Misschien toch weer een V50 (D5 geartronic) ??

Geleverd vanaf 2003
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Delta schreef:
Ramon&Ramon schreef:
Jers3n schreef: Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Dat is op basis van praktijk ervaringen,over de bakken in het algemeen,daar staat veel over te lezen op het forum.
Ook daar zijn dus problemen mee te verwachten,termijnen zijn daarvoor niet aan te geven,maar ze gaan wel is stuk of veroorzaken problemen.
Ramon bedoel je de geartronic automaat ? Ik heb altijd begrepen dat dit een zeer sterke versnellingsbak is ?

Lees hier op het forum de ervaringen met die bakken,die zijn er genoeg te vinden.
Als je met de zoekfunctie bonken of flushen intikt,komt er genoeg in beeld over automaatbakken.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Dan nog, een GT is een relatief sterke bak. Mensen die geen klachten hebben hoor je hier nooit namelijk ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29902
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Geartronic is een redelijke automatische versnellingsbak, schakelt alleen wat traag op. Dit is bij de latere versies wel beter geworden maar nog steeds niet optimaal.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ok en de powershift in combinatie met een 2.0d is die bak beter/slechter of kent deze ook problemen.
Alvast dank voor alle hulp!
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Delta schreef:Ok en de powershift in combinatie met een 2.0d is die bak beter/slechter of kent deze ook problemen.
Alvast dank voor alle hulp!
Geartronic is een veel fijnere automaat vind ik zelf.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

V50 D5 is alleen met de 5-versnelling Geartronic geleverd, welke een stuk minder is in rijcomfort dan de 6-versnelling Geartronic. Powershift is dan een stuk fijner.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Discovery schreef:V50 D5 is alleen met de 5-versnelling Geartronic geleverd, welke een stuk minder is in rijcomfort dan de 6-versnelling Geartronic. Powershift is dan een stuk fijner.
Behalve met het vanuit stilstand wegrijden en het van D naar R schakelen en andersom. Dan is het echt een waardeloze automaat.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb zowel de powershift (in de V50) als de geartronic automaat (in de XC90) en het enige voordeel van de powershift vind ik het minimale meerverbruik t.o.v. een handbak.
Het schakelen in een powershift gaat met meer schokken gepaard en je kunt het schakelen lastiger met het gaspedaal beinvloeden. Het schakelen tussen R en D duurt zeker met koude bak soms erg lang.

De geartronic reageert trager, zeker vanuit stilstand maar in de manuele stand wegrijden gaat veel sneller.

Geef mij maar een geartronic.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Is het D5 blok in een V50 hetzelfde blok als gebruikt in de S60? En belangrijker net zo betrouwbaar?
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Dat zal toch wel?, ik ken geen verschillende D5 blokken, alleen aantal pk's kan varieren.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Nee, is een ander blok bij mijn weten. 2.4 van een V50 is bijvoorbeeld ook 14cm minder diep dan die van een S60/V70/S80, om de kreukelzone te behouden
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gast

Was het ook niet zo dat de turbo en uitlaatspruitstuk om een andere manier waren samengesteld vanwege die beperktere ruimte?
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

The Volvoboy schreef:Nee, is een ander blok bij mijn weten. 2.4 van een V50 is bijvoorbeeld ook 14cm minder diep dan die van een S60/V70/S80, om de kreukelzone te behouden
Ok, wist ik niet. Lijkt mij alleen niet erg economisch, zoveel verkoopt die D5 V50 nou ook weer niet.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Alle D5 blokken zijn hetzelfde. Mogelijk dat spuitstukken, turbo's en afdekkappen etc. anders zijn maar het blok zelf blijft precies hetzelfde.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ramon&Ramon schreef:
Jers3n schreef:
Ramon&Ramon schreef:Voor de benzine versies ook!
Die intervallen zijn niet gebaseerd op ervaringen.
Ze veranderen het telkens weer.
Maar vroegtijdig breken komt helaas nogal is voor!
Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Dat is op basis van praktijk ervaringen,over de bakken in het algemeen,daar staat veel over te lezen op het forum.
Ook daar zijn dus problemen mee te verwachten,termijnen zijn daarvoor niet aan te geven,maar ze gaan wel is stuk of veroorzaken problemen.
Het gaat een beetje of topic, maar het is nog geen antwoord op mijn vraag. Het vroegtijdig breken van de distributieriem komt m.i. bij veel merken/motoren in een (zeer) beperkte mate voor. Dat kleine percentage is, hoe tragisch ook voor de individuele eigenaar, (bijna) niet te voorkomen en ingecalculeerd/acceptabel geacht door de fabricant(en). 'Het komt dus weleens voor' inderdaad, en na verschillende afstanden. Om op basis hiervan alle distributieriemen eerder dan voorgeschreven te vervangen lijkt me geen onderbouwd advies.
Indien nu de (praktijk) ervaring is dat het bij de D5 met 180k interval tussen 160 en 180k structureel meer distributieriemen breken dan bij de D5 met 160k interval in de laatste 20000km lijkt me dat wel een nuttig advies. Al zou ik dan verwachten dat Volvo deze ervaring teruggekoppeld had gekregen en de vervangingsinterval hierop had aangepast. Maar misschien ga ik daar de fout in...
Ondanks dat ik de mening en ervaring van R&R zeer waardeer en hoogacht, heb ik nog steeds niet het idee meer risico te lopen op een kapotte riem dan normaal (of voor 160k). Al zal ik er zeker voor zorgen tijdig (dus voor 180k) de riem te laten vervangen mocht de tweede wissel zich aan gaan dienen (1e bij 175k).

O.T. Zoals al gevraagd, waarom geen D5 handbak?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ook al is het soms niet geheel volgens het door mij geopende topic vind ik allle info tot nu toe zeer relevant, ik zou dus willen zeggen ik hoor graag, voordat ik mijn definitieve beslissing heb genomen, van de mede forumleden!!

OT: ik rijd nu een automaat en heb daar mijn vorige V50 eigenlijk om ingeruild, ik rijd iedere morgen/avond A7/A8/A10 dus dan is een automaat wel erg makkelijk.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Een GT verbruikt zo'n 25% meer dan een handbak en de prestaties gaan er serieus op achteruit. Efficiënt is deze automaat verre van..

Wat is er mis met een manuele ? Ik vind de manuele versnellingsbak in mijn S60 D5 net zo zacht en makkelijk schakelen.. En je kan daarbovenop altijd op koppel rijden, zelfs bij plankgas gewoon schakelen aan 3000 toeren gaat prima tijdens vlot rijden. Doe je kickdown bij een GT versie dan trekt dat ding 'm constant in 't rood..
Gast

wtr_s60 schreef:Een GT verbruikt zo'n 25% meer dan een handbak en de prestaties gaan er serieus op achteruit. Efficiënt is deze automaat verre van..

Wat is er mis met een manuele ? Ik vind de manuele versnellingsbak in mijn S60 D5 net zo zacht en makkelijk schakelen.. En je kan daarbovenop altijd op koppel rijden, zelfs bij plankgas gewoon schakelen aan 3000 toeren gaat prima tijdens vlot rijden. Doe je kickdown bij een GT versie dan trekt dat ding 'm constant in 't rood..
Het gaat om het verschil tussen een automaat en een handbak, waarbij het gemak/comfort voorop staat.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Ik heb bewust voor een automaat gekozen en nog steeds geen spijt.
Kreeg een weekje een leen-V70 2.4 handbak mee. Prima auto maar toch liever een automaat.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”