Brandlucht - rechter voorrem blijft hangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Na familiebezoek kreeg ik vanavond bij thuiskomst een behoorlijke brandlucht in m'n neus. Bij nadere inspectie bleek de lucht bij het rechtervoorwiel vandaan te komen en de lichtmetalen velg was ook behoorlijk heet. Lijkt dus op een aanlopende rem.

Linksvoor niets aan de hand. Kreeg ook al de indruk dat de auto na de tankbeurt van gisteravond ineens een stuk onzuiniger was, gelet op de actieradius die de boordcomputer aangaf.

Ik heb nog Bovag-garantie, dus ik neem morgen contact op met de garage, maar waardoor wordt zoiets veroorzaakt? En valt te proberen om de rem weer gangbaar te maken door een keer hard te remmen, of loop ik dan het risico dat de boel helemaal vastloopt?
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kijk even naar het niveau van je remolie>zal wel laag staan. Ik gok blokken versleten waardoor het spul te ver uit de zuiger is gekomen en niet meer terug kan komen. Morgen garage!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Ik ga remvloeistofpeil nu checken, maar zou bij de door jou aangegeven oorzaak linksvoor ook niet moeten aanlopen?
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

En vraag dan gelijk ook even om de remvloeistof zelf te controleren, die moet eigenlijk elke twee jaar vervangen worden.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Kan ook zijn dat de zuigers in de remklauw vastzitten door corrosie en/of vuil. Strooizout, vocht, remstof. Dan kan links nog gewoon gangbaar zijn en rechts vastzitten. In dat geval zal je aan je remvloestof niveau niet veel afwijkends zien.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

V70/2.4D/2003 schreef:zal wel laag staan. Ik gok blokken versleten waardoor het spul te ver uit de zuiger is gekomen en niet meer terug kan komen.
Dan moet de boel, dus ook de schijven, wel heel ver versleten zijn. Meest voorkomend is een kapotte afdichting waardoor er vuil en water bij de zuiger komt en de boel corrodeert.
V70/2.4D/2003 schreef:Morgen garage!
Absoluut. Op afstand is het niet te beoordelen hoe heet, maar ik vraag me af of je dit nog rijdend moet doen. Als het echt te heet wordt raakt de remvloeistof aan de kook en krijg je luchtbellen in je remsysteem.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Heb net het remvloeistofpeil gecheckt, maar dat staat op max!
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29778
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dus waarschijnlijk vastzittende zuigers in de rechter remklauw!
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
wrusman
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:33
Locatie: Friesland

ik heb het zelf 2 keer gehad met mijn v40.
De rem kun je loswrikken en daarna zo veel mogelijk op motor en handrem remmend naar de garage of thuis.

Ik heb toen de remklauw gereviseerd en daar een verslagje van geschreven op het volvo40forum..

Ik zal het eens even kopiëren naar hier

edit - gedaan en hier te vinden :
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53906
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2409
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ik weet niet of te verstandig is, gezien de uitvoering/opbouw, om met de V70 de handrem te gebruiken om (af) te remmen....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29778
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met reparaties aan de remmen geen risico's nemen maar door de vakman laten doen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Huskvarna
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
Locatie: harderwijk

Heb ik vorig jaar in de winter ook gehad, was gewoon vuil in combinatie met strooizout, de boel schoon gemaakt en op de glijpunten weer wat vers copavet en het probleem was weer opgelost.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
wrusman
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:33
Locatie: Friesland

lint schreef:Met reparaties aan de remmen geen risico's nemen maar door de vakman laten doen.
De bovag "vakman" heeft ook de remmen van mijn v70 nagekeken, maar ik ga ze komend weekend toch echt nog eens zelf nakijken omdat ik ook sterk het vermoeden heb dat ze aanlopen en niet goed pakken.
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Huskvarna schreef:was gewoon vuil in combinatie met strooizout
In dat geval moet er ook ergens een beschadigde afdichting zijn. Vuil en strooizout kunnen normaliter niet bij de zuiger komen.

Vastzittende remmen door gecorrodeerde zuigers terwijl de afdichtingen intact zijn is echter wel mogelijk. Niet door vuil of strooizout, maar door remvloeistof die niet tijdig ververst is. Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen, trekt vocht aan (water uit de lucht). Dit vocht zorgt voor de corrosie. Remvloeistof dient ook niet voor niets iedere 2-3 jaar ververst te worden.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Wauter schreef:
Huskvarna schreef:was gewoon vuil in combinatie met strooizout
In dat geval moet er ook ergens een beschadigde afdichting zijn. Vuil en strooizout kunnen normaliter niet bij de zuiger komen.

Vastzittende remmen door gecorrodeerde zuigers terwijl de afdichtingen intact zijn is echter wel mogelijk. Niet door vuil of strooizout, maar door remvloeistof die niet tijdig ververst is. Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen, trekt vocht aan (water uit de lucht). Dit vocht zorgt voor de corrosie. Remvloeistof dient ook niet voor niets iedere 2-3 jaar ververst te worden.
Niets aan toe te voegen, helemaal correct.
In geval van corrosie van de zuigers/cups, door welke oorzaak dan ook:
Remslang van de betreffende remklauw afklemmen (ben je niet álle remolie kwijt en aanvullen/verversen gaat makkelijker)
Remklauw demonteren van de auto
Voorzichtig lucht erop zetten (dan komen de cups eruit)
Keeringen en rubbers vervangen
Zuigers/cups vervangen (als het "slechts" vuil en stof of zéér lichte corrosie is: schoonmaken en/of eventueel polijsten met staalwol)
Zuigers/cups terug in de remklauw drukken
Remklauw terug op de auto monteren
Remolie verversen/aanvullen en goed ontluchten.

Is (indien een beettje technisch en handig) goed zelf te doen. Heb zo (wel-is-waar bij motorfietsen) al een paar keer remklauwen (6-zuigertangen!)en ook koppelingscylinders gereviseerd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
Huskvarna
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
Locatie: harderwijk

In dat geval moet er ook ergens een beschadigde afdichting zijn
Nee hoor, het is alleen het buitenste blok dat blijft hangen, omdat de klauw niet lekker over de pennen glijdt. Dus met de zuiger is niks mis.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

Glijbanen van de klauwen schoonmaken met staalborstel, daarna blokken aan glijpunten invetten met vet (koper oid). Ongeveer 30 minuutjes werk.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Heeft Classic inmiddels een update voor ons?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Gisteren bij lokaal autobedrijf geweest. Wat bleek: stofhoes bleek stuk en door binnendringend vuil is zuiger gaan corroderen en uiteindelijk vastgelopen. Ze hebben de boel gangbaar gemaakt, gereinigd en gesmeerd. Vandaag of morgen gaat de auto naar het verkopende bedrijf waar ze onder garantie de nodige onderdelen gaan vervangen.
Eens te meer blijkt dat een gescheurd rubbertje grote gevolgen kan hebben ...
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

De boel ik losgeweest, mag ik aannemen dat de stofhoes ook vervangen is?
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”