HELP! Mijn nieuwe oude amazon wil niet op slot!

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Vanmorgen heb ik mijn nieuwe Amazon uit 1966 opgehaald, waarbij de vorige eigenaresse me nog even tussen neus en lippen opmerkte dat ze niet wist welke sleutel eigenlijk voor de deur was, want ze zette de auto nooit op slot.

Dus heb ik alle sleutels maar geprobeerd, en geen van allen werken. Ik heb wel de sleutel voor de achterklep gevonden, dat is een duidelijk andere vorm sleutel.
Maar helaas kan ik mijn nieuwe trots dus niet afsluiten.

Ik heb al slotspray in de sloten gespoten, met als resultaat dat er op zijn minst 1 sleutel (de sleutel waar ik de auto mee start) ook het slot een beetje kan bewegen aan de bestuurderskant.

Aan de bijrijderskant krijg ik enkel de sleutel voor de achterklep in het slot, maar ja... dat is de verkeerde sleutel dus daar morrel ik verder niet mee.

Mijn vragen aan jullie:
- welke sleutel is waarvoor (ik heb 4 verschillende sleutels gekregen)?
- Is de contactsleutel ook voor de deuren?
- Heeft er iemand een handleiding om het slot te demonteren en schoon te maken?

Ik hoor het graag!
xnozemx
2nd Gear member

Ik heb ook (2 sets van) 4 sleutels:
1 voor tankdop, 1 voor contact, 1 voor achterklep en 1 voor de deuren.
2 beetje ronde sleutels, grootse voor contact, de anderen voor de achterklep (net even gekeken, die is bij mij ook altijd open)
En 2 langwerpige, hiervan is de grootste voor de tankdop en de kleinste voor de portiersloten.

Ik hoop dat je er iets mee kunt

Als je het paneel eraf haalt, goed opletten dat het borgveertje van de raamslinger en deuropener niet wegspringen, het veertje kan je zien door flink hard het paneel naar binnen te drukken, met platte schroevendraaier veertje loswippen.
Bij het loshalen van de klipjes van het paneel, beste een dunne (afgeslepen) spitstangetje gebruiken, zodat je niet de clipjes door het hardbord trekt.
Dan zie/voel je denk ik voldoende om ook bij het cilinderslot te komen. Je kan eens beginnen met het stangetje los te maken van het slot, dan kijken of de cilinder draait. Ik weet niet of hier plastiek is gebruikt, want de kans zit er dan in dat dit stuk gaat als je het stangetje losklipt.
Kijk dan ook direct of het raam nog goed vastzit, viel niet voor niks naar beneden, maar het is zeer mooie techniek, gewoon een loopwerkje met een ketting, ik heb het haakje iets bij gebogen, mijn raam is ook al eens omlaag gevallen.
Veel succes en plezier.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

sloten zijn niet het sterkste punt van een Amazon en vaak zijn ze (deels)vervangen; toen ik mijn Amazon kocht zaten er 5 sleutels bij: kontakt, li deur, re deur, achterklep en tankdop; was niet echt praktisch en als je je vergiste tussen li en re deur werden de sloten er niet beter op....
je kan voor een redelijk bedrag setjes krijgen met identieke sloten voor deuren en achterklep, heb ik laten monteren en dat werkt prima, nog maar drie sleutels....
aanrader
Theo V70
6th Gear member

Ook ik heb alle sloten vervangen omdat er niets paste/goed werkte.
Een complete set of een set voor de portieren is te koop via de onderdelenshop van de Volvo Klassieker Vereniging. Een ochtendje klussen en nog maar drie sleutels nodig (1:contact, 2:tankdop en 3:portieren/kofferdeksel).
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
xnozemx
2nd Gear member

Het is vaak ook mogelijk om de plaatjes in de cilinders een nieuwe volgorde te geven die wél correspondeert met jouw sleutel. Het kan zijn dat je dan één of enkele plaatjes moet weglaten, wat natuurlijk het slot minder veilig/uniek maakt. Maar als je hard tegen het klapraampje drukt, sloop je deze ook zo eruit, kan er ook gemakkelijk bij het knopje gekomen worden, dus qua auto-inbraakveiligheid zou ik mij daar persoonlijk niet druk over maken.
Bovenstaand geld alleen als er inderdaad verkeerde sleutel bij geleverd zijn. Als je de cilinder uit het slot hebt en de sleutel er in steekt, mag een plaatje uitsteken boven de rand. Zo controleer je of je de juiste sleutel hebt.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
Scotloop
3rd Gear member

