H7 Xenon

Plaats reactie
lint
Geartronic member

Oceanracer schreef:Even hoor, maar die koplamp lijkt op de foto toch twee keer zo dik te zijn als normaal? En dát is nou net het probleem. Maar als je dat als eigenaar niet wilt zien, houdt het natuurlijk op. Ook in Amsterdam....
Misschien blind door de eigen xenonlampen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Oceanracer
Geartronic member

Misschien blind en daaróm xenon-lampen? :lol:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jers3n
5th Gear member

Verschilt de spiegel van een halogeen en xenon reflectorlamp dan?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ NJ8, Nivoregeling compenseert niets van de bewegingen van xenon, u klooit maar wat en doet alsof u er verstand van heeft
Volvo for life
lint
Geartronic member

Misschien iets te maken met Amsterdam?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
tip
2nd Gear member

bart simpson schreef:@ NJ8, Nivoregeling compenseert niets van de bewegingen van xenon, u klooit maar wat en doet alsof u er verstand van heeft
Nou, nou. Is de kerstboom omgevallen?
V70 2.5T 2008
M@rcel
6th Gear member

Nog maar eens een duit in het zakje doen dan ;)

Dit zegt Volvo over de standaard (Bi-)Xenon-hoogteverstelling in een S80/MY2004 van hetzelfde modeljaar als mijn auto. (nieuwere modellen kunnen best een dynamischere hoogteverstelling hebben, daar blijf ik buiten):
Niveauregeling
Geregeld bij snelheden lager dan 4 km/u
Wanneer het contact wordt ingeschakeld, wordt de standsensor uitgelezen en de stelmotoren voor het koplampbereik stellen de koplampen in.

Geregeld bij snelheden hoger dan 4 km/u
Bij grotere hoekveranderingen tijdens het rijden worden de koplampen geregeld. Regeling is afhankelijk van de tijd zodat het systeem niet reageert op veranderingen van korte duur zoals ongelijke wegoppervlakken etc.
Mijn interpretatie:
Bij snelheden onder de 4 km/h:
Alleen bij contact inschakelen worden de lampen eenmalig op de juiste hoogte gezet. Verder gebeurt er niets bij snelheden onder de 4 km/h.

Bij snelheden boven de 4 km/h:
De lampen worden alleen bijgeregeld als er een grote, structurele verandering door de standsensor wordt waargenomen. ("Structureel" is af te leiden uit het gegeven dat de tijd een rol speelt om niet op kortdurende veranderingen te reageren)

Dus (Nog steeds mijn interpretatie):
Bij contact aan worden de lampen goedgezet en blijven op de ingestelde stand staan tenzij een langdurige verandering in de hoogte van de auto optreedt optreedt. Ik denk hierbij aan het uit- of instappen van passagiers (met lopende motor) en het leegraken van de brandstoftank.

Ik ben benieuwd naar reakties op deze interpretatie.
Indien u de interpretatie onjuist vindt, dan hoor ik graag argumenten.
Indien u de interpretatie juist vindt, hoor ik graag argumenten waarom nivomats deze werking niet over zouden kunnen nemen. Ik geeft toe dat, bij nivomats, de eerste hoogteregeling pas plaats vindt tijdens de eerste paar honderd meter rijden ipv bij contact aan.

(Volgens de wet (auto's na 2006) zijn nivomats niet toegestaan in plaats van automatische koplamphoogteregeling omdat het geen koplamphoogteregeling is. Weer een voorbeeld van gebrekkige wetgeving: in plaats van het verplichten van een hoogteregeling zou men moeten verplichten dat het lichtbeeld in verticale zin niet meer mag afwijken dan ... ongeacht de beladingstoestand van de auto. Dan is het aan de constructeurs hoe zij dit gaan bereiken)
diesel01
Geartronic member

Mijn Adaptief bi-xenon zie ik de hoogte regelen als ik achteruit de inrit opdraai.
Ik moet dan door een gootje en dan bij een dikke rand omhoog dat doe ik altijd stationair de lampen zie ik dan omhoog/beneden gaan.

Edit dit is heeeeel iets anders dan niveauregeling dit er voor zorgt dat de auto met belading vlak ligt.
Overigens is mijn ervaring dat de lampen met vijf personen in de auto dichter voor de auto schijnen dan wanneer wij alleen reizen.
Dit doet de stelmotor van de xenonlampen die schijnbaar in de gaten heeft middels een computer dat er vijf personen in de auto zitten, er zit in mijn auto geen verschil in doorhang tussen 2 of 5 personen want dat regelt de niveauregeling dus.
M@rcel
6th Gear member

Welk modeljaar is je auto?

