Mijn V50 2.0D heeft er een 110K opzitten, motor begon wat te pruttelen en als proef heeft de garagist de EGR klep effe losgekoppeld.
Eerst goed gas geven to over 4000 rpm, dan die connector losflippen.
De EGR klep is op hoge toeren dicht, dus door dit te doen waren we zeker dat de klep geen lucht door zou laten.
en wat merk ik; pas na een dag of twee; immens power in de bak,
al op 1700RPM trekken gelijk een raket. Niet normaal zoveel kracht. Minste aanraking van de gas en direct vollen bak. Mijn vrouw kwam me al zeggen dat ze schrik had om ermee te rijden.
Maar nu, na een maand rijden met losse connector, is het vermogen weer gestabiliseerd, turbo aan op 2000.
Jammer eigenlijk, want dat wil ik onmiddellijk terug.
Iemand hier een verklaring voor?
Zou de motor software de stand van de klep registreren of zo? Of zou de luchtmassa die door die EGR pijp gaat, gemeten worden, en de turbo daarop bijgestuurd worden?
Ik heb in elk geval de klep terug ingestoken, ga een paar dagen rondtuffen en nog eens opnieuw uittrekken, gewoon om te zien of dat verborgen vermogen terugkomt.
Heb in die paar weken wat zitten rijden tegen andere 2.0D-ers (bmw, audi), en niemand kon me bijhouden, dus het vermogen moet zeker boven de 160 pk gelegen hebben.
EGR chip tuning
- Xenobe
- 3rd Gear member
Van welk jaar is jouw V50? Want ik denk dat als je de egr loskoppelt bij de recentere modellen, hij foutcodes geeft & misschien daarom terug naar normaal gegaan is.
Volvo V50 MY08 1.6D R-Design
I took home a Swedish model.
- Jé Lé
- 2nd Gear member
Je moet niet enkel de fiche uittrekken, maar je moet de klep ook mechanisch afsluiten. (dan moet je ook niet onnodig gassen en de fiche uittrekken)
Dit doe je door een aluminium/inoxen plaatje tussen je flens van de EGR en die aluminium buis te steken.
Bouten zijn gwn los te maken met sleutel 10.
dan bekom je zoiets:

Maar dat de auto ongeveer 25pk bijkrijgt door die EGR denk ik niet
Heb men EGR ook afgeblankt en heb nog eens een K&N filter met koude luchttoevoer dus moet ik 200pk hebben :shock:
Niet dus. Je zal geen pk winst hebben. Wat je wel zal hebben is dat je motor een betere ontbranding heeft doordat die nu propere lucht krijgt ipv lucht gemengeld met uitlaatgassen.
Indien je zo blijft rijden raad ik je aan om je inlaatcollector ook eens grondig te kuisen.
Afgeblankte EGR geeft normaal gezien geen foutieve CO meting op de keuring.
Heb het dit jaar voor de eerste maal geprobeerd en had groene kaart. Mss geluk, mss niet
Dit doe je door een aluminium/inoxen plaatje tussen je flens van de EGR en die aluminium buis te steken.
Bouten zijn gwn los te maken met sleutel 10.
dan bekom je zoiets:
Maar dat de auto ongeveer 25pk bijkrijgt door die EGR denk ik niet

Heb men EGR ook afgeblankt en heb nog eens een K&N filter met koude luchttoevoer dus moet ik 200pk hebben :shock:

Niet dus. Je zal geen pk winst hebben. Wat je wel zal hebben is dat je motor een betere ontbranding heeft doordat die nu propere lucht krijgt ipv lucht gemengeld met uitlaatgassen.
Indien je zo blijft rijden raad ik je aan om je inlaatcollector ook eens grondig te kuisen.
Afgeblankte EGR geeft normaal gezien geen foutieve CO meting op de keuring.
Heb het dit jaar voor de eerste maal geprobeerd en had groene kaart. Mss geluk, mss niet

-
- 3rd Gear member
MY2006.
Geeft geen foutcodes bij uittrekken, bij terug insteken gaf hij wel aan service vereist, maar ook die code valt weg .
Zo een plaatje heb ik er in zitten, maar dat geeft inderdaad niks extra,
de EGR klep zorgt alleen maar voor het milieu; minder NO in de lucht blazen, heeft dus niks met CO te maken, door lucht nog eens door de motor te blazen, verbrandt je letterlijk NO deeltjes, maar dat wordt inderdaad nergens gemeten.
Waar ik het over heb, is dat de motor na een paar dagen serieus veel kracht bij kreeg, alsof hij gechipt was. Na het weekend weet ik of dit weer geberut, maar het verschil was echt heel goed merkbaar.
Inlaatcollector; wat is dat beestje?
Geeft geen foutcodes bij uittrekken, bij terug insteken gaf hij wel aan service vereist, maar ook die code valt weg .
Zo een plaatje heb ik er in zitten, maar dat geeft inderdaad niks extra,
de EGR klep zorgt alleen maar voor het milieu; minder NO in de lucht blazen, heeft dus niks met CO te maken, door lucht nog eens door de motor te blazen, verbrandt je letterlijk NO deeltjes, maar dat wordt inderdaad nergens gemeten.
Waar ik het over heb, is dat de motor na een paar dagen serieus veel kracht bij kreeg, alsof hij gechipt was. Na het weekend weet ik of dit weer geberut, maar het verschil was echt heel goed merkbaar.
Inlaatcollector; wat is dat beestje?

