Ik heb even een vraag.
Ik heb Xenon op mijn auto. Tijdens het bestellen las ik echt dual xenon verlichting. Ik ging er automatisch vanuit dat mijn groot licht ook xenon zou zijn. maar helaas is dit niet het geval. Groot licht is halogeen.
Toen ik Audi reed was bi-xenon dus voor gewoon en groot licht.
Mijn vraag is eigenlijk lees ik het verkeerd of dacht ik ten onrechte dat dual voor gewoon en groot licht staat?
Naar mijn idee moeten ze het dan xenon verlichting noemen.
Wat verstaan jullie onder Dual Xenon?
-
- 7th Gear member
- diesel01
- Geartronic member
Zeker dat jij Dual (bi) xenon hebt.bolleke schreef:Ik heb even een vraag.
Ik heb Xenon op mijn auto. Tijdens het bestellen las ik echt dual xenon verlichting. Ik ging er automatisch vanuit dat mijn groot licht ook xenon zou zijn. maar helaas is dit niet het geval. Groot licht is halogeen.
Toen ik Audi reed was bi-xenon dus voor gewoon en groot licht.
Mijn vraag is eigenlijk lees ik het verkeerd of dacht ik ten onrechte dat dual voor gewoon en groot licht staat?
Naar mijn idee moeten ze het dan xenon verlichting noemen.
Er zit een spiegel in de xenon lamp die omhoog komt waardoor de xenonstraal verder voor de auto straalt.
Doordat er ook 2x 65watt halogeen wordt bij geschakeld valt het xenon in het niet maar als het goed is moet je het xenonlicht, zeker indien je de bocht omgaat, kunnen zien.
Wat geeft overigens beter grootlicht, de Audi of Volvo?
Dus als bij dual-xenon 1 van de cellen stuk is, werkt da andere nog veronderstel ik, maar bij bi-xenon is het gewoon gedaan met licht geven.
- diesel01
- Geartronic member
Je hebt xenon dimlicht waarbij een spiegel in de aramtuur is gebouwd die omhoog komt zodra je grootlicht geeft.
Tevens heb je 2x 65watt halogeen grootlicht die ook aangaan.
Deze manier van xenon hebben alle nieuwe Volvo's, ook kijken ze mee om de bocht.
Edit @figaro jouw veronderstelling is juist indien je spreekt over aftermarket H4 xenon, TS heeft het over oem(Original Equiment Manufactered) xenon.
Tevens heb je 2x 65watt halogeen grootlicht die ook aangaan.
Deze manier van xenon hebben alle nieuwe Volvo's, ook kijken ze mee om de bocht.
Edit @figaro jouw veronderstelling is juist indien je spreekt over aftermarket H4 xenon, TS heeft het over oem(Original Equiment Manufactered) xenon.
-
- 1st Gear member
Ik heb net even gekeken met mijn zoon samen en je ziet inderdaad bij de xenon lampen iets gebeuren als het groot licht aangaat, naast het bijschakelen van de halogeen.
persoonlijk lijkt het mij dat de volvo iets betere licht opbrengst heeft dan de Audi. Ik heb het niet gemeten, maar is mijngevoel.
persoonlijk lijkt het mij dat de volvo iets betere licht opbrengst heeft dan de Audi. Ik heb het niet gemeten, maar is mijngevoel.
V60 R-Design T3 in Sapphire Black met winter line, family line, afneembare trekhaak, chrome dakrails en sunroof. Winterset 17 inch Balder met Continental
- lint
- Geartronic member
Adaptieve bi-xenon verlichting is echt goede autoverlichting, merk je vooral als je weer eens in een auto rijdt met gewone halogeenverlichting.
Het meedraaien van de verlichting met de stuurbeweging is op sommige wegen ideaal, als je het niet nodig hebt kan je het ook gewoon uitzetten.
Het meedraaien van de verlichting met de stuurbeweging is op sommige wegen ideaal, als je het niet nodig hebt kan je het ook gewoon uitzetten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
Ja ben er ook erg over te spreken, maar heb toch een bescheiden update gedaan.
1e kerstdag stond het wild (reeén) weer op de ruilverkavelings weg tussen Dwingeloo en Beilen, die zie ik nu staan op 800meter in het donker...