Ligt de lichtbindel bij belading met meer inzittenden niet dichter bij de auto omdat de hele auto lager ligt? In tegenstelling tot extra lading in de kofferbak waardoor voornamenlijk de achterkant omlaag gaat? Omdat de hoogtesensor alleen aan de achterkant zit, zal de bundel naar beneden bijgesteld worden. Dat de voorkant ook naar beneden gegaan is, ontgaat het systeem volgens mij. Er zitten geen sensoren aan de voorkant.
diesel01
Geartronic member

M@rcel schreef:Welk modeljaar is je auto?

Ligt de lichtbindel bij belading niet dichter bij de auto omdat de hele auto lager ligt? Omdat de hoogtesensor alleen aan de achterkant zit, zal de bundel naar beneden bijgesteld worden. Dat de voorkant ook naar beneden gegaan is, ontgaat het systeem volgens mij. Er zitten geen sensoren aan de voorkant.
2007.
Er zou geen hoogte verschil mogen zijn omdat de auto niveauregeling heeft.
Het valt op omdat indien wij met onze auto een tourtje maken het vaak richting Dld is.
Op de autobahn zit de lichtbundel dan niet ver voor de auto, zeker op uitvoegstroken ben ik dan blij met grootlicht.
M@rcel
6th Gear member

hoogteregeling met nivomats zit alleen op de achteras. Ik weet niet of dat voor jouw auto ook geldt?

De Xenon-niveauregeling voor jouw auto wordt in dezelfde bewoordingen beschreven als ik hierboven al neergezet heb. Deze info (van Volvo zelf) kan fout zijn, maar dat is niet erg waarschijnlijk.

Vaag. Heel vaag.
Jers3n
5th Gear member

Hier nog een MY07 en ik onderschrijf zowel de uitleg van M@rcel als de ervaring van diesel01.

De uitleg van M@rcel klopt met mijn praktijk- en test-ervaring met de V40 classic (bij dealer aan computer, achteras belasten en kijken wat de automatische koplamphoogte regeling doet. Je ziet hellingsgraad oplopen en hoogte wordt netjes bij gesteld) en de praktijk ervaring met de XC70.
Rij ik bv bij fileparkeren met enkel het rechter achterwiel de stoeprand op dan zie ik een zeer kort moment later de koplamp bij bijgesteld worden.
De automatische hoogte regeling werkt met een mechanisme dat meet hoever de achteras, of eigenlijk de achterwielophanging in veert, en past daar de koplamphoogte op aan. (Bij de V40 kon je het mechaniekje zien zitten)
Bij het belasten van de achteras van een auto met affabriek xenon en dus auto-koplamphoogte-regeling (AKHR) en ook nivomats, zullen m.i. de koplampen in eerste instantie door de AKHR naar beneden bijgesteld worden (bij start) maar naar mate de nivomats hun werk doen stelt de AKHR de lampen weer bij aan het weer opgepompte niveau, en dus niet aan elke afzonderlijke hobbel, maar weer wel aan een (steilere) helling.

Daarnaast ervaar ik bij zowel de V40 als de XC70 dat het "lijkt" of de koplampen op snelweg-snelheid dichter bij de auto schijnen. Ik schrijf/schreef dat deels toe aan de snelheidsbeleving, afstanden ervaar je anders op snelheid, en aan het feit dat de auto door de luchtweerstand iets dichter tegen het asfalt wordt gedrukt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
jds
4th Gear member

Jers3n schreef:Verschilt de spiegel van een halogeen en xenon reflectorlamp dan?
Ja dit is het probleem bij halogeen reflectors en xenon. Deze zijn hiervoor niet gemaakt zodat men strooilicht krijgt. Vuile lenzen dragen hier nog eens toe bij. Projectoren hebben dit fenomeen niet.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Projectoren kunnen er ook wat van, vooral bij regen. Maar wel veel minder dan de niet projectielampen.
Maar gelukkig heb je met xenon altijd een koplamp wis/was ;)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
M@rcel
6th Gear member

Volvo heeft toch ook een tijd niet-projector Xenon geleverd?
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ja, in de S/V40, S60, V70 en S80. Net als Renault in de Laguna 2, of citroën in de C5.
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
diesel01
Geartronic member

Ja en de RRR versie's niet te vergeten, maar die had je al ondervangen in de S60 en V70.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Precies, en het mooie daarvan vind ik dan weer dat het echt glas is waar die kleine wissertjes op kunnen.
M@rcel
6th Gear member

Dus projectorlampen iszijn niet persé noodzakelijk voor Xenon?
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”