Beste volvokenners,
Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik er sterk aan zit te denken een s40 te kopen. ( van rond bouwjaar 2004-2008 )
Ik zoek een diesel, waar volgens mij 3 type motoren te verkrijgen zijn.
Ik vind een beetje vermogen wel wenselijk, dus de 1.6d lijkt me wat minimaal, corrigeer me als dit niet zo is.
De 2.0 motor is een ford motor toch? Dit lijkt me qua vermogen / verbruikverhouding een goede keus. Nu staat volvo bekend om zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid. Ik zie auto's met een dergelijke motor met verschillende km-standen. Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe goed zijn de 2.0 ford motoren nog na 1,5 of 2 ton?
Is het verstandig een auto met zo'n km-stand te kopen?
Dan is er volgens mij nog de 5-cilinder, dit is wel een volvomotor toch? Deze ligt qua verbruik volgens mij aanzienlijk boven de 2.0? Zijn dit motoren die tonnen meegaan?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Luuk
Aankoopadvies
- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
De 1.6D en de 2.0D zijn beide PSA-motoren. Op zich niets mis, maar ik weet 100% zeker dat (na deze) er gene meer in huis komt met een PSA-motor. Ongeacht kan je, mits goed onderhoud, zeker veel kilometers op zowel de 1.6D als 2.0D zetten.
Qua verbruik zal de 1.6D zeker niet onder doen voor de Volvo vijf-cilinder, aangezien de vijf-cilinder vlot mee gaat zonder alles te geven. De meeste mensen trappen nogal op de staart van de 1.6D om hem vooruit te laten gaan, waardoor het verbruik ook redelijk hoog is. Algemeen genomen vind ik dat dit (een S40/V50) geen auto is die je koopt voor een laag verbruik, want strikt genomen kom je dan thuis van een koude kermis.
Vanaf MY08 koop je het facelift model overigens.
Qua verbruik zal de 1.6D zeker niet onder doen voor de Volvo vijf-cilinder, aangezien de vijf-cilinder vlot mee gaat zonder alles te geven. De meeste mensen trappen nogal op de staart van de 1.6D om hem vooruit te laten gaan, waardoor het verbruik ook redelijk hoog is. Algemeen genomen vind ik dat dit (een S40/V50) geen auto is die je koopt voor een laag verbruik, want strikt genomen kom je dan thuis van een koude kermis.
Vanaf MY08 koop je het facelift model overigens.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
De 1.6D is wat meer gevoelig voor achterstallig onderhoud. Die motor moet netjes op tijd een olieverversing e.d. hebben. Maar eigenlijk moet je dat bij elke motor doen. De 2.0D is wat vlotter en heeft ook mijn voorkeur.
De D5 is inderdaad een 5 cilinder van Volvo en de fijnste motor in het rijtje, maar de vraagprijs is ook een stuk hoger evenals het verbruik. Persoonlijk vind ik een D5 eigenlijk een te dure motor voor een S40 / V50.
Ik heb destijds een proefrit gemaakt en vond de 1.6D net te weinig power hebben en de D5 te duur. Vandaar mijn keuze voor een 2.0D.
Succes met de zoektocht en aankoop.
De D5 is inderdaad een 5 cilinder van Volvo en de fijnste motor in het rijtje, maar de vraagprijs is ook een stuk hoger evenals het verbruik. Persoonlijk vind ik een D5 eigenlijk een te dure motor voor een S40 / V50.
Ik heb destijds een proefrit gemaakt en vond de 1.6D net te weinig power hebben en de D5 te duur. Vandaar mijn keuze voor een 2.0D.
Succes met de zoektocht en aankoop.
V40 T2 Nordic+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 28.12.2012 - 18:01
Bedankt voor jullie reacties.
Als ik het goed begrijp is de 2.0D een motor waar wel 3 ton mee gereden kan worden, mits het onderhoud tijdig en correct is uitgevoerd?
Een S40 2.0D zou ik dus met 2 ton op de teller kunnen aanschaffen en ik zou er normaal gesproken nog wel een ton mee kunnen rijden.
Als ik het goed begrijp is de 2.0D een motor waar wel 3 ton mee gereden kan worden, mits het onderhoud tijdig en correct is uitgevoerd?
Een S40 2.0D zou ik dus met 2 ton op de teller kunnen aanschaffen en ik zou er normaal gesproken nog wel een ton mee kunnen rijden.
S60 D5 2005
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Toen ik een paar maanden geleden op zoek was naar een V50, heb ik in alle drie de motoren variant een proefrit gemaakt van 40 - 60 minuten.
