Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn. Nu had ik al eens gezien dat er op het remvlak van de schijf een strook roest zat, maar ik wist helaas niet wat de consequenties zouden zijn. Anders had ik er zelf wel nieuwe schijven en blokken op gezet. Nu heeft de garage dat gedaan, APK is weer gedaan voor een jaar, alles prima, maar mijn vraag is: hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Ik rijd zeker 40k kilometer per jaar, veel snelweg, ik kijk goed vooruit waardoor ik weinig hoef te remmen. Zou de enige optie zijn om harder te remmen waardoor roest geen kans krijgt? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen?
Roest op de remschijven
Stevig remmen zal dit voorkomen.
Maar heb je de remschijf ook gezien, want afkeur daarop is wel bijzonder.
De remschijf mag namelijk niet meer dan 50% roest hebben op het deel waar het remblok aandrukt.
Dan blijft er wel een heel klein strookje over. Dat moet je gemerkt hebben.
Maar heb je de remschijf ook gezien, want afkeur daarop is wel bijzonder.
De remschijf mag namelijk niet meer dan 50% roest hebben op het deel waar het remblok aandrukt.
Dan blijft er wel een heel klein strookje over. Dat moet je gemerkt hebben.
- Johan s60
- 6th Gear member
Bij iedere beurt even de blokken eruit en goed schoon maken waardoor ze altijd gangbaar zijn.Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn. Nu had ik al eens gezien dat er op het remvlak van de schijf een strook roest zat, maar ik wist helaas niet wat de consequenties zouden zijn. Anders had ik er zelf wel nieuwe schijven en blokken op gezet. Nu heeft de garage dat gedaan, APK is weer gedaan voor een jaar, alles prima, maar mijn vraag is: hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Ik rijd zeker 40k kilometer per jaar, veel snelweg, ik kijk goed vooruit waardoor ik weinig hoef te remmen. Zou de enige optie zijn om harder te remmen waardoor roest geen kans krijgt? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Musicus
- 4th Gear member
Heb de schijven niet meer gezien, ik weet wel dat er een strook was van zeker een centimeter waar roest op zat.
Ik zal voortaan de blokken bij elke beurt loshalen. Doe de normale olie en filter wissels zelf, maar de remmen zijn daarbij wel eens overgeslagen. Tja, noem het leergeld.....
Ik heb net slechts een klein stukje gereden, maar volgens mij remt de auto nu merkbaar beter...
Ik zal voortaan de blokken bij elke beurt loshalen. Doe de normale olie en filter wissels zelf, maar de remmen zijn daarbij wel eens overgeslagen. Tja, noem het leergeld.....
Ik heb net slechts een klein stukje gereden, maar volgens mij remt de auto nu merkbaar beter...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Om de officiële omschrijving er maar even bij te pakken, dan weten we dat ook weer.AlexV70 schreef:.....De remschijf mag namelijk niet meer dan 50% roest hebben op het deel waar het remblok aandrukt.
Regeling voertuigen
Artikel 54. Remschijf
1. Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte, over de gehele omtrek van de remschijf, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van het remblok.
2. Onder het in het eerste lid bedoelde effectief gedeelte wordt verstaan: een nagenoeg glad oppervlak, zonder blijvende corrosievorming (‘glimmend’ gedeelte).
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- lint
- Geartronic member
Wat is nu de exacte oorzaak van die roestvorming op de schijven?
Is het alleen het niet goed gangbaar zijn van de blokken of is het ook slijtage van de schijf zelf?
Is het alleen het niet goed gangbaar zijn van de blokken of is het ook slijtage van de schijf zelf?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
En een centimeter roest is dus geen afkeur,dat is minder dan 50%,tenzij de schijven te dun waren,maar dat komt aan de achterzijde weinig voor.
Oorzaak is te lang stilstaan,remtangen niet goed gangbaar,waarbij een van de blokken meer remt dan de ander.
Remblokken die niet goed dragen over de gehele remschijf.
Oorzaak is te lang stilstaan,remtangen niet goed gangbaar,waarbij een van de blokken meer remt dan de ander.
Remblokken die niet goed dragen over de gehele remschijf.
- Musicus
- 4th Gear member
En als er eenmaal een roestrand is ontstaan krijg je dat denk ik niet meer zo makkelijk weg. Ik zal voortaan regelmatig wat harder remmen en bij iedere beurt de remklauwen loshalen en de brackets/blokken gangbaar maken.
Waar kan ik het juiste vet kopen? Aangezien kopervet niet meer gebruikt mag worden?
Waar kan ik het juiste vet kopen? Aangezien kopervet niet meer gebruikt mag worden?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 7th Gear member
Van wie mag kopervet niet meer gebruikt worden,we gebruiken niet anders!
- Musicus
- 4th Gear member
Sorry Ramon, ik schrijf ook alleen maar wat mij wordt verteld.
Een hobby-sleutelaar vertelde mij dat er tegenwoordig overal keramisch vet wordt gebruikt ipv kopervet. Klopt dit niet?
Een hobby-sleutelaar vertelde mij dat er tegenwoordig overal keramisch vet wordt gebruikt ipv kopervet. Klopt dit niet?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 7th Gear member
Ja,dat kan ook,maar ik zweer bij kopervet.
Keramies vet heeft de neiging eraf te druipen als het warm wordt,dat heeft kopervet niet.
Keramies vet heeft de neiging eraf te druipen als het warm wordt,dat heeft kopervet niet.
- VolvoS60D5Black
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Nieuw fabriek af zit er helemaal geen vet op 
Maar ik gebruik ook kopervet of keramisch vet.
Het geen wat het dichtste in handbereik staat