1e kerstdag stond het wild (reeén) weer op de ruilverkavelings weg tussen Dwingeloo en Beilen, die zie ik nu staan op 800meter in het donker...
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
- diesel01
- Geartronic member
Kijk daar houdt ik van gewoon een merk die lampen voorschrijft die niet zijn toegelaten volgens de NL wet, geven wel goed licht dat dan weer wel.
Ik dacht dat het een V70 dingentje was, niet dus want de S60 heeft hetzelfde grootlicht.
Ik dacht dat het een V70 dingentje was, niet dus want de S60 heeft hetzelfde grootlicht.
- Jers3n
- 5th Gear member
En ik krijg weleens toehoren dat het grootlicht echt groot licht is, snap weer iets beter waarom....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
In eerste instantie komt die conclusie me wat onwerkelijk over gelet op de typegoedkeuring maar het zou zo kunnen zijn.diesel01 schreef:Kijk daar houdt ik van gewoon een merk die lampen voorschrijft die niet zijn toegelaten volgens de NL wet, geven wel goed licht dat dan weer wel.
Ik ben alleen erg nieuwsgierig wáár ik kan vinden wat de maximale lichtsterkte is die wettelijk is toegestaan ?
bolleke schreef:..... bij de xenon lampen iets gebeuren als het groot licht aangaat, naast het bijschakelen van de halogeen.
Wellicht ten overvloede maar bij een gasontladingslichtbron (xenon) moet het dimlicht altijd blijven branden als wordt overgeschakeld naar (ongedimd) groot licht. Dit omdat er een vertraging optreedt bij het inschakelen van een gasontladingslichtbron tot hij zijn maximale lichtsterkte heeft bereikt.
Regeling voertuigen (alleen relevante tekst)
Bijlage VIII. , behorende bij hoofdstuk 5
Aanvullende permanente eisen en gebruikseisen
Hoofdstuk 1. Voertuigeisen
Titel 9. Verlichting en retroreflecterende voorzieningen
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- diesel01
- Geartronic member
Voor zover ik weet zijn 55watt lampen de maximale sterkte.gsx750r schreef:In eerste instantie komt die conclusie me wat onwerkelijk over gelet op de typegoedkeuring maar het zou zo kunnen zijn.diesel01 schreef:Kijk daar houdt ik van gewoon een merk die lampen voorschrijft die niet zijn toegelaten volgens de NL wet, geven wel goed licht dat dan weer wel.
Ik ben alleen erg nieuwsgierig wáár ik kan vinden wat de maximale lichtsterkte is die wettelijk is toegestaan ?
bolleke schreef:..... bij de xenon lampen iets gebeuren als het groot licht aangaat, naast het bijschakelen van de halogeen.
Wellicht ten overvloede maar bij een gasontladingslichtbron (xenon) moet het dimlicht altijd blijven branden als wordt overgeschakeld naar (ongedimd) groot licht. Dit omdat er een vertraging optreedt bij het inschakelen van een gasontladingslichtbron tot hij zijn maximale lichtsterkte heeft bereikt.
Regeling voertuigen (alleen relevante tekst)
Bijlage VIII. , behorende bij hoofdstuk 5
Aanvullende permanente eisen en gebruikseisen
Hoofdstuk 1. Voertuigeisen
Titel 9. Verlichting en retroreflecterende voorzieningen
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Rob
Ik kan mij voorstellen dat een fabrikant uit donker Zweden een andere mening is toegedaan, 1 Europa...
-
- 6th Gear member
Licht de beperking op het wattage, of het maximale aan lichtopbrengst?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- jds
- 4th Gear member
Ik wist niet dat de nieuwe S60 H9 lampen had maar deze zijn inderdaad 65W
en geven een mooie 2100 lm. Ik dacht dat dit alleen voor ralleygebruik en offroad gebruik goedgekeurd was. Ik heb ook 65W H7 lampen met een H9 filament en het verschil is duidelijk.
en geven een mooie 2100 lm. Ik dacht dat dit alleen voor ralleygebruik en offroad gebruik goedgekeurd was. Ik heb ook 65W H7 lampen met een H9 filament en het verschil is duidelijk.