De 1.6 was ik al snel klaar mee. Wat traag onderin, en op snelweg maakt hij toch een wat lawaai, terwijl het verbruik hoog was.....de kleinere motor had er moeite mee.
De 2.0 trok lekker op, was redelijk vlot, en ook het verbruik was niet onredelijk: 6.0 l / 100 km.
De D5 had duidelijk meer vermogen, soepeler en had minder moeite de auto vooruit te trekken. Het verbruik viel me erg tegen van deze D5 in de V50: rond de 6.6 l / 100 km.
Dus voor mij is het de 2.0 geworden, en heb er al 8000 km mee gereden, zonder problemen, terwijl hij nu staat op 163000 km.
Die 2.0 lijkt mij de beste keus.
Onderhoud is voor elke auto, elke motor het behoud en noodzakelijk om problemen voor te zijn.
Toch lijkt het mij de D5 in een V50 niet zo tot zijn recht komt met een verbruik van 6.6 l / 100 km op de BC.......zal werkelijk iets van 6.9 zijn, denk ik. Als ik vergelijk met mijn V70 (zit ook een D5 in) en die is zwaarder (200 kg), krijg ik met gemak volgens de BC als verbruik te zien: 5.4 l / 100 km, en werkelijk met km en liters uitrekenen: 5.6 l / 100 km.
Waar dat aan ligt???????
De 1.6 was ik al snel klaar mee. Wat traag onderin, en op snelweg maakt hij toch een wat lawaai, terwijl het verbruik hoog was.....de kleinere motor had er moeite mee.
De 2.0 trok lekker op, was redelijk vlot, en ook het verbruik was niet onredelijk: 6.0 l / 100 km.
De D5 had duidelijk meer vermogen, soepeler en had minder moeite de auto vooruit te trekken. Het verbruik viel me erg tegen van deze D5 in de V50: rond de 6.6 l / 100 km.
Dus voor mij is het de 2.0 geworden, en heb er al 8000 km mee gereden, zonder problemen, terwijl hij nu staat op 163000 km.
Die 2.0 lijkt mij de beste keus.
Onderhoud is voor elke auto, elke motor het behoud en noodzakelijk om problemen voor te zijn.
Toch lijkt het mij de D5 in een V50 niet zo tot zijn recht komt met een verbruik van 6.6 l / 100 km op de BC.......zal werkelijk iets van 6.9 zijn, denk ik. Als ik vergelijk met mijn V70 (zit ook een D5 in) en die is zwaarder (200 kg), krijg ik met gemak volgens de BC als verbruik te zien: 5.4 l / 100 km, en werkelijk met km en liters uitrekenen: 5.6 l / 100 km.
Waar dat aan ligt???????
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
@ Wim de jong: welk MY was de geteste V50 D5? Dat zou wel eens een deel van het verschil kunnen zijn, oa. Roetfilter, etc. M.i. Moet je die, voor zover dat iets kan zeggen, vergelijken met een V70 van het zelfde MY.
Maar een V50 D5 die op de BC 6,6 L/100km verbruikt tov. 6.0 L/100km van de 2.0D valt mij juist alleszins mee! Op basis van enkel de gebruikscijfers zou ik het wel weten...
Maar een V50 D5 die op de BC 6,6 L/100km verbruikt tov. 6.0 L/100km van de 2.0D valt mij juist alleszins mee! Op basis van enkel de gebruikscijfers zou ik het wel weten...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Jolly Breeze Racing
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ik heb een 2.0 diesel gehad en rij nu met een D5.
D5 is leuk maar ook een stuk duurder, een 2.0 is de verstandige keuze.
Ik zit op 6,2 liter met mijn D5, de 2.0 was 6,0 liter per 100 km
Omgerekend zit de D5 op 1:15, vindt ik netjes voor zo'n motor
D5 is leuk maar ook een stuk duurder, een 2.0 is de verstandige keuze.
Ik zit op 6,2 liter met mijn D5, de 2.0 was 6,0 liter per 100 km
Omgerekend zit de D5 op 1:15, vindt ik netjes voor zo'n motor
Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29038
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De 5 cylinder diesel motor is een geweldige motor zeker in combinatie met de geartronic. Het verbuik is inderdaad hoger dan van de andere twee motoren.
Maar het oude motto is ook hier van toepassing: het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Maar het oude motto is ook hier van toepassing: het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een Volvo kopen met een Ford,PSA motor is vloeken in de kerk,een D5 is tenminste een echte diesel.. 

- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
Sowieso +10 dit. Ben dan ook eigenlijk enorm benieuwd naar de nieuwe 4-cilinders die Volvo aan het maken is.Ramon&Ramon schreef:Een Volvo kopen met een Ford,PSA motor is vloeken in de kerk,een D5 is tenminste een echte diesel..
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ach, natuurlijk heb je gelijk, geen discussie hierover. Maar ik gebruik de V50 zakelijk, en dan is het meerverbruik en meerwaarde bedrijfs-economisch gezien iets onverantwoordelijk (het is mijn lesauto)Ramon&Ramon schreef:Een Volvo kopen met een Ford,PSA motor is vloeken in de kerk,een D5 is tenminste een echte diesel..
Ik heb een V50 met de D5 getest van MY 2010 edition II.
Misschien dat de D5 uit de V70 van MY2005 andere software heeft, waardoor deze zuiniger draait, ondanks de zwaardere auto.
Uiteindelijk gekozen voor de 2.0 - edition II voor ietsjes meer power (slaat dan ook minder snel af voor de leerlingen)
Prive was er geen discussie......de D5 voor de souplesse, roffelgeluid en lekkere Volvo krachtbron.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27181
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
2.0D is voor Nederland een hele fijne motor in de V50.
Zelf een kleine 80.000 km met deze combinatie gereden, net geen 250.000 op de klok gezet.
Reden hiervoor was dat ik de laatste 25.000 km érg veel problemen met de auto kreeg, vooral op motorisch gebied. Uiteindelijk vanwege alle hoge onkosten de auto weg gedaan.
Anders had ik hem nu nog gehad
Zelf een kleine 80.000 km met deze combinatie gereden, net geen 250.000 op de klok gezet.
Reden hiervoor was dat ik de laatste 25.000 km érg veel problemen met de auto kreeg, vooral op motorisch gebied. Uiteindelijk vanwege alle hoge onkosten de auto weg gedaan.
Anders had ik hem nu nog gehad
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
In de V50 is de 2.0D een prettige motor. Een D5 is gewoon écht een beest 

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een V50 D5 is altijd een 180pk 6 bak met rpfJers3n schreef:@ Wim de jong: welk MY was de geteste V50 D5? Dat zou wel eens een deel van het verschil kunnen zijn, oa. Roetfilter, etc. M.i.
Volvo for life
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Dat is erg netjes!
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
Nou, ik vind de 1.6D(inmiddels met bijna 254000km ) een prima blokje hoor. Afhankelijk van je rijstijl kun je prima meekomen in het verkeer. Ik heb er in ieder geval nooit last van dat ik moeite heb met inhalen, hoge snelheden rijden e.d. De auto is ook lekker zuinig, gemiddeld toch 5.6/100km. Motor is wel lawaaiig idd, maar mijn portomonnee heeft dat er graag voor over. De high performance audio zorgt er trouwens voor dat ik dat motorgeluid toch niet hoor 

Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Dat ben ik met Mart eens, de 1.6 is een prima blok. Op die van mij staat nu 312.000 km en verbruikt geen olie o.i.d., gewoon de eerste turbo etc. Belangrijk, komt het weer, onderhoud. Elke 10.000 verse 5w-30 volsyntheet.
Ik rijd niet harder dan 100 en bijna alleen snelweg. Ik rijd over 3800 km gemeten exact 1:21,2.
Dus gewoon superzuinig. De andere genoemde blokken hebben zeker meer vermogen en zijn stiller. Daar hangt ook een ander kostenplaatje aan. Als je voor het eerst met een vijfcilinder gaat rijden begrijp ik de emotie volledig. Dat rijd en trekt heel anders maar na enkele weken ben je dit ook gewend. Langer geleden had ik een nieuwe benzine 6 cilinder gekocht. Vond in begin geweldig de trekkracht en stilte. Na een maand valt het niet meer op.
Het is maar wat voor eisen je stelt en wat je er financieel voor over hebt.
Ik rijd niet harder dan 100 en bijna alleen snelweg. Ik rijd over 3800 km gemeten exact 1:21,2.
Dus gewoon superzuinig. De andere genoemde blokken hebben zeker meer vermogen en zijn stiller. Daar hangt ook een ander kostenplaatje aan. Als je voor het eerst met een vijfcilinder gaat rijden begrijp ik de emotie volledig. Dat rijd en trekt heel anders maar na enkele weken ben je dit ook gewend. Langer geleden had ik een nieuwe benzine 6 cilinder gekocht. Vond in begin geweldig de trekkracht en stilte. Na een maand valt het niet meer op.
Het is maar wat voor eisen je stelt en wat je er financieel voor over hebt.