Wij hebben voor alles een aparte sleutel, erg onhandig.
maarja hij staat toch altijd open :buzzsaw:
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb vanmiddag even open prutsen met de sloten, en ik kan een aantal conclusies trekken:
- geen van de sleutels passen op de deuren
- aan de bestuurderskant werkt ook het slot niet goed: ik krijg het knopje niet geheel naar beneden.
- eigenlijk werkt dus alleen de kofferbak correct.

Ik heb al even een contactformulier ingevuld voor de nieuwe cilinders (Bedankt voor de link!) maar ik zit wel te piekeren over de werking van het mechanisme van de bestuurdersdeur.
Als ik naar de binnenkant van de deur kijk, zie ik niet hoe ik de buiten- en binnen handgrepen kan verwijderen. En het lijkt wel alsof ik ook het mechanisme van het raam moet verwijderen om bij het slotmechanisme te komen... klopt dat?

Graag hoor ik van mensen die het al eens hebben gedaan.
admiral
5th Gear member

Arjan75 schreef:Ik heb vanmiddag even open prutsen met de sloten, en ik kan een aantal conclusies trekken:
- geen van de sleutels passen op de deuren
- aan de bestuurderskant werkt ook het slot niet goed: ik krijg het knopje niet geheel naar beneden.
- eigenlijk werkt dus alleen de kofferbak correct.

Ik heb al even een contactformulier ingevuld voor de nieuwe cilinders (Bedankt voor de link!) maar ik zit wel te piekeren over de werking van het mechanisme van de bestuurdersdeur.
Als ik naar de binnenkant van de deur kijk, zie ik niet hoe ik de buiten- en binnen handgrepen kan verwijderen. En het lijkt wel alsof ik ook het mechanisme van het raam moet verwijderen om bij het slotmechanisme te komen... klopt dat?

Graag hoor ik van mensen die het al eens hebben gedaan.
Deurplaat (metaal) en paneel verwijderen. Natuurlijk eerst de deurklink en raamslinger. Raam omhoog laten en ja zal zien dat als je met een zaklantaarn in de deur schijnt daar 2 moertjes of boutjes ziet zitten. Voor de rest is het net meccano.
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

die raamslinger en deurkruk... he gaan die eraf? Ik hoorde over een klemveertje, maar die kon ik niet zien zitten.
Beter kijken? Harder duwen?
lint
Geartronic member

Harder duwen op het deurpaneel!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Tussen de kerststol, warme choco en zalmwraps door heb ik vanmiddag even de tijd genomen om de deur wat beter te bekijken. Na veel duwen en trekken uiteindelijk het veertje gevonden: tussen de deurklink en de zwarte ring eronder... daar verwachtte ik hem niet.

Eigenlijk zijn alle klemveertjes en schroefjes een grote puzzel geweest om los te krijgen, de grootste uitdaging was wel de deurklink (buitenzijde) zelf verwijderen. Want inderdaad: er zitten twee mooie gaten in de deur waar de schroeven recht achter zitten. Maar helaas... het raam zit ervoor. Hij gaat niet ver genoeg omhoog... Een van de twee kan ik met wat wurmen net bij, maar die andere gaat alleen met een tang.

Afijn, alles is los gekomen, 1 veertje is weggesprongen en is tot nu toe nog niet teruggevonden, maar ik heb het voor elkaar gekregen om de slotcilinder te vervangen aan 1 kant. En wat denk je: hij werkt ook nog... bijna goed dan. Het slot werkt, maar de deur gaat alleen open met de sleutel erin. En ik moet de deur op slot draaien om de sleutel weer terug te krijgen.
Er zit dus nog gewoon ergens wat verkeerd, maar ik zie het nog niet.
Volgende keer dat ik tijd heb (hopelijk dit weekend) ga ik eens aan de andere kant beginnen, misschien dat daar het kwartje valt.

