V50 2008
Na enige tijd met een krakerige bestuurdersstoel te hebben rondgereden (verholpen met een sprtietsje WD-40), begint nu mijn achterbak te kraken.
Het gekraak is alleen te horen bij het nemen van drempels op het moment dat de kont/achter-as (neergaande beweging) over de drempel gaat. Het geluid lijkt wel echt van binnen te komen en heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met de afdek plaat van de reservewiel ruimte en de piepschuim houder daaronder.
Het probleem is alleen dat ik het geluid met geen mogelijkheid weg krijg!
Heb inmiddels:
*Achterklep scharnieren+slot voorzien van WD-40
*Zoveel mogelijk troep achter uit de piepschuim houder verwijderd
*Piepschuim bakken te her-positioneren
Is er misschien iemand die weet wat ik hier aan kan doen?
Alvast bedankt!
Krakende achterbak [OPGELOST!]
dat is altijd een heel lastig probleem. Ik heb wel eens de indruk als de kunststof bekleding eraf is geweest, het altijd ergens begint te kraken.
Het beste met 2 man proefrijden om zo de bron te lokaliseren.
Kofferbak helemaal leeghalen (reserveband, afdekplaat etc.) en vervolgens deel voor deel weer toevoegen.
Trouwens wij vinden het hier altijd schitterend als iemand zich in het betreffende deel eerst even voorstelt. Als daar ook nog foto's bij zijn, zijn we helemaal ontroerd.
Het beste met 2 man proefrijden om zo de bron te lokaliseren.
Kofferbak helemaal leeghalen (reserveband, afdekplaat etc.) en vervolgens deel voor deel weer toevoegen.
Trouwens wij vinden het hier altijd schitterend als iemand zich in het betreffende deel eerst even voorstelt. Als daar ook nog foto's bij zijn, zijn we helemaal ontroerd.
- kawaman
- 5th Gear member
Ik heb hetzelfde gehad en bij mij waren het de ronde "stootdopjes" die de klep opvangen bij het dichtdoen.
Beetje vaseline er op en het blijft tot nu toe weg.
Je kan je echt een ongeluk zoeken naar dit soort gevalletjes
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
-
- 1st Gear member
Bedankt beide,
Je hebt gelijk, waar zijn mijn manieren gebleven!
Ik ben Dennis, 27 jaar en woonachtend in Utrecht.
Dit is mijn eerste Volvo die ik rij en kan stellen dat ik toch redelijk "verkocht" ben
. Gelukkig kunnen jullie het droog houden, ik heb namelijk geen foto 
Ik heb inmiddels de afdekplaat en piepschuim houder kunnen afstrepen, deze zijn het niet.
Ik kan het geluid zelf na produceren als de achterklep dicht en op slot is deze dan deze probeer te openen.
Ik zal de tip van de stootdopjes eens proberen.
Je hebt gelijk, waar zijn mijn manieren gebleven!
Ik ben Dennis, 27 jaar en woonachtend in Utrecht.
Dit is mijn eerste Volvo die ik rij en kan stellen dat ik toch redelijk "verkocht" ben

Ik heb inmiddels de afdekplaat en piepschuim houder kunnen afstrepen, deze zijn het niet.
Ik kan het geluid zelf na produceren als de achterklep dicht en op slot is deze dan deze probeer te openen.
Ik zal de tip van de stootdopjes eens proberen.
- lint
- Geartronic member
Het is altijd een probleem om dit soort bijgeluiden te verhelpen. Kost heel veel tijd.
Een methode is om eerst alles leeg te halen, kokkerbak, ruimte van reservewiel en alle opbergvakken.
Daarna met helper achterin gaan rijden en zo proberen het bijgeluid te lokaliseren en dan te verhelpen.
Succes!
Een methode is om eerst alles leeg te halen, kokkerbak, ruimte van reservewiel en alle opbergvakken.
Daarna met helper achterin gaan rijden en zo proberen het bijgeluid te lokaliseren en dan te verhelpen.
Succes!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
Zie mijn post hierbovenlint schreef:Het is altijd een probleem om dit soort bijgeluiden te verhelpen. Kost heel veel tijd.
Succes!
-
- 1st Gear member
kawaman schreef:Ik heb hetzelfde gehad en bij mij waren het de ronde "stootdopjes" die de klep opvangen bij het dichtdoen.
IK heb de stootdopjes ook even voorzien van wat vaseline.
De dopjes aan de rechter- en linkerkant van de klep hadden geen effect.
De twee rubber vlakken naast waar dat het slot in valt voorzien van wat vaseline en inderdaad, het kraken is weg!!!
Ontzettend bedankt voor je tip!
in plaats van vet zou je ook siliconenspray kunnen gebruiken. Vet trekt ook weer stof en rotzooi aan. Maar je hebt in elk geval de bron kunnen lokaliseren.
- lint
- Geartronic member
Even een zijspoortje: bevat WD-40 siliconen? De een roept van wel maar volgens mij staat op de huidige verpakkingen silconenvrij.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
van de WD-40 site:
"Wat is WD-40? Waaruit bestaat WD-40?
De exacte samenstelling van WD-40 wordt nog steeds streng geheim gehouden. Slechts twee personen hebben toegang tot de door Norm Larson ontwikkelde formule. Deze formule is al meer dan 50 jaar onveranderd. WD-40 bevat geen siliconen of water, echter ook geen was, grafiet of andere chemicaliën die kanker kunnen veroorzaken."
"Wat is WD-40? Waaruit bestaat WD-40?
De exacte samenstelling van WD-40 wordt nog steeds streng geheim gehouden. Slechts twee personen hebben toegang tot de door Norm Larson ontwikkelde formule. Deze formule is al meer dan 50 jaar onveranderd. WD-40 bevat geen siliconen of water, echter ook geen was, grafiet of andere chemicaliën die kanker kunnen veroorzaken."