Auto gauw aan de kant gezet en motorkap open gedaan. Rook kwam van linksvoor (als je met gezicht voor de auto staat) dus net achter de rechterkoplamp. Meteen Volvo dealer gebeld (Furness car in Zwolle). Op basis van mijn verhaal vermoeden zij dat de bijverwarming voor het eerst sinds lange tijd was aangeslagen en misschien wat verstopt had gezeten.
Wel boden ze meteen aan om even langs te rijden voor de zekerheid, hetgeen ik uiteraard heb gedaan. Bij onderzoek bleek de aircopomp te zijn vastgeslagen. De motoraangedreven V-snaar zat dus op de ene kant op een draaiende poelie en de andere kant stond stil omdat de pomp was vastgeslagen. Gevolg: een verbrande v-snaar. Men heeft nog even gekeken of er delen van de v-snaar in de motor waren achtergebleven, maar dat bleek gelukkig niet het geval.
Volgens de garage komt het niet heel vaak voor dat de aircopomp spontaan vastslaat. Volgende week dinsdag komt er een nieuwe in. Auto is aangekocht als Volvo Select Car, dus dit euvel valt gelukkig onder de garantie (een van jullie misschien enig idee van de prijs van een nieuwe aircopomp?).
Nu mijn vraag: de eerste gedachte van de dealer was dus de bijverwarming. Ik wist niet eens dat een V70 een bijverwarming heeft (is niet hetzelfde als een standkachel volgens de garage: die heb ik trouwens ook niet) dus vraag me eigenlijk af waarvoor deze dient: voor het verwarmen van bepaalde motoronderdelen?
Hoe dan ook: prima service van Furness Car Zwolle