- Jé Lé
- 2nd Gear member
Tuurlijk, maar je motor stoot nu meer vuile gassen uit omdat ze niet terug worden opgenomen. Vandaar dat de meeste mensen schrik hebben voor de "uitlaattest" op de keuring 
Inlaatcollector is zoals zijn naam al zegt. Is het plastieken deel dat de lucht van de gasklep verdeelt naar de 4 cilinders.
Omdat de EGR, via die alu buis, de uitlaatgassen terug circuleerd ACHTER de gasklep gaat je inlaatcollector vol zwarte troep zitten.
Als je je gasklep losmaakt, of die alu buis zul je wel zien wat ik bedoel. Is echt en harde smerige zwarte troep (mengsel van olie en roet).
Door de jaren (en kilometers) heen vormt dit mengesl telkens een laagje op de wanden van de collector en gasklep.
Zo ver tot wanneer je diameter te klein wordt en de motor in noodloop gaat.
Motor gaat meer verbuiken ook omdat die extra moeite moet doen om lucht te krijgen. Zie het principe als jij die een sprintje moet lopen waar je enkel door een darmpje kan adamen die dan nog eens in je achterste steekt
Op deze foto zie je de collector en die alu buis:

Hier zie je een voorbeeld van de zwarte troep en hoe dun hij de kanalen kan maken:

Inlaatcollector is zoals zijn naam al zegt. Is het plastieken deel dat de lucht van de gasklep verdeelt naar de 4 cilinders.
Omdat de EGR, via die alu buis, de uitlaatgassen terug circuleerd ACHTER de gasklep gaat je inlaatcollector vol zwarte troep zitten.
Als je je gasklep losmaakt, of die alu buis zul je wel zien wat ik bedoel. Is echt en harde smerige zwarte troep (mengsel van olie en roet).
Door de jaren (en kilometers) heen vormt dit mengesl telkens een laagje op de wanden van de collector en gasklep.
Zo ver tot wanneer je diameter te klein wordt en de motor in noodloop gaat.
Motor gaat meer verbuiken ook omdat die extra moeite moet doen om lucht te krijgen. Zie het principe als jij die een sprintje moet lopen waar je enkel door een darmpje kan adamen die dan nog eens in je achterste steekt

Op deze foto zie je de collector en die alu buis:
Hier zie je een voorbeeld van de zwarte troep en hoe dun hij de kanalen kan maken:

-
- 2nd Gear member
egr kleppen! ruk dingen geven alleen maar problemen.
Goed voor het milieu? tja even, daarna zorgen ze voor slecht lopende motoren met verkeerde verbanding--->meer slijtage door de slechte loop--> eerder sloop-- >goed voor het milieu??
Als je kan afdoppen zou ik dat doen. Tegenwoordig gaan nieuwe auto's dan in een noodloop helaas.
Goed voor het milieu? tja even, daarna zorgen ze voor slecht lopende motoren met verkeerde verbanding--->meer slijtage door de slechte loop--> eerder sloop-- >goed voor het milieu??
Als je kan afdoppen zou ik dat doen. Tegenwoordig gaan nieuwe auto's dan in een noodloop helaas.
- Xenobe
- 3rd Gear member
Wat heeft zoiets zoal gekost? Ik zou dit wel willen, maar ik zou eerst eens willen zien of hem schoonmaken lukt, maar daarvoor wil ik weten of hij na het schoonmaken geen foutcodes geeft.
- Jé Lé
- 2nd Gear member
Normaal gezien niet, maar dit kan ik niet 100% garanderen.Xenobe schreef:Als ik mijn EGR buis eens losmaak & al die troep er eens uithaal & terug plaats, zou hij dan foutcodes geven op een MY08?
Ik heb alvast geen enkele foutmelding gekregen, maar ik heb dan ook maar een 2004

