Ik kom er net achter dat de winterwielen van mijn vorige V70 2.4 niet onder mijn huidige 2.5T passen. (Remmen zijn te groot).
Kan ik deze 195/65/R15 met ET43 velgen onder de C30 zetten ?
Winterwielen C30
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24660
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Qua bandenmaat zou het moeten passen. Geloof dat de naaf van de C30 kleiner is dan van de V70 en je zal dan met een ring moeten tobben.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Blackraven
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16.03.2011 - 20:44
- Locatie: Friesland
ET waarde voor standaard 15" volvovelgen is 46mm, dus 43 komt 3mm verder naar buiten, lijkt me geen probleem als naafgat en steek inderdaad goed zijn.
Edit: lees net de disclaimer bij de volvo 15" velgen:
NB: Alleen voor auto's met 15" voorremmen.
Dus als je grotere remmen hebt, dan zal 15" waarschijnlijk niet gaan.
Edit: lees net de disclaimer bij de volvo 15" velgen:
NB: Alleen voor auto's met 15" voorremmen.
Dus als je grotere remmen hebt, dan zal 15" waarschijnlijk niet gaan.
V50 2.4 Momentum Black Sapphire 2004, 16"; Cygnus (W) & 17"; Zaurak Silver (Z)
Mitsubishi Space Star 1.3 Family 2000
Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1996
Mitsubishi Space Star 1.3 Family 2000
Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1996
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24660
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
is met de 1.6D geen probleem
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Naafgat bij V50/S40/C30 is 63,4 en van de V70 is het 65,1 dus je hebt een dunne ring nodig.
Maar is het ook verstandig?
De V50/S40/C30 hebben standaard een ET waarde van 52,5 dus nu komen ze een centimeter verder naar buiten te staan.
Ik meen elders op internet gelezen te hebben dat het toch niet aangeraden wordt omdat er dan extra slijtage zou kunnen ontstaan aan de ophanging e.d.
Maar is het ook verstandig?
De V50/S40/C30 hebben standaard een ET waarde van 52,5 dus nu komen ze een centimeter verder naar buiten te staan.
Ik meen elders op internet gelezen te hebben dat het toch niet aangeraden wordt omdat er dan extra slijtage zou kunnen ontstaan aan de ophanging e.d.
- sean850
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
- Locatie: Dronten
Dat extra slijtage valt heel erg mee hoor, rij zelf met velgen met andere ET waarden die wat verder naar buiten steken. Ken verder nog zat andere mensen die dat ook doen en bij niemand die ik ken moest er opeens een hoop aan de ophanging vernieuwd worden, anders dan het standaard onderhoud.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74
volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
land rover series III 2.25 '74
volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
De slijtage is ook niet al na 500 kilometer meetbaar.sean850 schreef:Dat extra slijtage valt heel erg mee hoor, rij zelf met velgen met andere ET waarden die wat verder naar buiten steken. Ken verder nog zat andere mensen die dat ook doen en bij niemand die ik ken moest er opeens een hoop aan de ophanging vernieuwd worden, anders dan het standaard onderhoud.
Maar je kunt er de klok op gelijk zetten dat je overmatige slijtage van je wiellagers krijgt.
De maximale afwijking die "is toegestaan" is 5 mm.
Daarboven krijg je echt teveel druk op de bovenzijde van je lagers.
Die regels gelden er niet voor niets. Rijd je niet lang met je auto, dan zul je het niet merken, maar de koper van je auto wel.
Rijdt je zelf meer dan 5 jaar met je auto, dan ga je het zeker merken. Tenzij je maar 5.000 km. per jaar rijdt.
Meer dan 5 mm. afwijking, NIET DOEN DUS.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
- sean850
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
- Locatie: Dronten
Ik heb er afgelopen jaar 35000 km mee gereden en nog steeds nergens last van hoor. Auto heeft nu net over de 300.000 km en alles ligt er nog strak bij.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74
volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
land rover series III 2.25 '74
volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
- oscarossie
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 10:39
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Wat et betreft klopt het hoe lager de et hoe verder het wiel naar buiten komt.
Mits de velg de zelfde breedte houdt.
Meer dan 5 mm kan makkelijk. Dit is niet alleen afhankelijk van de et ook de breedte van je velg speelt hier een rol. Originele Volvo velgen voor de C30 S40 en V50 hebben in 18 inch een breedte van 7,5J oftewel 19,05 cm. Met een et van 52,5.
After market velgen ( replica )hebben meestal een et van 43 of 47 en een breedte van 8J -20,3 cm. Deze wielen wijken meer uit dan de 5 mm die aan gegeven wordt. Maar omdat de velg breder is blijft de belasting van je lager binnen de tolerantie.
Ik werk al meer dan 17 jaar in de velgen branche en heb nog nooit iemand terug gehad omdat zijn lager kapot was gelopen nadat hij een 8J-18inch velg heeft gemonteerd. En ook ik rijd op 8J Et 47 velgen en heb al meer dan 178000 kilometer gereden zonder problemen met mijn lagers.
Ook wat betreft de stalen velgen waar deze topic over gaat is het geen probleem. Deze velgen zijn smaller dan de originele. En de et wordt berekent vanaf het midden van de velg.
