H7 Xenon
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heeft iemand al eens de moeite genomen een H7-lampje onder de loep te nemen? Die heeft namelijk een dichte (grijze) bovenkant, daar waar een xenon-lamp rondom gewoon van glas is. Bij de afgebeelde armaturen is dat geen probleem, want die heeft een kapje, dus die houdt dat licht wel tegen, maar een oudere koplamp (ribbelglas) heeft dus alleen een open busje om het lampje heen, zónder zo'n afdekkapje.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wat klopt er nou niet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ohw, je hebt de foto al weer weggehaald, M@rcel?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ja, en? Dat van dat kapje klopt wel maar wat doet het dan? Ik kan mij gevoelsmatig niet voorstellen dat het wat uit zal maken voor de lichtbundel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wat zou denk jij dan de reden zijn van de aanwezigheid van het grijze hoedje?V70/2.4D/2003 schreef:Ja, en? Dat van dat kapje klopt wel maar wat doet het dan? Ik kan mij gevoelsmatig niet voorstellen dat het wat uit zal maken voor de lichtbundel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Kan gebeuren....M@rcel schreef:ja, sorry. Ik dacht dat je spiegel bedoelde zoals in een H4.
Mijn fout.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ja geen idee, ikke nie snap nie terwijl ik wel een 8 op mijn natuurkunde-examen had.....ooit, heel lang geleden.
Ik gok op:
* Lichtbundel
* Hitte
Zoals de Duitser zegt: Keine Ahnung.
Ik gok op:
* Lichtbundel
* Hitte
Zoals de Duitser zegt: Keine Ahnung.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
nooit een gesmolten reflector gezien?
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
weer een fabel: een xenonlamp verbruikt maar 35Watt tegen een halogeenlamp 55W. Bovendien is het rendement van een Xenonlamp hoger dan dat van een halogeenlamp.
Er wordt dus veel minder warmte ontwikkeld door de Xenonlamp
Er wordt dus veel minder warmte ontwikkeld door de Xenonlamp
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik ga de gedeformeerde reflectors toch echt niet bewaren voor je
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
gesmolten reflectoren door kortsluiting kan altijd. Maar een reflector die bestand is tegen de werktemperaturen van een halogeenlamp, smelt niet door de werktemperaturen van een xenonlamp. Dat is fysiek onmogelijk.
(Is nog best een hoop werk, feiten en fictie scheiden)
(Is nog best een hoop werk, feiten en fictie scheiden)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het is goed hoor
Volvo for life
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Moment, ik pak even de bier en de chips en ga gokken wie er straks een doosje refelectoren krijgt
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Het is eenvoudige natuurkunde.bart simpson schreef:het is goed hoor
Ik kan me wel vervormde reflectoren voorstellen bij halogeenpitten van 100W (rally-lampen) in 55W armaturen, maar niet bij 35W xenon in 55W halogeenunits.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat de koplampen van een xenon-inbouwer wegsmelten, zal mij echt jeuken. Sterker nog, van mij mag die hele auto affikken. Mij gaat het om het ontbreken van het juiste lichtbeeld, mede veroorzaakt door het ontbreken van dat grijze hoedje. Hierdoor straalt 35 Watt xenonlicht recht in mijn giegel en dat is goed irritant. Maar ach, dat zal menigeen hier een totale worst zijn. Als de xenon-rijder maar goed zicht heeft, dáár gaat het om! Ook buiten Amsterdam...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De feiten zijn mij reeds bekend en de door jou verwijderde foto bevestigde dat alleen maar.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik heb zo'n vermoeden dat dat kapje er voor zorgt dat er inderdaad minder verblindend strooilicht is, immers je kijkt niet meer rechtstreeks in/naar de lamp, maar dat geldt voor zowel xenon als halogeen, al zal het bij xenon kritischer zijn vanwege de grotere lichtstekte.Oceanracer schreef:Wat zou denk jij dan de reden zijn van de aanwezigheid van het grijze hoedje?V70/2.4D/2003 schreef:Ja, en? Dat van dat kapje klopt wel maar wat doet het dan? Ik kan mij gevoelsmatig niet voorstellen dat het wat uit zal maken voor de lichtbundel.
Het lichtbeeld vanuit de bestuurder gezien verandert er m.i. niet door.
En om nou de hamvraag te stelen over after market xenon (incl het herplaatste kapje) in een heldere van origine met halogeenlamp voorziene reflector koplamp; is de brandpuntsafstand van de xenonlamp anders dan de halogeen lamp?
Is dit niet het geval dan zou het lichtbeeld van een deze "met after market xenon voorziene koplamp met kapje" niet anders moeten zijn dan met halogeen, uiteraard wel een grotere lichtsterkte, maar geen hogere lichtbundel. Indien juist afgesteld zou er m.i. dan ook geen sprake kunnen zijn van verblinding (door strooilicht). Je zou kunnen zeggen dat dit door deinen van de auto zou kunnen, maar dat geldt op basis van M@rcel's info over de reactietijd van het automatische systeem (en praktijkervaring) dan ook voor affabriek xenon (en halogeen).
Uiteraard gaat dit niet meer op bij belading, dan moet er aan het wieltje gedraaid worden. (Waar affabriek de automatische koplamphoogteregeling zijn werk doet.) Maar dat is evengoed in minder kritische mate bij halogeen van toepassing.
En, zoals M@rcel al aangaf, zou dat bij auto's met nivomats (deels) gecompenseerd kunnen worden doordat de auto na een paar 100 meter weer op zijn oorspronkelijke niveau komt.
Ik kan overigens me ook niet voorstellen dat het wegsmelten van reflectoren door de warmte van de lamp veroorzaakt wordt... Foute plaatsing, warmte van samenhangende elektra maar bovenal slechte kwaliteit, lijken me logischer.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue