Cuppen achterbanden

Geleverd vanaf 2003
rovolvo
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 25.07.2006 - 21:03
Locatie: Zuid Holland

Ik rij sinds april 2006 in een V50-2.4 en heb bij aflevering direct Michelins Primacy laten monteren.
Bij vorige auto's (o.a. VW) had ik nogal vrij vaak problemen met gecupte achterbanden. Daar was ik, gelet op de kilometerstand, te laat met wisselen en ben ik gewoon maar blijven doorrijden. Het gevolg was een irritant geluid uit de achterbanden. Conti's hadden hier veel last van maar mijn Michelins op de VW had hetzelfde probleem.
Ik weet dat het te maken heeft met de stand van de achterwielen waar je bij de meeste auto's niets aan kunt afstellen (achterzijde althans).
Aangezien ik nu 10.000km. met de V50 heb gereden lijkt het mij een goed idee om voor/achter te wisselen om een zo'n probleem te voorkomen. Aangezien de Primacy een richtinggebonden band is zal ik niet kruislings kunnen wisselen.
Let wel: ik heb op dit moment nog nergens last van maar wil het liever voorkomen.
Mijn vraag is dan ook: zijn er ervaringen met S40/V50 met het cuppen van de achterbanden en zo ja na hoeveel kilometers begint dit probleem zich op te spelen? Is het merkafhankelijk?
Ik lees graag de ervaringen om er op tijd bij te zijn.
aqua
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 28.06.2005 - 15:24

Bij eerste wisseling winter -> zomerbanden was er cupping op de winterbanden te zien. Had auto toen een jaar, wv. eerst zo'n 20000km op de zomerbanden en daarna 10000km op de winterbanden. Auto is toen opnieuw uitgelijnd - al zijn de uitlijnmogelijkheden bij deze auto idd beperkt.
Opel Corsa 1.4i
VW Bora 1.9Tdi
V50 2.0D Momentum, apr.05, Barentz Blue pearl, Caligo ";16, Dala-5326, HighPerfSound, 30000km/jr
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

aqua schreef:Bij eerste wisseling winter -> zomerbanden was er cupping op de winterbanden te zien. Had auto toen een jaar, wv. eerst zo'n 20000km op de zomerbanden en daarna 10000km op de winterbanden. Auto is toen opnieuw uitgelijnd - al zijn de uitlijnmogelijkheden bij deze auto idd beperkt.
Na mijn dramatische ervaringen met Michelin Exalto's op een eerder Peug ben ik behoorlijk allergisch geworden voor verkeerd slijtende banden. Vandaar dus hier na de eerste zomer en ca 13.000km mijn Primacy gewisseld na het winterbanden seizoen tussen voor en achter (ze blijven aan dezelfde zijde!). Na nogmaals een zomer zag ik dezelfde kleine afwijking op de "nieuwe" band wederom rechtsachter. Bij de dealer aangegeven dat ik graag de uitlijning gecontroleerd wilde hebben ivm het schuin wegslijten van mijn dure banden. Men twijfelde aan mijn observatie maar uiteindelijk kwam toch de auto op brug, uitlijning gechecked: inderdaad er was een lichte afwijking rechtsachter!. Echter de monteur zocht naar mogelijkheden en kwam daarna met de kreet, ach het valt binnen de tolerantie (terwijl 't apparaat echt nog in het rood stond!) want wat is het geval: er valt NIETS (meer) af te stellen aan de ophanging achter. Enige oplossing is het monteren van een compleet nieuwe draagarm en dat was ze iets te gortig en is nog geen garantie voor succes. Aangezien het om een marginale afwijking ging heb ik er verder geen halszaak van gemaakt. Echter, als ik achter de auto sta hoef ik maar te kijken om te zien dat ook de V50 in potentie een bandenvreter is, zoals meer moderne auto's. Ik heb tot nu toe zo'n 30kkm gedaan met mijn zomer Primacy's welke dus nu reeds 2 keer zijn gewisseld (ze zijn deze zomer terug in de oorspronkelijke positie) Er is evenwel een lichte neiging tot cuppen van de achterbanden op de binnenzijde, maar dit is nog niet hoorbaar / merkbaar. Gezien die 30kkm kun je dus niet zeggen dat het hopeloos is, maar 60kkm haal ik met deze 4 banden in het geheel niet terwijl dat met vroegere auto's geen probleem was. Ok: eerlijk is eerlijk, die hadden ook geen 300+Nm koppel en wogen geen 1380kg....
Resume: regelmatig wisselen kan geen kwaad en het afstellen van de uitlijning van de afzonderlijke achterwielen is niet mogelijk. Mijn winterbanden (16") Michelin Alpin2 vertonen duidelijk minder neiging tot cuppen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Mijn S60 heeft ook last van cuppende achterbanden. Aangezien ik allergies ben voor bijgeluidjes, heb ik de vorige set achterbanden daarom met nog 6mm profiel toch laten vervangen.

