"follow me home" verlichting --- Update ---

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
The Volvoboy
7th Gear member

Dat is inderdaad wel een leuke optie ja :)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member

wim de jong schreef:
Maar zodra de motor wordt afgezet wil ik dat de lampen nog even blijven branden maar welke puls dat moet worden weet ik nog niet.
Ik dacht dat een dynamo een zgn W aansluiting heeft. Deze geeft 12V af bij draaiende motor. Dus als je de motor afzet, staat hier direct geen spanning op. Deze aansluiting zit voor de gelijkrichter, dus geen last van de constante spanning van de accu.
Deze aansluiting wordt ook wel gebruikt door je laadstroom indicatie.
Nadeel is: als je motor per ongeluk ff uitvalt, reageert het systeem natuurlijk ook.

Tweede mogelijkheid: als motor uit gezet wordt via contact, zijn er ook een aantal zaken spanningsloos (bijv radio, ) Pik daarvan je acteveringspuls.

Dus kortgezegd:
tijdrelais activeren voor een bepaalde instelbare tijd, dus lampen aan gedurende die tijd: via CV de portieren ontgrendelen, of motor uit (geen spanning op radio)
tijdrelais dwingen om uit te gaan, dus lampen direct uit: via CV de deuren op slot.

De W aansluiting op een dynamo is om een toerenteller op aan te sluiten!
Zoals bij diesels gebruikelijk was in het verleden.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Tijdsduur kun je ook veranderen als het er standaard op zit,30sec,60sec of 90sec..
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Het werkt ! Bij ontgrendelen gaan de stadslichten branden en zodra de motor afgezet wordt, blijven de stadslichten branden. Ik ben nog bezig met de mistlampen voorzijde maar daar moet ik nog even wat op bedenken. Misschien meeschakelen met de vertraagde interieurverlichting.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Het werkt! En ook nog op een redelijke manier.

Schema maken en toevoegen hier wordt een beetje lastig maar ik heb het volgende gedaan:

Bij openen en sluiten van de auto met de AB gaan de stadslichten en de mistlampen vóór branden voor 15 seconden. Dat lijkt mij genoeg om de weg te vinden.
De tweede optie is een extra puls als je aan de handel trekt van het grote licht zodat de stads- en mistlampen ook gaan branden. De 480 had al zoiets en hier had ik een opmerking gelezen over een ander lichtrelais die deze optie mogelijk kon maken voor een 900-serie.

Maar er zit ook een beperking ingebouwd die er voor zorgt dat als je rijdt, dit alles niet werkt. Als ik een lichtsignaal geef of in een enge omgeving mijn deuren op slot wil doen, hoeft het follow-me-home natuurlijk niet te werken.

Ik heb een tijdrelais ingebouwd waarbij je met een extra ingang iets kunt doen: vertraagd inschakelen, vertraagd uitschakelen en nog enkele opties die nu niet spannend zijn. Maar dat tijdrelais staat geschakeld via het S-contact van het contactslot. Op S staat spanning als de sleutel NIET in het contact is gestoken. Deze S-optie wordt in enkele landen aangeboden als "sleutel-in-contact-waarschuwing" zodra je de auto wilt verlaten. Onder andere USA, Canada maar ook Korea en Australie.

Als ik dus uitstap in een donker hol (en de sleutel is uit het contact genomen) dan ruk ik aan de grootlichthandel en heb licht om te zien waar ik sta.

Alleen hoop ik nog een soort schemerschakelaar tegen te komen waarmee ik de nieuwe verlichting kan schakelen op basis van de hoeveelheid buitenlicht. Maar eerst maar eens zien of dit allemaal bevalt.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”