren te vervangen ook iets beter weggedrag krijgen? En uiteraard dus dat de auto niet gaat doorzakken? Wat voor een veren zijn dan aan te raden en wat voor een kostenplaatje zou dat worden?
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Heb zelf geen last van erg doorgezakte auto (Ph I), ook niet met volle belading. maar kleine oneffenheden zoals richels, spoorwegovergangen enzo worden nogal onsubtiel doorgegeven... niet echt comfortabel.
Een flinke misser van Volvo bij de ontwikkeling van de (eerste) V40. Als ze goed hadden getest was er niks aan de hand geweest... zoiets moet toch naar voren komen bij de ontwikkeling en test van een nieuw model??
Ga er zelf niks aan doen denk ik.. blijft een duur verhaal.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Ben het helemaal met je eens dat de PH1 kleine oneffenheden slechts dempt. Ik heb er nog niets aan gedaan. Ik heb alleen achter progressieve veren aangebracht. Net 3500 km gereden beladen met caravan. Ging perfect en de wegligging is ook sterk verbeterd.

Lees veel verhalen voor monroe sensatracs. Wordt het dempingsgedrag bete met die dingen??
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Ben het helemaal met je eens dat de PH1 kleine oneffenheden slechts dempt. Ik heb er nog niets aan gedaan. Ik heb alleen achter progressieve veren aangebracht. Net 3500 km gereden beladen met caravan. Ging perfect en de wegligging is ook sterk verbeterd.
Ik heb de progressieve veren in april op mij phase II aangebracht en ben net terug uit Italie (met caravan). Heen en weer ging perfect en de wagen ligt, ondanks de zware belading, vrijwel horizontaal zonder doorzakken aan de achterzijde. Ook drempels zijn nu geen probleem meer.
Tijdens onbeladen rijden (1-2 volwassenen) heb je niet eens het ID dat er andere veren onder zitten.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
V40 1.8v16
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:09

Net terug van mijn vakantie (eigen huis in Zuid-Frankrijk) en dus niet extreem veel bagage samen met mijn vriendin, alhoewel, vrouwen nemen toch altijd meer mee dan je wenst haha. Ook ik ga binnenkort zeker over op progressieve veren. Mijn Phase I lag werkelijk op zijn/haar kont. Geen gastank of caravan dus, maar kennelijk toch teveel voor mijn V40. Waarom zijn deze niet af fabriek beter voorzien?!
Volvo Amazon 1967 | Volvo V40 1997 | Volvo XX 2027
Robbocop
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
Contacteer:

Kan een budgettering van de fabriek zijn, of puur het comfort!? Maar ook slijtage kan.

De mijne hing voor ooit te hoog en achter te laag, heb nu rondom koni's en bevalt prima.
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Tja volvo heeft niet zo'n beste historie als het gaat om ophanging en wegligging. Denk effe aan de 240 serie. Gelukkig leren de ontwerpers wel v50, v70. Bij de ph 1 waren ze effe de weg kwijt.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Rode T4 schreef:Tja volvo heeft niet zo'n beste historie als het gaat om ophanging en wegligging. Denk effe aan de 240 serie. Gelukkig leren de ontwerpers wel v50, v70. Bij de ph 1 waren ze effe de weg kwijt.
De 240 heeft min of meer dezelfde wielophanging als een 444/544/123/133/144/145/164/p1800/244/245/262/264/944/945 dit loopt dan vanaf 1953 tot aan 1998, dat kun je met zoveel succesvolle verkopen toch niet echt een mislukking noemen.
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Ah zo had ik het nog niet bekeken. In 1953 was het top in 1998 was het vergeleken met andere merken gewoon niks. En uh volvorijders waren altijd gezinnen met een hond ik de achterbak en dan rustig toeren.

Nou ben ik heel tevreden over de wegligging van m'n T4 hoor. Beetje stug maar daar houd ik wel van. Je voelt goed aan wat hij doet.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”