Dus een lagere et op een smallere velg wil niet per direct resulteren in een velg die verder naar buiten komt.
De stalen velgen zullen iets verder naar buiten komen maar niet de 1cm waar hier over wordt gesproken.
Ik zou me niet te veel zorgen maken met de stalen velgen wat betreft et waarde.
Wel zou ik goed het naafgat controleren deze kan namelijk wel afwijken.
Suc6 Gr. Oscar
Mits de velg de zelfde breedte houdt.
Meer dan 5 mm kan makkelijk. Dit is niet alleen afhankelijk van de et ook de breedte van je velg speelt hier een rol. Originele Volvo velgen voor de C30 S40 en V50 hebben in 18 inch een breedte van 7,5J oftewel 19,05 cm. Met een et van 52,5.
After market velgen ( replica )hebben meestal een et van 43 of 47 en een breedte van 8J -20,3 cm. Deze wielen wijken meer uit dan de 5 mm die aan gegeven wordt. Maar omdat de velg breder is blijft de belasting van je lager binnen de tolerantie.
Ik werk al meer dan 17 jaar in de velgen branche en heb nog nooit iemand terug gehad omdat zijn lager kapot was gelopen nadat hij een 8J-18inch velg heeft gemonteerd. En ook ik rijd op 8J Et 47 velgen en heb al meer dan 178000 kilometer gereden zonder problemen met mijn lagers.
Ook wat betreft de stalen velgen waar deze topic over gaat is het geen probleem. Deze velgen zijn smaller dan de originele. En de et wordt berekent vanaf het midden van de velg.
Dus een lagere et op een smallere velg wil niet per direct resulteren in een velg die verder naar buiten komt.
De stalen velgen zullen iets verder naar buiten komen maar niet de 1cm waar hier over wordt gesproken.
Ik zou me niet te veel zorgen maken met de stalen velgen wat betreft et waarde.
Wel zou ik goed het naafgat controleren deze kan namelijk wel afwijken.
Suc6 Gr. Oscar
Volvo For live
Volvo V50 2.0D Momentum R-Design. MY2004
Volvo V50 2.0D Momentum R-Design. MY2004
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Het gaat ook niet zo zeer om de krachten op het lager, maar wel om de stuurstraal ook wel schuurstraal genoemd. (op het plaatje scrub radius genoemd). Deze heeft veel invloed op het stuur rij gedrag vd auto.
Deze wordt mede bepaald door ET waarde en velg+band afm.
Deze wordt mede bepaald door ET waarde en velg+band afm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- oscarossie
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 10:39
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Hoi Johan.
Je hebt gelijk wat de schuurstraal en KPI.
Alleen was mijn reactie gericht op de melding dat een et met 5 mm afwijking teveel problemen zou opleveren met de lagers.
De schuurstraal en KPI die veranderen wel en dit zorgt er voor dat de krachten van de aandrijving op een andere plek samenkomen onder de band.
Je contact vlak met het wegdek is niet groter dan een pakje sigaretten.
Op het moment dat je andere velgen monteert met een andere breedte en et dan zal er binnen dit oppervlakte je aandrijfkrachten op een andere plek op het wegdek worden overgebracht
Dus je gaat een andere reactie krijgen tijdens in en uitsturen tevens zal de rechtuitrijlijn anders reageren. Oftewel het gevoel ( zoeken ) van de auto tijdens het rechtuit rijden.
Tevens zal de auto anders reageren tijdens nood situaties ( hard remmen ).
Alleen zullen deze veranderingen voor de C30 met stalen velgen minimaal zijn.
Ik wilde alleen aangeven dat hij zich niet teveel zorgen hoeft te maken.
Nogmaals wat schuurstraal en KPI heb je helemaal gelijk
Gr. Oscar.
Je hebt gelijk wat de schuurstraal en KPI.
Alleen was mijn reactie gericht op de melding dat een et met 5 mm afwijking teveel problemen zou opleveren met de lagers.
De schuurstraal en KPI die veranderen wel en dit zorgt er voor dat de krachten van de aandrijving op een andere plek samenkomen onder de band.
Je contact vlak met het wegdek is niet groter dan een pakje sigaretten.
Op het moment dat je andere velgen monteert met een andere breedte en et dan zal er binnen dit oppervlakte je aandrijfkrachten op een andere plek op het wegdek worden overgebracht
Dus je gaat een andere reactie krijgen tijdens in en uitsturen tevens zal de rechtuitrijlijn anders reageren. Oftewel het gevoel ( zoeken ) van de auto tijdens het rechtuit rijden.
Tevens zal de auto anders reageren tijdens nood situaties ( hard remmen ).
Alleen zullen deze veranderingen voor de C30 met stalen velgen minimaal zijn.
Ik wilde alleen aangeven dat hij zich niet teveel zorgen hoeft te maken.
Nogmaals wat schuurstraal en KPI heb je helemaal gelijk
Gr. Oscar.
Volvo For live
Volvo V50 2.0D Momentum R-Design. MY2004
Volvo V50 2.0D Momentum R-Design. MY2004