Mijn rode V70 R 2.3 classic 1999 loopt sinds kort af en toe (heb de indruk voornamelijk bij warme motor) onregelmatig stationair en houdt in bij fors accelereren. Ook brandt het "fout motorelektronica" lampje. Dit is bij hernieuwd starten weer uit en gaat weer aan als de kick down ingetrapt wordt.
Bougies, voorste lambdasonde en luchtfilter zijn vervangen maar probleem blijft. Ook flesje injectorreiniger leeg gereden.
Auto uit laten laten lezen:
- Eerste keer gaf dit "Fout voorste lambdasone". Deze vervangen
- Tweede keer "Misfire eerste cylinder". Nog niets hier aan gedaan.
Wat te doen?
:-x
Inhouden en onregelmatig stationair V70 R classic 1999
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:46
- Locatie: Hellevoetsluis
Eén van de vijf penbobines is recentelijk door een vorige eigenaar vernieuwd (van cylinder vier). De andere vier zijn nog origineel. Die van cylinder één (waar de foutmelding van komt) is dus nog een oude.
V70 R AWD B5234 T8 261 PK automaat 1999, een echte herenauto
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
- Locatie: Groningen
Ik heb af en toe hetzelfde probleem (1999 C70 2.0T). Mijn foutcode geeft dan "mixture too rich". Bij mij houdt hij dan ook heel af en toe in als ik het gas flink intrap.
Dat zou kunnen wijzen op een vaccuumlek?
Waarom zou een misfire van 1 cylinder de hele motor in laten houden? (sorry, ik weet heel weinig van motortechniek)
Dat zou kunnen wijzen op een vaccuumlek?
Waarom zou een misfire van 1 cylinder de hele motor in laten houden? (sorry, ik weet heel weinig van motortechniek)
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:46
- Locatie: Hellevoetsluis
De penbobine van cylinder 1 vervangen door een nieuwe. Motor loopt nu weer als een zonnetje. Mooi stationair en accelereert weer de rimpels in het asfalt
V70 R AWD B5234 T8 261 PK automaat 1999, een echte herenauto
- waver
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30.09.2011 - 11:20
Heb je dit al onderzocht?
LMM
verder
bougies, kabels, verdelerkap, rotor, vacuumslangen
eerst goed vaststellen wat er echt aan de hand is voordat je dure reparaties (lambdasonde, lmm, gasklephuis etc) gaat doen. Kijk op youtube maar eens bij scannerdanner. Daar leer je veel over storingzoeken.
succes
LMM
verder
bougies, kabels, verdelerkap, rotor, vacuumslangen
eerst goed vaststellen wat er echt aan de hand is voordat je dure reparaties (lambdasonde, lmm, gasklephuis etc) gaat doen. Kijk op youtube maar eens bij scannerdanner. Daar leer je veel over storingzoeken.
succes
Waver V70 classic 2.5 20V '97, Vialle LPI, 481.000km V70 D5 2003, 440000km Volvo v50 T5 2004, 361000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Zoals je kon lezen heeft deze auto penbobines, dus de rotor, verdelerkap en kabels vallen afwaver schreef:Heb je dit al onderzocht?
LMM
verder
bougies, kabels, verdelerkap, rotor, vacuumslangen
eerst goed vaststellen wat er echt aan de hand is voordat je dure reparaties (lambdasonde, lmm, gasklephuis etc) gaat doen. Kijk op youtube maar eens bij scannerdanner. Daar leer je veel over storingzoeken.
succes

Overigens ook al opgelost zo te zien.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:46
- Locatie: Hellevoetsluis
Ik had alvorens de penbobine te vervangen al nagezien op vacuumlekken (met Campinggaz) maar geen lek gevonden. Bij een storing aan het gasklephuis of de LMM zou mijns inziens de motor onder alle omstandigheden toch gek doen. De symptomen duidden volgens mij op een ontstekingsprobleem; onregelmatig lopen bij arm (stationair) en rijk (sterk accelereren) mengsel. Daarom eerst de penbobine maar vervangen en dit lijkt het probleem te hebben opgelost. Met penbobines inderdaad geen rotor, verdelerkap en kabels. Dus dat scheelt weer bij de diagnose. De analyse gedaan na consulteren van http://www.aa1car.com/. Een goede site.
V70 R AWD B5234 T8 261 PK automaat 1999, een echte herenauto
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Peultje schreef:Ik had alvorens de penbobine te vervangen al nagezien op vacuumlekken (met Campinggaz) maar geen lek gevonden. Bij een storing aan het gasklephuis of de LMM zou mijns inziens de motor onder alle omstandigheden toch gek doen. De symptomen duidden volgens mij op een ontstekingsprobleem; onregelmatig lopen bij arm (stationair) en rijk (sterk accelereren) mengsel. Daarom eerst de penbobine maar vervangen en dit lijkt het probleem te hebben opgelost. Met penbobines inderdaad geen rotor, verdelerkap en kabels. Dus dat scheelt weer bij de diagnose. De analyse gedaan na consulteren van http://www.aa1car.com/. Een goede site.
Wat is er mis met deze site dan?,denk toch dat hier zeer veel technische volvo kennis aanwezig is.
- waver
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30.09.2011 - 11:20

Dat krijg je na al die feestdagen...(heb deze keer tenminste een excuus)
Wauter schreef:Zoals je kon lezen heeft deze auto penbobines, dus de rotor, verdelerkap en kabels vallen afwaver schreef:Heb je dit al onderzocht?
LMM
verder
bougies, kabels, verdelerkap, rotor, vacuumslangen
eerst goed vaststellen wat er echt aan de hand is voordat je dure reparaties (lambdasonde, lmm, gasklephuis etc) gaat doen. Kijk op youtube maar eens bij scannerdanner. Daar leer je veel over storingzoeken.
succes
Overigens ook al opgelost zo te zien.
Waver V70 classic 2.5 20V '97, Vialle LPI, 481.000km V70 D5 2003, 440000km Volvo v50 T5 2004, 361000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Het gas laat je langs de afdichtingen gaan en wanneer er een lek is zal de motor dit aanzuigen. Hierop zal het toerental reageren.weyert schreef:hoe kun je vacuumlekken vinden met campinggaz?
Inlaatspruitstukpakkingen deed ik 'vroeger' altijd met remmenreiniger. Zelfde effect. Let wel op, overdaad schaadt!
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:46
- Locatie: Hellevoetsluis
Zie hier hoe Eric the Car Guy het opsporen van een vacuumlek voordoet met inderdaad remmenreiniger. Het lijkt ook met een goede bolknak te kunnen: Campinggaz of ander brandbaar gas gaat natuurlijk ook. Als je de overdaad achterwege houdt valt het brandrisico mijns inziens wel mee.
V70 R AWD B5234 T8 261 PK automaat 1999, een echte herenauto