Mijn volvo v50 1.6d maakt soms een bijgeluid als deze stationair loopt. Tijdens rijden hoor je het niet. Heb een monteur van Volvo laten luisteren en kon geluid niet herleiden waar vandaan kwam. Hij dacht dat riem te strak kon staan. Ik heb de kap eraf gehaald en deze gecontroleerd. De bruine aanslag die je ziet komt van een versleten krukaspoelie die eerder is vervangen. De wijzer (het rondje) van de spanner staat precies in het midden tussen de 2 lipjes. De spanning zou dan toch goed moeten staan?
Zelf vind ik de riem erg strak staan, kan deze nauwelijks indrukken. Het is wel zo dat bij deze constructie er geen lange stukken van de riem zitten die afstand moeten overbruggen. Zou het verantwoord zijn om de riem iets losser te zetten en te kijken of het geluid dan weg is?
riemspanning distributieriem
-
- 3rd Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Johan s60
- 6th Gear member
Wat je zelf al aangeeft klopt wel, het is een automatische spanner als je deze losser gaat zetten probeert ie toch de riem spanning te halen tenzij je hem buiten bereik zet.
Doordat er geen lange stukken tussen ziten lijkt ie strakker/ strak te staan.
Conclusie; spanner zo laten staan
Doordat er geen lange stukken tussen ziten lijkt ie strakker/ strak te staan.
Conclusie; spanner zo laten staan
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 3rd Gear member
Bedankt voor je bericht Johan. Het idee kwam van de Volvo monteur zelf. Ik zou graag het bijgeluid weg willen hebben. Je hoort het vooral bij warme motor. Als ik koud start hoor je het niet.
Tja je moet er niet aan denken als de riem kan verspringen over de tandwielen..........
Tja je moet er niet aan denken als de riem kan verspringen over de tandwielen..........
- Johan s60
- 6th Gear member
Wat je wel kan doen, is de motor op tijd zetten, spanpoelie van spanning halen en de riem vd waterpomp afhalen en deze met de hand controleren evenals de span en omloop poelie.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 3rd Gear member
Ja dat kan maar als het niet belast is zal ik waarschijnlijk niets kunnen ontdekken. I.v.m. dit bijgeluid is 40.000 km geleden beiden rollen opnieuw vervangen. Nadien was het geluid weg maar is nu weer terug. Als ik de 2 rollen die toen vervangen zijn (ik heb ze nog liggen) beoordeel zijn ze niet te onderscheiden van nieuw. De WP is bij de eerste Distributiewissel ook vervangen. Dit heb ik preventief gedaan. De oude pomp vertoonde geen slijtageverschijnselen.
-
- 7th Gear member
Dat geluid komt meestal van de multieriemspanner of rollen.
Distributieriem spanner losser zetten is niet slim en het is trouwens geen automatische spanner,maar een handmatige die je zelf moet stellen,wel de goeie kant opgedraaid bij het vervangen?
Dat gaat namelijk ook wel is fout.
Distributieriem spanner losser zetten is niet slim en het is trouwens geen automatische spanner,maar een handmatige die je zelf moet stellen,wel de goeie kant opgedraaid bij het vervangen?
Dat gaat namelijk ook wel is fout.
-
- 3rd Gear member
Hallo Ramon,
Die mening deelde ik met 2 monteurs en mijzelf ook. Dat is de reden dat ik eerst de multiriemspanner heb vernieuwd. Zelfde geluid. Daarna van de distributie de rol en de spanner vervangen. Geluid was weg en nu na 40.000 weer terug. Ik heb ook een filmje gemaakt op mobiel terwijl de motor loopt. Het middelste met het rondje staat exact tussen de 2 lipjes gepositioneerd. Dan moet het toch goed staan?
Je zegt dat het geen automatische spanner is. Dat zei de monteur van de Volvo garage ook die ik liet luisteren. Maar het is toch zo dat de wijzer naar links of rechts gaat als de riemspanning verandert?
Die mening deelde ik met 2 monteurs en mijzelf ook. Dat is de reden dat ik eerst de multiriemspanner heb vernieuwd. Zelfde geluid. Daarna van de distributie de rol en de spanner vervangen. Geluid was weg en nu na 40.000 weer terug. Ik heb ook een filmje gemaakt op mobiel terwijl de motor loopt. Het middelste met het rondje staat exact tussen de 2 lipjes gepositioneerd. Dan moet het toch goed staan?
Je zegt dat het geen automatische spanner is. Dat zei de monteur van de Volvo garage ook die ik liet luisteren. Maar het is toch zo dat de wijzer naar links of rechts gaat als de riemspanning verandert?
-
- 7th Gear member
Hij vangt het verschil in warm of koud op,dat is de opzet van die spanner,het goed afstellen is belangrijk.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze spanner of meeloprol niet goed is,of wellicht de waterpomp.
Dat ze nieuw zijn dat zegt niks.
De enige optie om het goed te beoordelen is,als het geluid aanwezig is,demonteer de multieriem en luister of het geluid er nog is of niet.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze spanner of meeloprol niet goed is,of wellicht de waterpomp.
Dat ze nieuw zijn dat zegt niks.
De enige optie om het goed te beoordelen is,als het geluid aanwezig is,demonteer de multieriem en luister of het geluid er nog is of niet.
-
- 3rd Gear member
Hallo Ramon,
Dat had ik al eerder gedaan, de multiriem verwijderd. Het bijgeluid is er dan nog. De Volvomonteur heeft met een stethoscoop geluisterd maar kon het niet traceren. Het gaat mij er natuurlijk om dat het een voorbode kan zijn voor bv breken van de riem. Vandaar dat ik driftig op zoek ben naar de oorzaak.
Dat had ik al eerder gedaan, de multiriem verwijderd. Het bijgeluid is er dan nog. De Volvomonteur heeft met een stethoscoop geluisterd maar kon het niet traceren. Het gaat mij er natuurlijk om dat het een voorbode kan zijn voor bv breken van de riem. Vandaar dat ik driftig op zoek ben naar de oorzaak.