Tuning V70 2.4d 2008 Geartronic

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Let er op dat bij service 2.0 door de dealer de tuningsoftware overschreven kan worden (niet bij Polestar).
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
dukcer
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 17.12.2011 - 19:11

Bij mij valt Polestar af. Wat een geld zeg! Iemand ervaring met ATM?
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

De V70 2.4D van 163pk naar 185pk, 400Nm tunen levert weinig risico:
de originele D5 heeft hetzelfde vermogen, koppel en dezelfde automaatbak

bij hoger vermogen en koppel zijn de belangrijkste risico's:
-automaat gaat minder lang mee door hogere belasting en temp.,
-uitlaatsysteem kan eerder verstopt raken door meer roetvorming
-katalysator kan eerder verbranden door hogere temperaturen
-verstuivers, motor en turbo krijgen het ook harder te voortduren

mvrgr
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2357
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Gelden de risico's niet bij het tunen tot 185 pk dan?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

@Jers3n,

kort door de bocht:
een 2.4D is een gedetunede D5,
het tunen van de 2.4D naar D5 nivo is dan eigenlijk alleen maar de-de-tunen,

groet,
Gebruikersavatar
bijlaard
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 23.01.2012 - 17:24
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

Best interresant om even te lezen ,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor
(zie het gedeelte naamgeving)

mvgr Obbe
Wat je met een klik van je muis op het net wel niet kan leren :-)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2357
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Varioclean schreef:@Jers3n,

kort door de bocht:
een 2.4D is een gedetunede D5,
het tunen van de 2.4D naar D5 nivo is dan eigenlijk alleen maar de-de-tunen,

groet,
Dat is/was al duidelijk, maar je zou dus ook kunnen stellen dat de punten die je aanstipt als risico's ook gelden voor het de-de-tunen. Dus dat door het mindere vermogen van de 2.4D de automaat langer mee gaat, uitlaat minder snel verstopt raakt, katalysator minder snel verbrandt en de verstuivers, motor en turbo het minder hard te verduren krijgen dan bij de 185pk versie....

Nu stel je inderdaad niet dat dat niet zo is maar het lijkt wel of je suggereert dat die 22 extra pk's en de extra Nm's geen invloed hebben op deze punten.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

@!Jers3n,
wij denken inderdaad dat 22pk extra weinig extra slijtage geeft,
bv 60pk extra wel, omdat de defecten exponentieel toenemen bij hogere vermogens, een beetje veiligheidsmarge heeft de fabrikant altijd wel ingebouwd bovendien.

Met exponentieel toenemen bedoelen we dat met 10% extra vermogen er maar 10% extra slijtage is, terwijl met 30% extra vermogen er 100% extra slijtage is, en met 50% vermogenstoename misschien 1000% extra slijtage is opbijvoorbeeld automaat of verstuivers.


groet,

VarioClean
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

De kogel is door de kerk.
Dinsdag krijgt de V70 haar nieuwjaarsgeschenk van BSR! Benieuwd naar het verschil in koppel..
Mijn Volvodealer die het spul levert en installeert heeft me uitvoerig ingelicht over de pro's en contra's, de risico's etc. Voorzichtigheid, goed onderhoud en preventief nazicht zijn de essentie.
Ik hou jullie wel op de hoogte omtrent de ervaringen... ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
dukcer
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 17.12.2011 - 19:11

ik ben benieuwd naar je ervaringen en wat het heeft gekost . . .
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

De kostprijs staat online... Niet meer, niet minder. Wel levenslange updates etc..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
jbuure
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.04.2006 - 20:07

Heb mijn 2007 V70D van 126PK/ 300NM op 1 december laten tunen bij Tunex. Niet alleen prijstechnisch erg aantrekkelijk maar ook van ervaring van andere gehoord die hun Volvo daar hebben laten doen en nu 100.000+ km verder zijn naar volle tevredenheid en zonder problemen. Voor de V70D is de aangeboden stage 2 185PK/400NM. Omdat ik graag wilde weten wat de auto had en hoe het koppel opgebouwd is voor en na de tuning de auto ook op de rollenbank laten zetten. Dat viel niet tegen: voor het tunen 133PK en 307NM. Bij de uitdraai na tunen keek ik toch wel even op 202PK/443NM. Veel meer dan aangegeven. Maar wat nog veel beter is auto was in zeer positieve zin niet terug te herkennen. Voor het tunen continue het idee dat ie tegengehouden werd. Dat is absoluut voorbij. Hij wil continue vooruit zonder nerveus te zijn. Hij rijdt gewoon zoveel lekkerder! 2 dagen later zit ik met iemand anders te kijken die dit met zijn S60 ook wel wilde. Blijkt de stage 2 voor de S60D 220PK/475NM, toch wel even iets meer, maar ook €50 duurder. Heb per email contact opgenomen omdat het precies hetzelfde blok is met dezelfde bak erachter, kreeg een antwoord van Peter Angenent dat dat helemaal correct is en dat dit een foutje op hun site is. Was geen enkel probleem, ik kon terugkomen om deze tuning te krijgen en ze zouden hem dan nogmaals op de bank zetten voor een nieuwe meting. Nu ik toch de stap om te tunen genomen had wilde ik dan ook wel voor deze sterkste gaan. Afgelopen zaterdag eindelijk tijd om terug te gaan (het is niet naast de deur). om 1000 uur afgesproken en meteen geholpen, tjonge jonge wat een drukte daar. wachtruimte was veel te klein. Nieuwe software geladen, helaas was er door de weersomstandigheden geen mogelijkheid de auto op de rollenbank te zetten (willen het risico op schade door pekel niet lopen)m aar gezien de resultaten van de eerste tuning ben ik wel erg benieuwd. Zonder verdere rekening de sleutels teruggekregen en het verzoek vooral door te geven wat ik nu van de auto vind en bij beter weer nog een keer de rollenbank te komen doen (ik kom nog wel eens in de buurt, geen probleem dus). Prima service dus.
GENOTEN van de terugweg. wat is die auto soepel, tussenacceleraties trekken als een tierelier. Topsnelheid is in no time bereikt en toch voelt de auto heel gemoedelijk aan en je kunt nog steeds je schoonmoeder er mee op pad sturen. Stoplicht sprint is wel even wat anders. Die moet je echt doseren want in alle versnellingen rook je de banden op, nu heeft dat natuurlijk ook wel met de huidige weersomstandigheden en de winterbanden te maken. Maar goed daar ging het mij niet om, wel om snel te kunnen inhalen wanneer nodig, zeker op binnenwegen, en dat is nu helemaal top.
Ben helemaal blijk dat ik deze beslissing genomen heb en met de ervaring die ik er nu opgedaan heb en die ik al gehoord had , kan ik ze helemaal aanbevelen. Maar wie je ook kiest om je auto te tunen je moet je zelf er goed bij voelen.
Polestar 2 8/2020 Void, in bestelling
Volvo C70 T5 aut Cabrio, 9/2003;
Volvo C70 2.0T aut Cabrio, 9/2000, blauw metallic, blauwe kap, beige leder, 19";
Volvo V40 2.0 aut, 10/2002, Virtual blue metallic
Volvo V70D, 9/2007 Electric silver
Volvo 240 Polar estate man, 2/1993, blauw
Volvo V70 D5 man, 11/2001, scarab green
Volvo V40 1.9TD, 10/98, autumn gold met.
Volvo 460 GLE 19TD, 10/92, groen metallic
Volvo 460 GL LPG, 7/90, zilver metallic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

