hikt uw S60 benz. ook bij aanslaan airco???
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
:? we lijken het zomaar ergens eens over.....XC70 OR schreef:Het is niet de extra vraag naar stroom, de "klap" komt doordat de magnetische koppeling van de pomp er voor zorgt dat de as van de pomp 1:1 met de riem wordt verbonden.
Je kunt het een beetje vergelijken met het in een klap loslaten van je koppelingspedaal, maar dan iets minder erg.
De pomp staat stil en moet in no time ineens op volle toeren draaien, ja dat voel je even.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Bij een ECC slaat de airco pomp af en even later weer aan. Dit is heel normaal en in de huidige warme periode zal hij bijna helemaal niet afslaan.
Vooral in de 3e versnelling voel je dit goed. Ook bij een diesel. Vergeet niet dat deze pomp een hoop vermogen trekt.
Ik durf nog wel te stellen dat wanneer je dit niet voelt misschien wel een te lage vulling koelmiddel hebt !!!
Vooral in de 3e versnelling voel je dit goed. Ook bij een diesel. Vergeet niet dat deze pomp een hoop vermogen trekt.
Ik durf nog wel te stellen dat wanneer je dit niet voelt misschien wel een te lage vulling koelmiddel hebt !!!
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
-
- 3rd Gear member
Mee eens... onze Alfa 156 had hier ook nooit last van en onze S60 heeft het ook. Ook volgens onze garage niets aan te doen. Er valt mee te leven, maar mooi is het niet.Sytse schreef:bij al mijn japaners heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vindt het teleurstellend dat volvo met sommige modellen er wel last van heeft.
-
- 1st Gear member
Klopt, bij mijn vorige BMW's merkte ik er niets van, maar dat komt omdat bij BMW en sommige andere merken de airco-pomp ALTIJD draait, en bij Volvo alleen indien nodig. Als dan bij mijn S60 de pomp aanslaat, merk je dat aan de motor die het even wat 'moeilijker' heeft.
Beide hebben zo hun voor en nadelen overigens...
Beide hebben zo hun voor en nadelen overigens...
- arnoud
- 8th Gear member
Ach ja, het is rot die airco's 
Ik zie het maar zo, bij ons in de keuken gaan soms de lampen ook heel even iets minder hard branden als de koelkast aan slaat, het is gewoon een enorme energie vraag die gecorrigeerd moet worden.
En zoiets is vast wel op te vangen als je voor flink wat overcapaciteit zorgt, maar ik kan me er niet heel erg druk om maken hoor... Ik heb met lekker zomerweer liever een koel interieur, en zo'n hik bij het aanslaan van de airco heb ik er graag voor over...
En als ik al het vermogen (ahem) van mijn 1.8 V40 nodig heb, zet ik de airco gewoon even uit

Ik zie het maar zo, bij ons in de keuken gaan soms de lampen ook heel even iets minder hard branden als de koelkast aan slaat, het is gewoon een enorme energie vraag die gecorrigeerd moet worden.
En zoiets is vast wel op te vangen als je voor flink wat overcapaciteit zorgt, maar ik kan me er niet heel erg druk om maken hoor... Ik heb met lekker zomerweer liever een koel interieur, en zo'n hik bij het aanslaan van de airco heb ik er graag voor over...
En als ik al het vermogen (ahem) van mijn 1.8 V40 nodig heb, zet ik de airco gewoon even uit

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Contacteer:
Toen ik mijn huidige 240 estate net had, zo'n dikke vier maanden geleden, hield de motor - voor mijn gevoel althans - zeer nadrukkelijk in bij het aanslaan van de pomp. Ik ervoer dit als behoorlijk irritant. Het laten bijvullen van de airco (en de reparatie van een geconstateerde lekkage) leverde geen verbetering op. Een maand later werd, om andere redenen, de radiateur vervangen, en toen was het ineens een stuk minder, hoewel het volgens de garage niks met elkaar te maken had. Gaandeweg is het inhouden zelfs, zomaar vanzelf, helemaal verdwenen... De 'constante' aanslag op het vermogen is wel merkbaar. Al met al heb ik toch nog veel plezier gehad van de airco. Ik vraag me zelfs af of ik met mijn vorige 240 de zomer had overleefd...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- jans60
- 2nd Gear member
Hoewel ik nog een onervaren Volvo S60, 140 PK rijder ben, merk ik niets bij het inschaken van de airco.
Wel als ik flink doortrek, en boven de +- 4000 RTM kom, dan hikt ze even bij aanslaan airco. Je moet er dan wel speciaal op letten, anders merk je het niet.
Wel als ik flink doortrek, en boven de +- 4000 RTM kom, dan hikt ze even bij aanslaan airco. Je moet er dan wel speciaal op letten, anders merk je het niet.
Niet links, niet rechts, maar Volvo.
-
- 1st Gear member
Het aanslaan van airco merk ik niet, maar wel dat als-ie aanstaat de respons op het gas wat minder direct is en hij iets minder regelmatig loopt.
V90 T5 Inscription 2017
S80 D5 2007 Summum Geartronic
S60 140pk 2001
Triumph TR6
Honda GL1500
S80 D5 2007 Summum Geartronic
S60 140pk 2001
Triumph TR6
Honda GL1500
-
- 7th Gear member
als je op je fiets je dynamo er op zet moet je ook harder trappen.
simpele uitleg maar wel doeltreffend.
simpele uitleg maar wel doeltreffend.