ABS + STC lampje blijft maar aan!

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
HeinJ
Starter

Sinds ongeveer 2 maanden ben ik in het trotse bezit van een V70 classic 2.4 Bifuel uit 2000. Het rijdt prima enzo, op die nare ABS + STC lampjes na dan..

In het begin lichtten ze om de 150km op (ongeveer). Daarna heb ik de ABS computer opnieuw gesoldeerd, zoals in de tutorials op de volvo fora te vinden is. Dat leek de oplossing te zijn, maar nee hoor..
Het werd steeds erger, en nu is het zo dat als je 'm start, het abs lampje blijft branden, en na 2 meter rijden komt het stc lampje er ook bij. Mijn snelheidsmeter blijft trouwens wel werken.

Daarna heb ik de abs sensoren doorgemeten, linksachter gaf een andere waarde aan dan de andere drie, dus achter heb ik de sensoren vervangen. Hielp ook niet..

Daarna maar laten uitlezen bij de garage. Daaruit bleek dat de auto vindt dat alle vier z'n abs sensoren stuk zijn, en dat het snelheidssignaal onjuist is. De garage zei: abs computer kapot. Ook dat ze 'm wel konden solderen, maar ja, dat had ik dus al gedaan. Ik heb de computer zelf nog maar eens opengemaakt en alle contactjes doorgemeten, maar die lijken nog steeds goed te zijn.

Bij estateservices hadden ze wel een andere abs computer voor me, maar dat is een ABS / TRACS computer, en aangezien ze er geen garantie op willen geven ga ik daar m'n vingers niet aan branden.

Ik word er ondertussen een beetje simpel van.. moet ik nu maar gewoon een andere abs/stc computer gaan kopen of heb ik iets over het hoofd gezien?
break
1st Gear member

Heb hetzelfde probleem maar na het contact afzetten de sleutel eruit en weer opnieuw starten en de lampjes zijn uit. Remmen doet hij goed dus maak mijn eigen er niet druk over ze moeten dat bij de eerst volgende grote beurt maar eens nader bekijken. Scheelt dat ik dat gewend ben van mijn vorige Renault Laguna en Citroën C5. Ik denk wel eens dat het ligt aan het schoonspuiten van de motor voordat gebruikte auto's in de showroom geplaatst worden en de kabeltjes dan oxideren.
sbv
6th Gear member

Controlloer dient doorgesoldeerd te worden

Welke foutcodes komen er ? Het kan ook zijn dat de aansluitingen van de ABS pomp gesoldeerd dienen te worden.

Neem eens contact op met Arthur. www.thuurbo.nl Hij is zeer kundig met abs computers

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Ramon&Ramon
7th Gear member

eerst uitlaten lezen,kan evengoed een sensor zijn of een gebroken abs ring.
HeinJ
Starter

Ik heb m al laten uitlezen.. ik heb m ook al opnieuw zelf gesoldeerd.

De foutcodes die er bij het uitlezen uit kwamen zijn;

ABS-0011 Wielsensor linksvoor onjuist signaal
ABS-0012 Wielsensor linksvoor onjuist signaal
ABS-0031 Wielsensor linksachter onjuist signaal
ABS-0041 Wielsensor rechtsachter onjuist signaal

Het probleem wordt steeds gekker.. voorheen ging zowel de abs als de stc direct in de storingsmodus (dus uit) na het starten vd motor. Nu blijft het stc aan staan, maar het krijgt volgens mij een onjuist snelheidssignaal, want 't denkt dat mn wielen doorslippen, terwijl ik gewoon 50 km/u rij.. en dan gaat ie proberen het door te remmen in te perken, terwijl er niks aan de hand is :S
Als ik 't STC dan uitzet gaat ie meteen in de storing..
Marc Apeldoorn
5th Gear member

@ Ramon & Ramon,

Volvo dealer heeft e.e.a. uitgelezen bij mijn Volvo, (ik heb zelf clone Vida, valt niet veel uit te lezen, gaf bij mij ABS/rem storingsmelding), dat was bij de Volvo dealer niet anders, halve motor ontkoppeld en na 3/4 dag : abs ring gescheurd, hadden ze dus wel meteen mee kunnen beginnen. Ring binnen 1.2 uur vervangen, 6 uur teveel gewerkt
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Ramon&Ramon
7th Gear member

ABS controller stuk of doorsolderen dus.
Hij geeft alle 4 de sensoren op,vandaar.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”