De titel zegt genoeg.
Kunnen de moeren van alu velgen gebruikt worden op stalen velgen ?
Het gaat om een volvo S40 2007.
Bouten alu velgen op stalen velgen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Meestal zijn alu velgen wat dikker bij de boutgaten. beste is dus om te controleren na montage of het wiel nog rond draait. Ook opletten met aandraaien van de bouten of je de bout nergens in draait. Meestal loopt een bout achteraan vast. Overigens past het meestal wel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Bij mijn V40 gebruikte ik voor de stalen velgen altijd dezelfde moeren als bij de lichtmetalen.
Nu afgelopen zaterdag op de V70 de Thors verwisseld voor de stalen.
Was bijna ook de laaste dag met de 70, zie "moment van de dag".
Maar bij mij dezelfde vraag.
De bouten steken nogal ver buiten de velg, maar zitten nog net met het conische gedeelte in de velg.
Naar mijn idee ka het wel, maar had er wel een raar gevoel bij.
Het zijn volgens mij bouten met een losse conisch gedeelte.
Nu afgelopen zaterdag op de V70 de Thors verwisseld voor de stalen.
Was bijna ook de laaste dag met de 70, zie "moment van de dag".
Maar bij mij dezelfde vraag.
De bouten steken nogal ver buiten de velg, maar zitten nog net met het conische gedeelte in de velg.
Naar mijn idee ka het wel, maar had er wel een raar gevoel bij.
Het zijn volgens mij bouten met een losse conisch gedeelte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
Ik zou iets kleinere bouten halen voor de stalen velgen, met vaste conische flens.
Deze losse conische flens kan eenvoudig beschadigen door de scherpere rand aan een stalen velg. Daar zit je niet op te wachten, want dat kan je zomervelgen weer beschadigen.
Dus een extra setje bouten halen, of zomer en winter op LM-velgen rijden, maar dat is wel duurder in aanschaf.
Deze losse conische flens kan eenvoudig beschadigen door de scherpere rand aan een stalen velg. Daar zit je niet op te wachten, want dat kan je zomervelgen weer beschadigen.
Dus een extra setje bouten halen, of zomer en winter op LM-velgen rijden, maar dat is wel duurder in aanschaf.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
De conische zitting in de velg past precies op het conische deel van de bouten dus daar ligt het bezwaar niet. Ook beschadigen de flenzen aan de bouten hierdoor niet, tenzij er meer aan de hand is. Als velgen, zitting van de velg op de naaf en bouten netjes behandeld worden is er niets aan de hand.
Het ziet er raar uit, that's all.
Marc
Het ziet er raar uit, that's all.
Marc
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bouten kunnen dus gewoon gebruikt worden,dat is de conclusie.
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
Het gaat niet zozeer om de pasvorm, die is wel gelijk.
Er zitten aan stalen velgen vaker bramen en halen/splinters.
Die kunnen wel de conische rand bekrassen.
Daarom zou ik kiezen voor aparte bouten voor stalen velgen.
Maar technisch gezien is het geen probleem.
Er zitten aan stalen velgen vaker bramen en halen/splinters.
Die kunnen wel de conische rand bekrassen.
Daarom zou ik kiezen voor aparte bouten voor stalen velgen.
Maar technisch gezien is het geen probleem.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3800
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
Ed,edraket schreef:Meestal zijn alu velgen wat dikker bij de boutgaten. beste is dus om te controleren na montage of het wiel nog rond draait. Ook opletten met aandraaien van de bouten of je de bout nergens in draait. Meestal loopt een bout achteraan vast. Overigens past het meestal wel.
een S40 2007 heeft moeren,geen bouten.....
geen glans zonder wrijving
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
Voor moeren geldt in principe hetzelfde.
Ook deze zijn er met vaste en met losse flens.
En ook daarvoor had ik een zomer- en wintervariant.
Ook deze zijn er met vaste en met losse flens.
En ook daarvoor had ik een zomer- en wintervariant.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een V50 ook!
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
gat dit over passen of schadelijke gevolgen voor de bouten danwel velgen? als ik me goed herinner bescherm je de velgen (onedel metaal)namelijk met aluminium (zeer onedel metaal) bouten tegen roest, alle normale oxidatie wordt namelijk opgenomen door de aluminium bouten. of ze na een paar jaar nog goed uitzien is een andere zaak.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km