-
- 3rd Gear member
JELE, ok ik zie het, de EGR pijp komt uit in die plastieke inlaatcollector, damn, dus dat deel zit ook al onder de smurrie? ZOu dat makkellijk te kuisen zijn? Hoe krijg je die troep weg, effe in de wasbenzine leggen, of echt prullen?
Xenobe, als je denkt last te hebben, steek die 150 euro in je zak en koop een alu plaatje online voor 10 euro, ik heb er eentje waarbij de schoregaten vervangen waren door sleuven, ik moest dus de EGR klep er niet vanaf draaien, gewoon de twee schroeven enkele mm lossen, plaatje ertussen, en terug vastschroeven. Done in 10 minuten, ik ken niks van auto's en had m'n "goei" kleren aan.
Maar, terug naar mijn initiele post; waar kwam gedurende die drie weken dat extra vermogen vandaan?
Op de een of andere manier werd de turbo wijs gemaakt sneller te reageren, en meer druk te zetten, waarom en hoe?
De connector vd /egr klep bestaat uit meer dan 1 draadje; ik neem aan dat die klep open kan , en dciht, dus 2 or 3 kabels, maar er zitten meer kabels aan, dus ergens zit er een sensor of zo?
Heeft er iemand een electrisch schema?
Xenobe, als je denkt last te hebben, steek die 150 euro in je zak en koop een alu plaatje online voor 10 euro, ik heb er eentje waarbij de schoregaten vervangen waren door sleuven, ik moest dus de EGR klep er niet vanaf draaien, gewoon de twee schroeven enkele mm lossen, plaatje ertussen, en terug vastschroeven. Done in 10 minuten, ik ken niks van auto's en had m'n "goei" kleren aan.
Maar, terug naar mijn initiele post; waar kwam gedurende die drie weken dat extra vermogen vandaan?
Op de een of andere manier werd de turbo wijs gemaakt sneller te reageren, en meer druk te zetten, waarom en hoe?
De connector vd /egr klep bestaat uit meer dan 1 draadje; ik neem aan dat die klep open kan , en dciht, dus 2 or 3 kabels, maar er zitten meer kabels aan, dus ergens zit er een sensor of zo?
Heeft er iemand een electrisch schema?
- Xenobe
- 3rd Gear member
Maar jij hebt een 2006, op een 2008 moet dat software matig afgesloten worden
technologie...
Misschien is het gewoon placebo-effect dat je had, en na 3 weken je het gewoon bent geworden.

Misschien is het gewoon placebo-effect dat je had, en na 3 weken je het gewoon bent geworden.
- Caponi
- 1st Gear member
Is het wegprogrammeren van de EGR eigenlijk een must, of voldoet het ook om hem simpelweg door zo'n plaatje af te sluiten? Dat die klep open en dicht gaat zal mij een zorg zijn, zolang de uitlaatgassen er maar niet meer langs komen.
Of denk ik dan te makkelijk?
Of denk ik dan te makkelijk?
Volvo V50 D5 R-design (ice white)
-
- 5th Gear member
Hop even plaatje eruit voor APK en erna weer terugplaatsen?NJ8 schreef:nieuwere types motormanagement met alleen een plaatje geven een foutcode. En met die foutcode is het APK afkeur.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 4th Gear member
Vind ik niet wenselijk, maar kan een oplossing zijn inderdaad. Motormanagement service vereist is de code volgens mij, en als je deze standaard bij het starten wegtikt, weet je niet of er een andere keer echt iets aan de hand is als de code opkomt, bijvoorbeeld door iets anders.
- Caponi
- 1st Gear member
En wanneer je een gaatje van 5mm in het afdopplaatje boort? Dit kwam ik op een Volkswagen forum tegen als oplossing om foutmeldingen te voorkomen. Zou dit bij de V50 ook werken?NJ8 schreef:nieuwere types motormanagement met alleen een plaatje geven een foutcode. En met die foutcode is het APK afkeur.
Volvo V50 D5 R-design (ice white)
- 360Degreez
- 5th Gear member
Heb op vakantie (op de camping) zelf een plaatje uit aluminium vervaardigd.
Op maat geknipt met een stevige schaar, braampjes afgevijld en twee gaatjes geboord. "Pies of keek"
Mijn '05 model geeft met losse stekker geen foutmeldingen.
Met vaste stekker krijg ik regelmatig "Motor Service Vereist" op het display.
De motor draait wat soepeler zonder EGR wat vooral bij het rijden met caravan merkbaar is.
Als je de stekker demonteert kan je deze met een ty-wrap even aan een andere kabel vastmaken en goed afdekken tegen vocht.
Op maat geknipt met een stevige schaar, braampjes afgevijld en twee gaatjes geboord. "Pies of keek"

Mijn '05 model geeft met losse stekker geen foutmeldingen.
Met vaste stekker krijg ik regelmatig "Motor Service Vereist" op het display.
De motor draait wat soepeler zonder EGR wat vooral bij het rijden met caravan merkbaar is.
Als je de stekker demonteert kan je deze met een ty-wrap even aan een andere kabel vastmaken en goed afdekken tegen vocht.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
In mijn V50 had ik ook een plaatje gezet, gaf geen foutmelding in het dashboard, maar wel bij het uitlezen. Sinds de nieuwe regels bij autokeuring is zo'n melding gelijk aan afkeur.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D