Nu weet ik beter, nu wissel ik voor- en achterbanden elke 10k km :8:

Trouwens, mijn bandenman wist te vertellen dat cuppende achterbanden meestal het gevolg zijn van het feit dat de lamellen van achterbanden alleen bij het remmen op afschuiven worden belast (dus maar in 1 richting). Dit in tegenstelling tot de aangedreven wielen die bij het optrekken ook in de andere richting worden belast.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Daanh78
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 18.05.2006 - 00:19
Locatie: Heerhugowaard

Stomme vraag misschien, maar wat is cuppen?
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Tsja, hoe leg je dat uit.
Cuppen is het onregelmatig afslijten van je band. Wanneer je dan met je hand over het profiel gaat voel je dat er steeds hoogte verschil zit. Hierdoor gaat je band trillen onder bepaalde omstandigheden en geeft hij ook meer lawaai. Net alsof je constant over een klinkerweg rijd.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Mistral
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 10.12.2005 - 19:20
Locatie: Midden Nederland

Mijn auto staat op 56.000km en heeft ca. 18.000km op winterbanden gereden en dus een kleine 40k op zomerbanden(Incontinental). Voorbanden zijn recent vervangen door Michelins, maar achter heb ik nog bijna 6mm en het zijn inmiddels ook flinke herrieschoppers geworden.

Wie heeft er ervaring met het naar voren halen van cuppende achterbanden? Ik heb gehoord dat het dan misschien even weg is, maar daarna nog erger terugkomt.
Op de banden staat outside, dus li/re wissel kan ook. Wie weet hier wellicht meer van?

Mistral
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
rovolvo
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 25.07.2006 - 21:03
Locatie: Zuid Holland

Advies van iedere bandenleverancier: gecupte achterbanden nooit verwisselen naar voor. Als ze eenmaal gecupt zijn zal dit probleem zich nooit meer kunnen herstellen op de voorwielen.
Sterker nog, als je gecupte achterbanden naar de voorkant zou wisselen zul je onherroepelijk last blijven houden van trillingen in het stuur.
Ik dacht in het verleden ook beter te weten door gecupte banden naar voorwielen te wisselen en dat werd een groot drama. Ondanks balancereren zul je die gecupte banden niet meer netjes recht kunnen laten afslijten.
Ik heb ze deze week bij 10.000km. voor alle zekerheid en uit voorzorg van voor naar achter laten wisselen. Geen vuiltje aan de lucht.
Maar ja, bij mij waren ze ook nog niet gecupt dus ik had niets anders verwacht.
Gelet op ervaringen in het verleden wil ik er bij deze auto gewoon op tijd bij zijn.
Anders kan ik straks 4 nieuwe banden vervangen ipv de gebruikelijke 2 stuks.
Dus kortom: als ze al gecupt zijn, gewoon vervangen. Er is geen andere oplossing.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Inderdaad erg onverstandig om gecupte banden op je voorwielen te zetten. IS hinderlijk en gevaarlijk ivm trillen.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Het is trouwens ook nog mogelijk om gecupte banden te laten trimmen!

Alleen mogelijk cq. economisch verantwoord bij voldoende profiel. Kosten incl. Balanceren zijn ca. 35 euro per stuk.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Daanh78
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 18.05.2006 - 00:19
Locatie: Heerhugowaard

Richard S schreef:Tsja, hoe leg je dat uit.
Cuppen is het onregelmatig afslijten van je band. Wanneer je dan met je hand over het profiel gaat voel je dat er steeds hoogte verschil zit. Hierdoor gaat je band trillen onder bepaalde omstandigheden en geeft hij ook meer lawaai. Net alsof je constant over een klinkerweg rijd.
Thanx! Weer wat wijzer. Zo leer ik toch iedere keer weer wat van dit forum. :notworthy:
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Daanh78 schreef:
Richard S schreef:Tsja, hoe leg je dat uit.
Cuppen is het onregelmatig afslijten van je band. Wanneer je dan met je hand over het profiel gaat voel je dat er steeds hoogte verschil zit. Hierdoor gaat je band trillen onder bepaalde omstandigheden en geeft hij ook meer lawaai. Net alsof je constant over een klinkerweg rijd.
Thanx! Weer wat wijzer. Zo leer ik toch iedere keer weer wat van dit forum. :notworthy:
No problem. Je leert hier echt heel veel op het forum. Erg handig :)
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Ce
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 28.07.2006 - 17:53

rhs60 schreef:Het is trouwens ook nog mogelijk om gecupte banden te laten trimmen!

Alleen mogelijk cq. economisch verantwoord bij voldoende profiel. Kosten incl. Balanceren zijn ca. 35 euro per stuk.
Klopt...en het werkt perfect. Ik heb tot twee keer toe een set banden opnieuw laten "trimmen" nadien reden ze weer als nieuw en waren alle bijgeluiden (die van de banden) verdwenen. Een aanrader als er nog een paar MM profiel opzit.
Dualhead
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.06.2007 - 15:08
Locatie: Limburg

Ook ik heb last van cuppen van de achterbanden (V50 2.0D).
Het probleem is ontstaan sinds de (ongevraagde) montage van Pirelli P7 op de voorwielen. De originele Conti Contactsport 2 op de achterwielen vertoonden reeds na enkele honderden kilometers cupping. Na enkele duizenden km was het zo erg dat bij snelheden boven de 200km/u de hele auto trilde. In de achteruitkijkspiegel werd alles één groot waas.
Op mijn wens zijn de conti's toen (ondanks nog 6mm profiel) vervangen door Michelin Primacy HP. Deze vertoonden al na 130km cupping verschijnselen. Thuisgekomen van de bandenhandel heb ik toen direct de Pirelli P7's op de achteras en de Michelin Primacy's op de vooras gezet. Sindsdien geen cupping meer.
Dit is overigens de derde auto waarbij ik met een combinatie van Pirelli met andere banden cupping problemen heb. Kan geen toeval zijn!
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Dus als ik het goed begrijp zou montage van Pirelli's direkt tot gevolg hebben dat de banden achter gaan cuppen? In alle eerlijkheid kan ik daar geen enkele verklaring voor bedenken. Wat ik wel opvallend vind is dat een nieuwe band bij jou al na een paar km last heeft van zaagtandvorming. Dat duidt mijns inziens eerder op een afwijking in de wieluitlijning (achter). Helaas is er weinig te stellen aan een V50 achteras, maar controle daarvan zou wel de eerste actie moeten zijn geweest lijkt me. In het uiterste geval wordt dan een deel of de gehele ophanging vervangen. Het is overigens een bekend feit dat de standaard afstelling wel wat neigt naar dit soort slijtage, maar zo erg als jij het omschrijft mag en kan het volgens mij niet zijn.
Dat het ene merk/type band gevoeliger is voor het ontstaan ervan dan een ander is verklaarbaar op grond van profiel, karkasopbouw en rubbersamenstelling, dus vandaar dat de Pirelli's achter misschien langer volhouden dan de Conti's en de Michelin. Zoals elders al eens gezegd wissel ik wel elke 10kkm voor en achter en hou het "probleem" op deze wijze beheersbaar, maar voorkom het ook niet helemaal doordat ook mijn ene achterwiel net buiten de standaard tolerantie valt. (het is overigens geen specifiek probleem van de Volvo/Focus, maar bijv ook Renault en Peugeot hebben modellen waarvan de banden achter sneller slijten dan voor!) Volgens een betrouwbare bandenboer komen er tegenwoordig trouwens heel veel nieuwe auto;s uit de fabriek rollen met soms forse afwijkingen en dat is met dure banden wel erg zonde! (zou feitelijk ALTIJD voor aflevering moeten worden gechecked) suc6 ermee, want het kan een ware ergernis zijn, dat geloei en getril.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Dualhead
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.06.2007 - 15:08
Locatie: Limburg

Even voor alle duidelijkheid: De Conti's zaten er al 40000km op. Het cuppen van deze conti's onstond pas na montage van de Pirelli's op de voorwielen. Daardoor lijkt mij het verband wel duidelijk.
Ik heb de Pirelli's de laatste paar weken weer op de vooras gezet, daar ze voor sneller slijten dan achter. Ze hebben nu nog maar 3mm profiel en dat is een goede reden om ze eraf te gooien. Sinds de Pirelli's op de vooras zitten en de Michelins achter, is het cuppen ook meteen weer begonnen. Opvallend is overigens het totale gebrek aan grip, zowel op droog als nat, van de Pirelli's P7.
Morgen gaan de Pirelli's er eindelijk af, dan ben ik (hopelijk) van het probleem verlost. Vanaf dan staat hij rondom op Primacy HP en dat is een wereld van verschil. Daarmee heb je gewoon een heel strak sturende auto.
V50 2.0D
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

Ik rijd in de winter met michelin wintersport 16 originele volvo velg en in de zomer heb ik toora's 18' 235 met roadstone sport . Lekker hard rubber hoor je niet .De breedte compenseert de harde rubber meer info : topic: my volvo V50 belgium style enjoy
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
Gedema
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07.11.2007 - 00:13

Michelin Premacy 16 inch onder mijn V50 2.4 van maart 2006. Cup-vorming deed zich bij alle banden voor. Dit type band is kruislings over te zetten. Onder garantie is bij 20000 km alles uitgelijnd en omgezet. Ging even goed en nu bij 36000 km begint het weer feest te worden. Volgens een onafhankelijke bandenspecialist is het een gevolg van (te) lichte wielophangingen. Bij VW, Audi en nog een paar merken zou standaard bij servicebeurten uitgelijnd worden. Het geluid irriteert mateloos; van een dergelijke auto mag je toch iets anders verwachten.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hebben nu 45.000km erop staan, maar dit is me nog niet opgevallen, ook niet op de winterbanden.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Heb mijn voorbanden gewisseld na 60000km, waren versleten en mijn achterbanden leven nog zonder probleem (nu 65000km) en ik rij zeker niet traag, maar meestal wel onbeladen. 16" velgen (ken de naam niet)
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”