Maar ik gebruik ook kopervet of keramisch vet.
Het geen wat het dichtste in handbereik staat

Volvo @ VAG monteur

-
- 7th Gear member
De fabriek zet inderdaad alles droog in elkaar.
Wat wel belangrijk is,dat je geen vet op de naaf doet als de remschijf er nog niet op zit,daar mag niets tussen.
Wat wel belangrijk is,dat je geen vet op de naaf doet als de remschijf er nog niet op zit,daar mag niets tussen.
Die wist ik nog niet R&R. Waarom zou op dat punt juist geen kopervet mogen? Warmteontwikkeling die anders verkeerd wordt doorgegeven o.i.d.? (geen technicus)
Ik had last van aanlopende blokken voor en heb een paar maanden terug de hele boel losgehaald, met een staalborstel op de boormachine gereinigd en alle contactpunten in de kopervet gezet. Megaverbetering (zelfs verbruik wat extreem daalde)!
Ik had last van aanlopende blokken voor en heb een paar maanden terug de hele boel losgehaald, met een staalborstel op de boormachine gereinigd en alle contactpunten in de kopervet gezet. Megaverbetering (zelfs verbruik wat extreem daalde)!
-
- 7th Gear member
Vet tussen de naaf en de schijf wordt onevenredig verdeeld,vandaar dat de meesten dan na enkele maanden of weken weer trillen.
-
- 5th Gear member
Was de APK soms bij een snelle fitter? Sommige bedrijven keuren banden, remschijven/remblokken en uitlaten wat sneller af dan echt nodig is ...Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn....
-
- 7th Gear member
Net als bij KW&%*$DawnBlueED schreef:Was de APK soms bij een snelle fitter? Sommige bedrijven keuren banden, remschijven/remblokken en uitlaten wat sneller af dan echt nodig is ...Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn....

-
- 5th Gear member
Ik ben lang geleden eens een jaar lang filiaalmanager geweest bij die toko, je kreeg er omzetbonus!Ramon&Ramon schreef:Net als bij KW&%*$
- lint
- Geartronic member
Dat is toch algemeen bekend dat bij de fastfitters de keuringsuitslag vooral wordt bepaald door de gewenste omzet van slijtagedelen.DawnBlueED schreef:Ik ben lang geleden eens een jaar lang filiaalmanager geweest bij die toko, je kreeg er omzetbonus!Ramon&Ramon schreef:Net als bij KW&%*$
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
MGB GT 1976
MGB GT 1976