Bijverwarming of aircopomp

Plaats reactie
Jungle
2nd Gear member

Vanmiddag met mijn V70 (MY 2008) naar de kapper: een rit van ongeveer 6 km. Voor de kapperszaak ineens een stinkende blauwe walm in de auto en dikke blauwe rookwolken van onder de motorkap vandaan.

Auto gauw aan de kant gezet en motorkap open gedaan. Rook kwam van linksvoor (als je met gezicht voor de auto staat) dus net achter de rechterkoplamp. Meteen Volvo dealer gebeld (Furness car in Zwolle). Op basis van mijn verhaal vermoeden zij dat de bijverwarming voor het eerst sinds lange tijd was aangeslagen en misschien wat verstopt had gezeten.

Wel boden ze meteen aan om even langs te rijden voor de zekerheid, hetgeen ik uiteraard heb gedaan. Bij onderzoek bleek de aircopomp te zijn vastgeslagen. De motoraangedreven V-snaar zat dus op de ene kant op een draaiende poelie en de andere kant stond stil omdat de pomp was vastgeslagen. Gevolg: een verbrande v-snaar. Men heeft nog even gekeken of er delen van de v-snaar in de motor waren achtergebleven, maar dat bleek gelukkig niet het geval.

Volgens de garage komt het niet heel vaak voor dat de aircopomp spontaan vastslaat. Volgende week dinsdag komt er een nieuwe in. Auto is aangekocht als Volvo Select Car, dus dit euvel valt gelukkig onder de garantie (een van jullie misschien enig idee van de prijs van een nieuwe aircopomp?).

Nu mijn vraag: de eerste gedachte van de dealer was dus de bijverwarming. Ik wist niet eens dat een V70 een bijverwarming heeft (is niet hetzelfde als een standkachel volgens de garage: die heb ik trouwens ook niet) dus vraag me eigenlijk af waarvoor deze dient: voor het verwarmen van bepaalde motoronderdelen?

Hoe dan ook: prima service van Furness Car Zwolle :D
Volvo V70 2.5T Summum 2008 [VolvoTune]
Jungle
2nd Gear member

Bedenk me net dat dit draadje eerder bij Techniek thuishoort, maar ik krijg het zelf niet verplaatst. Misschien een van de mods?

Bij voorbaat dank!
Johan s60
6th Gear member

Denk niet dat er op een benzine motor, een bijverwarming op brandstof op zit, dit zou dat eerder een optionele standverwarming moeten zijn.

Airco pomp is al gauw 700 euro en dan moet ie er nog op.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member

Johan s60 schreef:Denk niet dat er op een benzine motor, een bijverwarming op brandstof op zit, dit zou dat eerder een optionele standverwarming moeten zijn.

Airco pomp is al gauw 700 euro en dan moet ie er nog op.
Airco pomp kost geen 700 euro,
Ik mag aannemen dat je zelf weet welke opties er op je Volvo zitten?
least
3rd Gear member

op de huidige diesels zit al standaard een extra verwarming (elektrisch) voor de opwarming van het interieur, anders zou het te land duren eer het binnen op temperatuur is. In de huidige prijslijst is een dergelijke verwarming een optie voor benzine modellen.
nadenkend over weer een Volvo: V90
Jungle
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef: Airco pomp kost geen 700 euro,
Wist niet dat deze optie er op zat. Ben er ook nu nog niet zeker van, maar toen ik de garage belde en de klachten (telefonisch) beschreef, vroeg men of ik een standkachel had. Toen ik zei zeker te weten geen standkachel te hebben, zei hij dat het dan de bijverwarming wel eens zou kunnen zijn.

Geen idee wat een bijverwarming is en waar hij voor dient, vandaar mijn vraag.
MarioC70
6th Gear member

Kijk even aan de stuurkant achter de voorbumper,zit daar niets dan heb je geen extra verwarming,zit daar een unit,dan wel,je kunt zo achter de bumper voelen hoe en wat.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Johan s60
6th Gear member

Jungle schreef:
Ramon&Ramon schreef: Airco pomp kost geen 700 euro,
Wist niet dat deze optie er op zat. Ben er ook nu nog niet zeker van, maar toen ik de garage belde en de klachten (telefonisch) beschreef, vroeg men of ik een standkachel had. Toen ik zei zeker te weten geen standkachel te hebben, zei hij dat het dan de bijverwarming wel eens zou kunnen zijn.

Geen idee wat een bijverwarming is en waar hij voor dient, vandaar mijn vraag.
Bijverwarming werkt alleen als de motor loopt en standverwarming kun je van tevoren instellen zodat je warm in stapt.

Als er bij verwarming opzit dan is dit alleen bij diesels omdat deze soms moeite hebben om op temperatuur te komen.

Vaak is een bijverwarming te upgraden naar een standverwarming omdat de "hardware" hetzelfde is
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Jungle
2nd Gear member

Duidelijk heren. De mijne is een benzineversie en bovendien zit er geen unit achter de bumper aan de stuurkant. Dus ik heb geen standkachel en geen bijverwarming.

Dank voor jullie reacties! :D

Groet,

Dick
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”