V50 D2 start stop met stotterende motor

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

Ik heb sinds september een V50 D2 drive met start stop systeem. Op zich een fijne auto maar er is toch wel 1 ding waar ik graag wat meer informatie over wil hebben.
De motor heeft nl nogal veel last van bokkig en stoterig gedrag. Met name bij een koude motor gedraagt de auto zich onderin het toerengebied, vooral in 1e en 2e versnelling tussen 1000 en 2000 toeren als een ongetemde rodeostier. Hij begint, zeker als je bijvoorbeeld op stationair toerental in z’n 2e versnelling een verkeersdrempel over rijdt, soms spontaan te horten en stoten.
Dit is overigens maar deels te voorkomen door met hogere toerentallen te rijden, en tegelijk ook heel paradoxaal. Volgens het pijltje op het dashboard moet je namelijk snel doorschakelen, maar de motor van de auto kan helaas niet fatsoenlijk overweg met echt lage toeren.
Maar ook bij hogere toerentallen en bij het loslaten van het gaspedaal voel je de motor regelmatig “haperen” en inhouden.
Het gedrag laat zich het best vergelijken met een benzinemotor waarvan de ontsteking slecht is. Je zou zelfs kunnen aannemen dat de brandstof-terugregeling te kritisch is ingesteld.

Ik ben met de klacht inmiddels terug geweest naar mijn dealer; deze geeft aan dat de computer geen storingscode weergeeft, het bokkige gedrag bij deze motor hoort en dat daarom alles “normaal” is.

Ik vind dat echter niet normaal.
Is er iemand die hiermee ervaring heeft of weet waar dit aan kan liggen ???
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28666
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Terug naar de dealer en het probleem laten oplossen, ik neem aan dat je nog garantie hebt.
Als de dealer niets kan vinden met uitlezen maar eens laten poefrijden en het euvel zelf waarnemen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Raadpleeg anders een andere dealer, een D2 is zeker geen bokkige diesel
Volvo for life
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

Ik kan mij ook niet voorstellen dat het een slechte motor is, ik bedoel waarom koop je anders een Volvo ? Ik heb wel bij beide dealers kort proefgereden met een monteur. Zij hebben aangegeven wel iets te "voelen" maar niks abnormaals.
Maar hebben jullie een idee waar het aan kan liggen ? M.i. ligt het of aan de sensoren/electronica of aan de software. Vroeger kon je een auto gewoon afstellen met een stelschroefje maar dat schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen.
Ik heb natuurlijk nog garantie maar zie ertegen op de auto iedere keer weer een dag kwijt te zijn omdat men het euvel niet gevonden krijgt of niet echt heeft opgelost.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28666
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn van je probleem.
Maar jij hebt een klacht over je auto die nog in de garantie zit, gewoon terug naar de dealer en het probleem laten oplossen. Beter is ook het probleem bij dezelfde dealer te houden en niet te gaan shoppen, bij voorkeur de dealer die de auto heeft geleverd. Als jullie er niet uitkomen kan je altijd nog de expertise van de Volvo imperteur inschakelen.
Dat kan inderdaad betekenen dat je de auto niet tot je beschikking hebt maar een goede dealer biedt dan vervangend vervoer aan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

Ben terug geweest naar de dealer waar ik de auto heb gekocht; de auto heeft er 1 week gestaan en men heeft er diverse keren mee gereden. Klacht was waarneembaar alleen blijkt bij het motormanagemtsysteem te horen(afknijpen van de motor bij bepaalde toerengebieden zo vertelde men mij). eea is ook kortgesloten met Volvo NL.
Daar ben je dus mooi lekker mee.
Ik heb de auto vorige week laten tunen en nu loopt-ie wel goed. Overigens hoorde ik daar dat er veel meer mensen zijn met vergelijkbare klachten.
t5r
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 24.02.2007 - 16:41

Software ecm laten updaten en de adaptie's van de injectoren resetten en opnieuw inleren.. Probleem opgelost..
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Zoef30 schreef: Ik heb de auto vorige week laten tunen en nu loopt-ie wel goed. Overigens hoorde ik daar dat er veel meer mensen zijn met vergelijkbare klachten.
Ik heb er bij mijn V50 geen last van.
Of komt het dat ik vrij snel doorschakel naar de 3e - 4e versnelling?
Laten tunen binnen de garantie periode?
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

Ik had de klacht juist bij lage toeren en bij weinig gas geven, dus bij rustig optrekken, in z'n 3 de bocht van de oprit baar de snelweg nemen en bij 50-60 per uur of de auto in z'n 2 over een verkeersdrempel "laten rollen"
Ik heb de auto laten tunnen binnen de garantieperiode, bij Volvo konden ze niks doen en ik vond het rijgedrag zwaar onvoldoende. De auto is nu bijna een jaar oud. Na het tunen heb ik in ieder geval wel meer het gevoel dat ik een diesel rijd, hij trekt soepel op en is niet meer zo "jumpy".