1 voordeel: de auto zit alweer aan 1 kant op slot! :)
xnozemx
2nd Gear member

Arjan75 schreef: 1 veertje is weggesprongen en is tot nu toe nog niet teruggevonden
Tja, ik had je gewaarschuwd.....balen, ik zou zeggen neem een dikke magneet, sloop desnoods jouw luidsprekers in de huiskamer ervoor, en vind zo het springveertje. Alles voor de ama toch.

Maar het verhaal over de sleutel er niet uitkrijgen en deur alleen open te krijgen met de sleutel erin? Klinkt voor mij onlogisch. Zou het kunnen dat je de cilinder een slag verdraaid hebt terug geplaatst? (heb het bij de ama gelukkig nog nooit zelf hoeven te repareren en weet dus niet of dit überhaupt mogelijk is. Maar of de deur wel of niet los komt van de slotvanger zou niks te maken mogen hebben met het wel of niet aanwezig zijn van de sleutel in de cilinder.
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Helemaal mee eens, hij zit ergens gewoon verkeerd.
Maar waar... ik zie het niet. De cilinder kan er op 2 manieren in, en beide manieren hebben hetzelfde resultaat. Sterker: de afdekplaat kan er ook op 2 manieren op, maar met 1 manier krijg je de deurklink niet meer gemonteerd. Dus dat was het ook niet...
Ik heb -bij mijn weten- alle mogelijke manieren geprobeerd, en ik behoud hetzelfde resultaat. Vandaar dat ik uiteindelijk alles maar weer teruggezet heb, en de volgende keer probeer ik de andere deur. Daar dan maar goed opletten, en kijken of ik een verschil zie met de bijrijdersdeur...
xnozemx
2nd Gear member

Volvo's zijn stom........(soms helpt het om gewoon eens te vloeken!, ook als je het niet meent)
maurice bastin
1st Gear member

Toch even het raam demonteren. En dan de klink demonteren. Met een beetje zinvol geweld kan deze nog verder zakken. Vervolgens rustig de tijd nemen om te kijken hoe het werkt ( zo moeilijk zit het niet in elkaar) maak wel alle onderdelen eens goed zuiver en smeer ze bij montage,. Mocht je je veertje niet meer vinden laat maar weten ik heb er nog wel groet maurice
Theo V70
6th Gear member

Bij mij ging de sleutel er ook wat lastig in en uit maar een beetje grafietpoeder heeft wonderen verricht.....

En het raam niet ver genoeg naar beneden... Daarvoor is volgens mij de truc: Eén schroef losdraaien met het raam volledig omhoog. Vervolgens raam naar beneden en dan de andere losdraaien.
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Doe mij maar wat nieuwere techniek!
xnozemx
2nd Gear member

rsnhakan schreef:Doe mij maar wat nieuwere techniek!
Nou, ik mis de rekening van de 'diagnose-computer-uitdraai' niet, als er slechts een controlelampje brand.
Maar héél soms wens ik mijzelf ook wel eens wat (auto)luxe toe (en dan stap ik in de 245, die is nog maar 32 jaar oud, haha)
Ieder zijn ding, als ik het geld zou hebben zou ik ook vast een nieuwe(re) volvo aanschaffen, eerlijk is eerlijk. En dan zou ik ook wat meer reparaties laten uitvoeren, vooral nu het slecht weer is. Maar ik zou er altijd een oudje bij willen blijven houden. Ze zijn toch wel erg leuk om te zien.
whitehorsekart
5th Gear member

"Ieder zijn ding, als ik het geld zou hebben zou ik ook vast een nieuwe(re) volvo aanschaffen"
Nou, ik niet, ik heb al een tijdje genoeg van de veelal beroerde electronica die het maar een jaar of twee goed doet ... :lol:
Zoals je zegt, ieder zijn ding!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
xnozemx
2nd Gear member

Jij hebt toch 'zo'n nieuwe' uit '95! :thumbright:
Ben zelf ook wars van de moderne elektronische poespas, maar zonder blikken of blozen de auto naar de dealer brengen en melden dat dit, of dat het niet doet:maken aub; ik betaal wel. (of de leasemaatschappij!!!!!) Minder charme, maar ook wel makkelijk. (zoals ik zei: voor erbij)
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”