wist je dat de remmen van een 126pk kleiner zijn dan van de 163 en de 185pk? en dat de 5 bak moeite heeft met het veel hogere koppel?
Volvo for life
jbuure
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.04.2006 - 20:07

bart simpson schreef:wist je dat de remmen van een 126pk kleiner zijn dan van de 163 en de 185pk? en dat de 5 bak moeite heeft met het veel hogere koppel?
Remmen gaan ook aangepast worden, gewoon voor het geval dat. Ben niet bang voor de bak. Ben normaal gesproken rustige en anticiperende rijder en vol koppel erop enkel nu om even te proberen en wanneer het echt nodig is. Gaat de bak dan gaat de bak, dat is het risico.
Polestar 2 8/2020 Void, in bestelling
Volvo C70 T5 aut Cabrio, 9/2003;
Volvo C70 2.0T aut Cabrio, 9/2000, blauw metallic, blauwe kap, beige leder, 19";
Volvo V40 2.0 aut, 10/2002, Virtual blue metallic
Volvo V70D, 9/2007 Electric silver
Volvo 240 Polar estate man, 2/1993, blauw
Volvo V70 D5 man, 11/2001, scarab green
Volvo V40 1.9TD, 10/98, autumn gold met.
Volvo 460 GLE 19TD, 10/92, groen metallic
Volvo 460 GL LPG, 7/90, zilver metallic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

verstandig van je
Volvo for life
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

jbuure, veel plezier en geniet van de momenten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Heb zelf niet zulke goede ervaringen met Tunex: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Wel met Fasttec. 300 Euro verschil meer dan waard. I.p.v. een standaard aanpassing kon er nog het e.e.a. aangepast worden.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

bart simpson schreef:wist je dat de remmen van een 126pk kleiner zijn dan van de 163 en de 185pk? en dat de 5 bak moeite heeft met het veel hogere koppel?
De versnellingsbak op zich zou ik niet zo veel schrik van hebben, de koppeling daarentegen. 220PK/475Nm zie ik niet goedkomen met de standaard koppeling van de 5-bak. Vroeg of laat begint die te slippen. De 6-bakken hebben een veel sterkere koppeling.
icevolvo
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 27.02.2012 - 14:18
Locatie: Gent

Ik laat binnenkort mijn 2.4d 126 pk doen bij apec. Meer dan 420 moet je niet op die 5 bak zetten. Of je moet voor een zwaardere koppeling gaan. Maar dan kan je beter inruilen voor een 6-bak zal goedkoper zijn als je 475 nm wil of je moet handig zijn in het vervangen van koppelingen. Maar zolang je het leuk vind vooral doen :-)

Apec biedt enkel een stage 1 aan.
Waarbij ze naar 400nm gaan en 215pk vooropstellen.
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Voila! Het zwarte beest is gekieteld...
Nog maar een honderdtal kilometer gereden daarnet, maar wat een wereld van verschil! De extra pk's heb ik nog niet echt aangesproken, maar het extra koppel is een droom. Vlot de snelweg op, inhalen, etc zonder veel terugschakelen van de GT en voor je het weet al aan de, zelf opgelgde, snelheidslimiet.. Ook de hernemingen zijn een wereld van verschil.
Maar vooral: de auto rijdt nu nog meer "smooth & relaxed".. Geen zenuwachtig aan het gas hangen, geen gebrul in toeren, geen geschok...
Wel een onzichtbare hand van een reus die je desgewenst flink in je rug blijft duwen, alsof je met de fiets de wind in de rug hebt.
Ben eens benieuwd naar de verbruikscijfers (rij zowiezo op cc op de snelweg en de meeste n-wegen). De eerste weken zullen die wel niet direct zakken, de verleiding is voorlopig nog te groot om de auto af en toe eens te laten doorlopen.. ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”