@ t5r Ze hadden bij mij de boel al 2 keer ge-reset en dat maakte niet zoveel uit.
smijas
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.02.2013 - 19:17

Mijn D2 is door importeur en Volvo Zweden voorzien van nieuwe injectoren, en na ongeveer 3K kilometers en bijbehorende "inleer" periode is de bokkigheid bijna helemaal weg. Om de dealer en Volvo zover te krijgen heeft wel even geduurd,.... onderzoek,... dossier aanvragen,... dagje aan de ECU-computer met monitoring vanuit Zweden. Zotte was ook dat met de oude injectoren bij elke uitleesbeurt alle adaptie-waarden volledig waren gereset,... kon dat hele in-leer traject weer van vooraan beginnen! De D2 reed toen gelijk een oude Oostduitse Tracktor! Gelukkig is dat nu opgelost!.

V50 D2 Sport MY2011
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

Bedankt voor je reactie ! Ik ben wel benieuwd hoe ze hebben bedacht dat het de injectoren waren. Gaf de computer dat aan of zeiden ze bij jouw garage ook eerst dat ze niks konden vinden omdat de computer geen foutmelding gaf ?
smijas
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.02.2013 - 19:17

Erg scheutig met het hoe en waarom zijn ze nooit geweest!
Maar als het mijn product was en mijn dealerschap,... zou ik dat ook niet hebben gedaan. Of ik zou vanuit de fabriek ondersteund moeten worden (een terugroepactie,....)

Ik ben nu wel helemaal klaar en gaar van dat Service 2.0 programma! Laat ze al die updates maar ergens anders in stoppen dan in mijn V50! Als hij straks voor de bandenwissel gaat, blijf ik erbij staan en komt er GEEN geknoei aan de boordcomputer! Alleen banden graag, ik heb toevallig heeeele groooote haast!
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

@ t5r: het ziet er naar uit dat je misschien toch gelijk hebt.

Wat is het geval ? Ik heb de motor laten tunen en toen liep-ie werkelijk fantastisch. Niks geen gestotter of inhouden meer.
Maar nu, na ruim 3000 km loopt-ie weer als een natte krant. Duidelijk inhouden (vroeger had je wel eens een bougie die een vonk oversloeg) maar ook weer merkbaar als je rustig rijdt.
Bij de tuner geweest, daar is niks mis mee, maar iets in de auto "verkloot" de goede instellingen. Volgens de garage zorgt de adaptieve software voor het bijregelen van de brandstofinspuiting. Dat zou het dus kunnen zijn.
Ga woensdag naar de garage om in ieder geval de boel (ik neem aan de injectoren) te resetten om te kijken of het dan weer (tijdelijk ?) weg is.

Het goede nieuws is dat ik weet dat de motor perfect kan lopen, het slechte nieuws is dat dat dus langzaam verdwijnt....
EvtK
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.10.2012 - 22:09

Heya, Topic is al van een tijdje geleden, maar ben toch even benieuwd hoe het probleem zich verder ontwikkeld heeft. Is het opgelost en zo ja, waardoor?

Ik zit namelijk met exact hetzelfde euvel, ook nog binnen dealer garantie. Maar ondanks vervangen van injectoren, rijdt de auto op lage toeren enorm onrustig.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3799
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

daar hoor je hoogst waarschijnlijk niks meer van.
laatst gezien:18-11-2013.
m.a.w. niet meer actief hier.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
BJG
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.02.2016 - 23:12

De EGR speelt een belangrijke rol in dit gedrag. Neem eens de stekker van de egr-klep los. Dan krijg je een storing, maar kun je wel zien of het verbetert.
Bij mijn D2 was de EGR de voornaamste oorzaak van dit gedrag. Ik heb daarom de EGR laten uitschakelen en de motor laten chiptunen. Het gedrag is nu heel soepel.
V50 D2 limited edition 2012
Citroen C5 ph2 1.6HDiF MY2005
Citroen Xantia ph2 MY 2001 2.0HDI gechipt
Citroen Xantia ph1 19TurboD MY 1995
Citroen BX14E LPG MY 1988
Citroen BX14 LPG MY1989
Opel Kadett 12N LPG MY 1984
Ford Taunus 1.6L MY1979
Citroen GSA 1.3 Pallas MY 1981

Voor de hobby in aanbouw Burton kitcar bekijk het bouwverslag: https://sites.google.com/site/bouwverslagburton1215/
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”