Ramon&Ramon schreef:Jers3n schreef:Ramon&Ramon schreef:Voor de benzine versies ook!
Die intervallen zijn niet gebaseerd op ervaringen.
Ze veranderen het telkens weer.
Maar vroegtijdig breken komt helaas nogal is voor!
Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Dat is op basis van praktijk ervaringen,over de bakken in het algemeen,daar staat veel over te lezen op het forum.
Ook daar zijn dus problemen mee te verwachten,termijnen zijn daarvoor niet aan te geven,maar ze gaan wel is stuk of veroorzaken problemen.
Het gaat een beetje of topic, maar het is nog geen antwoord op mijn vraag. Het vroegtijdig breken van de distributieriem komt m.i. bij veel merken/motoren in een (zeer) beperkte mate voor. Dat kleine percentage is, hoe tragisch ook voor de individuele eigenaar, (bijna) niet te voorkomen en ingecalculeerd/acceptabel geacht door de fabricant(en). 'Het komt dus weleens voor' inderdaad, en na verschillende afstanden. Om op basis hiervan alle distributieriemen eerder dan voorgeschreven te vervangen lijkt me geen onderbouwd advies.
Indien nu de (praktijk) ervaring is dat het bij de D5 met 180k interval tussen 160 en 180k structureel meer distributieriemen breken dan bij de D5 met 160k interval in de laatste 20000km lijkt me dat wel een nuttig advies. Al zou ik dan verwachten dat Volvo deze ervaring teruggekoppeld had gekregen en de vervangingsinterval hierop had aangepast. Maar misschien ga ik daar de fout in...
Ondanks dat ik de mening en ervaring van R&R zeer waardeer en hoogacht, heb ik nog steeds niet het idee meer risico te lopen op een kapotte riem dan normaal (of voor 160k). Al zal ik er zeker voor zorgen tijdig (dus voor 180k) de riem te laten vervangen mocht de tweede wissel zich aan gaan dienen (1e bij 175k).
O.T. Zoals al gevraagd, waarom geen D5 handbak?