Was ff bezig in de auto, kreeg de melding accuspanning te laag, vrij snel overigens, al binnen een minuut of 5.
nu proberen te starten maar krijg alleen een ratelend geluid onder de stuurkolom en knipperende meldingslichtjes.
is dit normaal?
heb wel de ANWB gebeld, hopelijk alleen een accu gevalletje..
tikkend geluid onder de stuurkolom
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
ben denk ik iets te snel op deze chaotische tweede kerstochtend:
via google: Je startrelais veroorzaakt het ratelen. Hij heeft niet genoeg power gekregen.
zal de ANWB meteen maar ff vragen de accu door te meten..
via google: Je startrelais veroorzaakt het ratelen. Hij heeft niet genoeg power gekregen.
zal de ANWB meteen maar ff vragen de accu door te meten..
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
denk het wel, maandje geleden na het autowassen had ik die melding ook al eens maar toen starte hij nog wel, maar nu kwam de melding veel sneller en hij doet niets meer. zal morgen maar eens naar een accu gaan kijken, mits ANWB constateerd dat hij nog helemaal goed is, wat ik zelf betwijfel.lint schreef:Als je na 5 minuten al de melding krijgt `accuspanning te laag`is waarschijnlijk je accu slechter aan het worden.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Hoeft niet altijd aan je accu te liggen.
De dynamo kan ook slechter worden (speciaal de koolborstels) waardoor je accu nooit goed opgeladen wordt. Je accu is dan snel ontladen, en lijkt alsof de accu slecht is, maar in feite is/was hij amper opgeladen.
Zou beide eens onder de loep nemen, zowel de accu als de dynamo, en het complete systeem goed doormeten.
De dynamo kan ook slechter worden (speciaal de koolborstels) waardoor je accu nooit goed opgeladen wordt. Je accu is dan snel ontladen, en lijkt alsof de accu slecht is, maar in feite is/was hij amper opgeladen.
Zou beide eens onder de loep nemen, zowel de accu als de dynamo, en het complete systeem goed doormeten.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Het startrelais zit bovenop de startmotor, dus niet onder de stuurkolom.
Als de accu vrijwel leeg is maar nog wel voldoende capaciteit heeft om het startrelais te laten aantrekken, dan hoor je een enkele tik, geen ratel. Ga je daar te lang mee door dan verbrand de startmotor.
Als de accu vrijwel leeg is maar nog wel voldoende capaciteit heeft om het startrelais te laten aantrekken, dan hoor je een enkele tik, geen ratel. Ga je daar te lang mee door dan verbrand de startmotor.
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
Met de anwb hulp startte hij meteen. Laadcapaciteit was in orde. Ga morgen wel nieuwe accu halen.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).