Heeft iemand ervaring met eco tuning. Heb een V70 2.4 aut. met 175 pk 420mn.
Voor mij is dit in principe ruim voldoende.
Hoorde laatst dat met eco tuning de motor niet speciaal meer vermogen krijgt, maar dat de motor exacter afgesteld wordt zodt ie mooier, soepeler en zuiniger gaat lopen.
Kwam op de site bij :
www.ecooptimalisatie.nl
Zij dachten de motor zo'n 15% zuiniger te kunnen laten lopen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Gr. Dick.
Eco tuning V70 2.4 aut.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Denk niet dat je daar veel mee opschiet,wat ze doen is het brandstof verbruik terug brengen,waarvan meestal het resultaat is,minder pk,s en nm,s.
Het lagere verbruik moet immers ergens vandaan komen.
En brandstofverbruik heb je grotendeels zelf in de hand(voet).
Als dit allemaal zo zaligmakend zou zijn,deden ze dat vanuit de fabriek wel.
Ik geloof niet zo in die sprookjes die ze vertellen.
Het lagere verbruik moet immers ergens vandaan komen.
En brandstofverbruik heb je grotendeels zelf in de hand(voet).
Als dit allemaal zo zaligmakend zou zijn,deden ze dat vanuit de fabriek wel.
Ik geloof niet zo in die sprookjes die ze vertellen.
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Inmiddels heb ik de mijne (XC70D5 VOR) ruim twee jaar terug laten tunen door RICA. Met name het direct reageren op het gaspedaal is enorm verbeterd; de computer hoeft geen 3 seconden "na te denken" als ik het nodig vind om te accelereren. Dat was wat ik wilde en dat is gelukt. Brandstof verbruik is hetzelfde, en afhankelijk van je rechtervoet. Interesseert me niet echt. Het klopt inderdaad dat e.e.a. software-matig beter op elkaar wordt afgesteld. Daarbij komt dat je je diesel absoluut niet als boodschappenauto moet gebruiken. Lange ritten is het devies, daar blijftie jong bij. Ik daag Ramon (en eventueel Ramon
uit om een getunede en een niet-getunede XC D5 te rijden en het verschil te ervaren. Meestal heb je gelijk, maar nu even NIET.

XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het verhaal gaat niet over tunen,maar over brandstof verbruik reduceren,is dus een heel ander verhaal.
Bij Rica was ik kind aan huis,dus daar weet ik alles van!
We hebben hier zelf twee Volvo,s die getuned zijn.
Maar de verhalen over spectaculair verminderen van het brandstofverbruik,verwijs ik naar het rijk der fabelen.
Bij Rica was ik kind aan huis,dus daar weet ik alles van!
We hebben hier zelf twee Volvo,s die getuned zijn.
Maar de verhalen over spectaculair verminderen van het brandstofverbruik,verwijs ik naar het rijk der fabelen.
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
I agree.Ramon&Ramon schreef:Het verhaal gaat niet over tunen,maar over brandstof verbruik reduceren,is dus een heel ander verhaal.
Bij Rica was ik kind aan huis,dus daar weet ik alles van!
We hebben hier zelf twee Volvo,s die getuned zijn.
Maar de verhalen over spectaculair verminderen van het brandstofverbruik,verwijs ik naar het rijk der fabelen.

XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken

- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Op vrijwel elk autoforum staan verhalen over brandstofbesparing, van watertoevoeging tot magneten.
Dit lijkt ook weer zo'n halleluja verhaal. Tot 25% besparing???????????
Ik denk dat rechtervoet en cc meer rendement hebben.
Dit lijkt ook weer zo'n halleluja verhaal. Tot 25% besparing???????????
Ik denk dat rechtervoet en cc meer rendement hebben.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:59
De 10 of 25 % verhalen geloof ik ook zomaar niet, maar feit blijft wel dat de algemene internationale instelling van de motor niet altijd het beste resultaat geeft voor Hollands verbruik. Wij hebben hier de beschikking over schone brandstoffen met constante waarden, geen enorme bergen, een vrij constant aanbod van zuurstof (geen Himalaya gebergte met weinig zuurstof) dus al met al condities waarop een auto goed afgestemd kan worden. Kortom ik geloof zeker in besparing, maar net als bij elke besparing is de vraag ten opzichte van wat bespaar je? En wie garandeerde me 10 of 25% nu en in de toekomst op mijn gemiddelde verbruik?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik wist het: De Kerstman, Sinterklaas en de Paashaas bestaan!!
(Om mijn visie op de geloofwaardigheid ten aanzien van de informatie op de gegeven site kenbaar te maken.)
(Om mijn visie op de geloofwaardigheid ten aanzien van de informatie op de gegeven site kenbaar te maken.)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28515
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1V70/2.4D/2003 schreef:Ik wist het: De Kerstman, Sinterklaas en de Paashaas bestaan!!
(Om mijn visie op de geloofwaardigheid ten aanzien van de informatie op de gegeven site kenbaar te maken.)
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Sinterklaas bestaat, daar zit ie, achter de tafel....(Wiegel, 1972)
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9150
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mijn 2.4 diesel werd 0,2l/100km zuiniger na tuning, dus daar voor hoef je het niet te doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Maar die tuning was gericht op vermogen. Dat hij dan (heel erg in de marge) mogelijk ietsiepietsie zuiniger kan worden is een aardige bijkomstigheid. Dit is gericht op een significante daling van de verbuikscijfers.....en dat geloof ik niet, dat significante dus.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20956
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik bespaar al 15% brandstof met mijn zakelijke Nissan door gewoon 15 km per uur minder hard te rijden. En mijn reistijd is in totaal niet meer toegenomen dan met 2%.
Zo kan het dus ook.
Zo kan het dus ook.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Mmm, hier geen eco-tuning maar 'gewoon' sw-tuning. Het verbruik op de BC is van gemiddeld 6,6 l/100km naar 6,2 l/100km gegaan bij gelijke rijstijl.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9150
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik geloof het ook niet hoor. Die 0,2L/100 was ook leuk meegenomen, maar dat je echt liters gaat besparen... Had Turbodesk het niet laten doen bij Roelfsema, en zich later toch bedacht?V70/2.4D/2003 schreef:Maar die tuning was gericht op vermogen. Dat hij dan (heel erg in de marge) mogelijk ietsiepietsie zuiniger kan worden is een aardige bijkomstigheid. Dit is gericht op een significante daling van de verbuikscijfers.....en dat geloof ik niet, dat significante dus.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Turbodesk had inderdaad eco-tuning laten doen bij RICA omdat hij van mening was dat z'n D5 redelijk dieselverslaafd was. Er is ergens een topic maar de conclusie was dat de auto net zo veel of zelfs meer zoop dan voorheen en aldus, eigen originele software er weer op.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Kom ik nog even om de hoek met de polestar tuning op mijn 2.4D GT
Sinds eind augustus dit jaar rijdt ik daarmee nu een 10k km mee rond. Zoals op mijn eigen topic al gemeld heb ik dezelfde ervaring als mad. Vanaf moment van wegrijden bij de dealer heb ik een heel andere auto onder het pedaal. Alleen al daarom is het de tuning meer dan waard. Het verbruik is niet echt gedaald, zoals ik de auto gebruik. Wel heb ik de indruk dat je bij gematigd gebruik, dus veel 80 en 100km wegen, tot een lager gemiddelde kunt komen. Echter aangezien mijn routes sinds half dit jaar wezenlijk zijn veranderd (meer snelweg kilometers ipv provinciaal) en we sinds september ook 130 (lees 140 op teller) mogen en vaak kunnen rijden hier in het noorden, is mijn verbruik eerder ietsjes gestegen. Het is echter elke liter waard. De motor hangt echt veel fijner aan het gas, en heeft vooral in de tussenacceletaries veel meer reserve en een wezenlijk snellere reaktie op het pedaal.
Resume: voor de 175pk GT gewoon voor de veilige polestar optie gaan via de dealer en genieten van het extra potentieel en daarbij met een beetje pedaalbeleid hetzelfde verbruik realiseren... dat zou mijn advies zijn.
Wil je zuiniger: koop dan een kleinere of lichtere auto.....
Succes Dikki, met de keuze.
Btw overall over 72kkm: 1 L op 13,5 km, over de zomer rond de 1 op 14
Sinds eind augustus dit jaar rijdt ik daarmee nu een 10k km mee rond. Zoals op mijn eigen topic al gemeld heb ik dezelfde ervaring als mad. Vanaf moment van wegrijden bij de dealer heb ik een heel andere auto onder het pedaal. Alleen al daarom is het de tuning meer dan waard. Het verbruik is niet echt gedaald, zoals ik de auto gebruik. Wel heb ik de indruk dat je bij gematigd gebruik, dus veel 80 en 100km wegen, tot een lager gemiddelde kunt komen. Echter aangezien mijn routes sinds half dit jaar wezenlijk zijn veranderd (meer snelweg kilometers ipv provinciaal) en we sinds september ook 130 (lees 140 op teller) mogen en vaak kunnen rijden hier in het noorden, is mijn verbruik eerder ietsjes gestegen. Het is echter elke liter waard. De motor hangt echt veel fijner aan het gas, en heeft vooral in de tussenacceletaries veel meer reserve en een wezenlijk snellere reaktie op het pedaal.
Resume: voor de 175pk GT gewoon voor de veilige polestar optie gaan via de dealer en genieten van het extra potentieel en daarbij met een beetje pedaalbeleid hetzelfde verbruik realiseren... dat zou mijn advies zijn.
Wil je zuiniger: koop dan een kleinere of lichtere auto.....
Succes Dikki, met de keuze.
Btw overall over 72kkm: 1 L op 13,5 km, over de zomer rond de 1 op 14
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla