Hoe sluit ik deze 740 toerenteller aan?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Wielewagen
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24

Hallo,
Weet iemand hoe de aansluitingen van deze toerenteller moeten?
Ik heb 'm uit een ander tellerhuis gehaald. Omdat de klokjes die ik heb andere draadaansluitingen hebben achterop tellerhuis, wilde ik 'm gelijk zelf op de gever van de bobine doorverbinden. Ook gelijk + en - 12DCV erop en toeren maar...
Ziehier de foto http://www.mariusvanalles.nl/volvo/photos-2/index.html
Ik krijg 'm niet op meer dan 2000 toeren. Ergens doe ik dus iets fout. Graag aansluitadvies en een goede kopie van een aansluitschema van de bedrading uit een 740 GL '86.
Alvast dank,
Marius
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zijn twee type toerentellers,diesel en benzine
diesel zit aangesloten op de dynamo namelijk..
Misschien heb je de dieselversie
Heb je op je dynamo een W aansluiting,zoja,probeer hem daar is op aan te sluiten en kijken of hij werkt!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Niet toevallig een 760 toerenteller? Een 6cilinder toerenteller op een 4 cilinder aansluiten geeft ook een te lage weergave.
Wielewagen
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24

Dankjullie wel Dit is weer een begin.
Ik heb 'm dacht ik niet uit een dieselversie. maar die W aansluiting ga ik zoeken. Misschien is daar documentatie over op dit forum.

De toerenteller uit een 6 of 8 cylinder geeft procentuele andere waarden aan. Dat doet deze dus niet. Het is net alsof ie niet genoeg stroom heeft. Daarom ok mijn vraag hoe de aansluitingen op dit plaatje moeten.
http://www.mariusvanalles.nl/volvo/phot ... t="_blank"
Let op! deze link opent in een nieuw venster

Wat is hier de gever? -bobine massa?
wat is hier de +12VDC?
wat is hier de aarde -12VDC en is het huisje ook aan aarde?

Achterop mijn tellerhuis zit een rode draad die aan de losse pootjes zit. Zie de volgende foto (2e) linksbovenin twee kabelschoen voetjes. Deze geeft ook de bobine puls af. Maar hiermee lukt het ook niet.

Ik heb een vdo teller uit een mercedes liggen die het toerental aangeeft, maar dan van een 8 cyl. Ondanks bericht van de verkoper. Maar dat is dan weer wel procentueel vast te stellen.

gt
Marius
Wielewagen
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24

Dankjullie wel Dit is weer een begin.
Ik heb 'm dacht ik niet uit een dieselversie. maar die W aansluiting ga ik zoeken. Misschien is daar documentatie over op dit forum.

De toerenteller uit een 6 of 8 cylinder geeft procentuele andere waarden aan. Dat doet deze dus niet. Het is net alsof ie niet genoeg stroom heeft. Daarom ok mijn vraag hoe de aansluitingen op dit plaatje moeten.
http://www.mariusvanalles.nl/volvo/phot ... t="_blank"
Let op! deze link opent in een nieuw venster

Wat is hier de gever? -bobine massa?
wat is hier de +12VDC?
wat is hier de aarde -12VDC en is het huisje ook aan aarde?

Achterop mijn tellerhuis zit een rode draad die aan de losse pootjes zit. Zie de volgende foto (2e) linksbovenin twee kabelschoen voetjes. Deze geeft ook de bobine puls af. Maar hiermee lukt het ook niet.

Ik heb een vdo teller uit een mercedes liggen die het toerental aangeeft, maar dan van een 8 cyl. Ondanks bericht van de verkoper. Maar dat is dan weer wel procentueel vast te stellen.

gt
Marius
Wielewagen
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24

Dankjullie wel Dit is weer een begin.
Ik heb 'm dacht ik niet uit een dieselversie. maar die W aansluiting ga ik zoeken. Misschien is daar documentatie over op dit forum.

De toerenteller uit een 6 of 8 cylinder geeft procentuele andere waarden aan. Dat doet deze dus niet. Het is net alsof ie niet genoeg stroom heeft. Daarom ok mijn vraag hoe de aansluitingen op dit plaatje moeten.
http://www.mariusvanalles.nl/volvo/phot ... t="_blank"
Let op! deze link opent in een nieuw venster

Wat is hier de gever? -bobine massa?
wat is hier de +12VDC?
wat is hier de aarde -12VDC en is het huisje ook aan aarde?

Achterop mijn tellerhuis zit een rode draad die aan de losse pootjes zit. Zie de volgende foto (2e) linksbovenin twee kabelschoen voetjes. Deze geeft ook de bobine puls af. Maar hiermee lukt het ook niet.

Ik heb een vdo teller uit een mercedes liggen die het toerental aangeeft, maar dan van een 8 cyl. Ondanks bericht van de verkoper. Maar dat is dan weer wel procentueel vast te stellen.

gt
Marius
Wielewagen
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24

Dankjullie wel Dit is weer een begin.
Ik heb 'm dacht ik niet uit een dieselversie. maar die W aansluiting ga ik zoeken. Misschien is daar documentatie over op dit forum.

De toerenteller uit een 6 of 8 cylinder geeft procentuele andere waarden aan. Dat doet deze dus niet. Het is net alsof ie niet genoeg stroom heeft. Daarom ok mijn vraag hoe de aansluitingen op dit plaatje moeten.
http://www.mariusvanalles.nl/volvo/phot ... t="_blank"
Let op! deze link opent in een nieuw venster

Wat is hier de gever? -bobine massa?
wat is hier de +12VDC?
wat is hier de aarde -12VDC en is het huisje ook aan aarde?

Achterop mijn tellerhuis zit een rode draad die aan de losse pootjes zit. Zie de volgende foto (2e) linksbovenin twee kabelschoen voetjes. Deze geeft ook de bobine puls af. Maar hiermee lukt het ook niet.

Ik heb een vdo teller uit een mercedes liggen die het toerental aangeeft, maar dan van een 8 cyl. Ondanks bericht van de verkoper. Maar dat is dan weer wel procentueel vast te stellen.

gt
Marius
Wielewagen
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24

ergens gaat er iets fout
Nu nogmaals

Dankjullie wel Dit is weer een begin.
Ik heb 'm dacht ik niet uit een dieselversie. maar die W aansluiting ga ik zoeken. Misschien is daar documentatie over op dit forum.

De toerenteller uit een 6 of 8 cylinder geeft procentuele andere waarden aan. Dat doet deze dus niet. Het is net alsof ie niet genoeg stroom heeft. Daarom ok mijn vraag hoe de aansluitingen op dit plaatje moeten.
http://www.mariusvanalles.nl/volvo/phot ... -full.html
{let op met control klik of appeltje klik om in een nieuwe tab weer te geven}
Wat is hier de gever? -bobine massa?
wat is hier de +12VDC?
wat is hier de aarde -12VDC en is het huisje ook aan aarde?

Achterop mijn tellerhuis zit een rode draad die aan de losse pootjes zit. Zie de volgende foto (2e) linksbovenin twee kabelschoen voetjes. Deze geeft ook de bobine puls af. Maar hiermee lukt het ook niet.

Ik heb een vdo teller uit een mercedes liggen die het toerental aangeeft, maar dan van een 8 cyl.
Op de foto's kun je zien dat de toerenteller geen toeren aangeeft bij 1000rpm
Aan de foto met de dwell unit kun je zien dat er wel degelijk een puls is die uitgelezen kan worden. Zou de losse teller dan stuk zijn?
Graag ideeen.
Marius
Pat S80
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03.10.2006 - 22:04

Hoi,
Is het eigenlijk moeilijk om het blok met de meters uit het dashboard te halen ? Hoe moet dat dan ?
M'n vader z'n auto is afgekeurd omdat de tellerstand blijft staan (al de rest werkt wel) dus vervangen of herstellen van de kilometerteller is nodig.
Dank !

Pat S80
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De snelheidsmeter moet het wel doen, dat is een apk afkeur als die niet werkt. Maar de kilometerteller hoeft het niet te doen, dat is geen afkeur. Dus als hij is afgekeurd op een hangende tellerstand dan klopt er iets niet met de keurmeester!
Pat S80
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03.10.2006 - 22:04

In België wordt bij elke keuring de kilometerstand genoteerd om fraude bij verkoop tegen te gaan. Daarom moet de teller werken.
Alleen zou ik moeten weten hoe je zo'n blok kunt uitbouwen...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ah ok, zit het zo! Het uitbouwen van de klokkenwinkel is simpel. Je moet met een smalle schroevendraaier het plastic kapje eruit wippen wat om de knop zit waarmee je de klok op tijd zet en aan de andere kant doe je hetzelfde met het kapje wat om de licht dimmer van het dashboard licht zit. Daaronder zit een schroefje, die eruit draaien en je kan de hele klokkenwinkel eruit pakken. Om kortsluiting te voorkomen wel even van te voren de min pool van de accu loshalen. Als je met een gefrituurde printplaat eindigt ben je nog verder van huis!
Op deze site kan je veel info vinden over storingen aan de klokkenwinkel.
Pat S80
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03.10.2006 - 22:04

Dat valt dan reuze mee. Nu gaat het zeker in orde komen. Bedankt Iroll !
Wielewagen
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24

@Iroll
Dankjewel voor de info via die site. Mijn technisch Engels is gelukkig toereikend.

@pat
let op bij de aansluiting in het midden onderop achterop de klokkenwinkel. Daar zit een dekseltje op dat je eerst los moet wrikken mbv schroevendraaiertje of lange nagel.
Pat S80
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03.10.2006 - 22:04

Ik ga alles stap voor stap uitvoeren en met alles rekening houden.
Nogmaals bedankt !!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”