Vraagje. Bij mijn oude S40 (1998 benzine) was de koppeling vervangen een kaasje. Koppelingsplaatlaat centreren, drukgroep erop, vastdoppen en klaar.
Nu bij mijn S40 diesel (2002 115pk) zie ik wel wat verschil. Het centreren is hetzelfde, maar het plaatsen van de drukgroep snap ik denk ik niet helemaal.
Ter info; ik heb de benodigde Volvo-gereedschappen. Als ik het goed lees;
-koppelingsplaat gecentreerd plaatsen. Centreertool laten zitten.
-drukgroep op voorspanning brengen met tool van Volvo en monteren
-voorspanner verwijderen, centreertool verwijderen.
Wat ik niet helemaal begrijp;
-Zodra het apparaat waarmee je de voorspanning toepast, de diafragma veren raken, moet je apparaat 4.5 a 5 x ronddraaien voor de juiste spanning. Waarom is dit eigenlijk???
-Weet iemand waarmee de drukgroep gemonteerd zit? Normale moeren of van die ellendig torx dingen?
Koppelingsplaat monteren
-
- 5th Gear member

En wie weet welk deel nou waar moet?
-
- 7th Gear member
Dat wijst toch vanzelf en het zijn torxboutjes.
Je monteerd die pen in het vliegwielgat,draai de klembout aan,met de moer die aan het eind zit.
Schuif de koppeling met plaat erover heen,wel de goeie kant van de plaat aan de vliegwielzijde monteren.
Schuif de conische bus tegen de drukgroep aan en draai de moer met de karteltjes zo aan dat de koppelingplaat vrij kan draaien tussen het vliegwiel en de drukgroep.
Draai de boutjes evenredig aan,om en om dus en verwijder het gereedschap.
Het is een stuk minder werk als bij een 440,je hebt immers geen last van een subframe.
Je monteerd die pen in het vliegwielgat,draai de klembout aan,met de moer die aan het eind zit.
Schuif de koppeling met plaat erover heen,wel de goeie kant van de plaat aan de vliegwielzijde monteren.
Schuif de conische bus tegen de drukgroep aan en draai de moer met de karteltjes zo aan dat de koppelingplaat vrij kan draaien tussen het vliegwiel en de drukgroep.
Draai de boutjes evenredig aan,om en om dus en verwijder het gereedschap.
Het is een stuk minder werk als bij een 440,je hebt immers geen last van een subframe.
-
- 5th Gear member
Ja de lange zijde gaat richting blok (de plaat).
Maar wat is nou het nut van voorspannen? En de 4.5 a 5 slagen voledig rond met het tooltje van Volvo klopt?
Maar wat is nou het nut van voorspannen? En de 4.5 a 5 slagen voledig rond met het tooltje van Volvo klopt?
-
- 5th Gear member
Ps. zo dus zie ik

-
- 7th Gear member
dat klopt,het gaat om het goed centreren en om het vervormen van het diafragma tegen te gaan.
Als de drukgroep gemonteerd zit,draai je de moer van de pen los,klein tikje erop met een hamersteel en je kunt hem er zo uittrekken weer.
De drukgroep draai je met de tool dus op spanning om vervormen tegen te gaan en de boutjes aan kunt draaien.
En let op de bouten waar de bak mee op de motor gemonteerd zit,je hebt lange en kortere..
Als de drukgroep gemonteerd zit,draai je de moer van de pen los,klein tikje erop met een hamersteel en je kunt hem er zo uittrekken weer.
De drukgroep draai je met de tool dus op spanning om vervormen tegen te gaan en de boutjes aan kunt draaien.
En let op de bouten waar de bak mee op de motor gemonteerd zit,je hebt lange en kortere..
-
- 5th Gear member
Thanks. Heb het al eens eerder gedaan, maar was even in de waar omdat er nu 3 adapterstukjes bij zitten (1 welke het uiteindelijke welke de krukas in gaat breder te maken, en 2 om mee te centreren. Maar heb er maar 1 nodig.).
Komt goed. I.v.m de bak heb ik ook al gelezen, thanks voor de heads up. Ga morgen aan de gang. Ben benieuwd. En daarna gaat die eruit
Komt goed. I.v.m de bak heb ik ook al gelezen, thanks voor de heads up. Ga morgen aan de gang. Ben benieuwd. En daarna gaat die eruit

-
- 5th Gear member

Had vorige week de distributie al vervangen, dusss deze Volvo kan er weer een poosje tegenaan

-
- 5th Gear member
Zal binnenkort even een foto posten van de oude plaat. Ding was echt ver heen!
-
- 5th Gear member
Ik snap niet precies wat je bedoeld met Driemaal? Of doel je nu op het vervangen van de koppeling?
-
- 5th Gear member
Nee hoor, ook niks gebruikt om de krukas te blokeren. Enige wat ik wel super stom vind bij dit blok is het volgende;
Als je de d-riem gaat vervangen, vervang je ook de spanner natuurlijk. Je moet deze zelf op spanning zetten middels een (ik meen) m8 bout. Middels deze bout, draai je de spanner naar buiten en dus de riem op spanning. Waardeloos is wel, dat deze bout NIET bij de set geleverd word en nadat je hem op spanning hebt gebracht, geblokkeerd hebt, je de bout moet verwijderen. Dus let erop dat voordat je eraan begint, je een aantal bouten bij de hand hebt.
Verder is alles zo dood eenvouding. De poelie van de pomp is niet tijdgebonden, dus enkel de nokkenas en krukas op tijd zetten, erop letten dat als je de riem plaatst, je de juiste looprichting in de gaten houd, aanspannen, daarna even de krukas paar keer ronddraaien en kijken of alles nog op tijd staat. Tenslotte multieriem erop en klaar.
Als je de d-riem gaat vervangen, vervang je ook de spanner natuurlijk. Je moet deze zelf op spanning zetten middels een (ik meen) m8 bout. Middels deze bout, draai je de spanner naar buiten en dus de riem op spanning. Waardeloos is wel, dat deze bout NIET bij de set geleverd word en nadat je hem op spanning hebt gebracht, geblokkeerd hebt, je de bout moet verwijderen. Dus let erop dat voordat je eraan begint, je een aantal bouten bij de hand hebt.
Verder is alles zo dood eenvouding. De poelie van de pomp is niet tijdgebonden, dus enkel de nokkenas en krukas op tijd zetten, erop letten dat als je de riem plaatst, je de juiste looprichting in de gaten houd, aanspannen, daarna even de krukas paar keer ronddraaien en kijken of alles nog op tijd staat. Tenslotte multieriem erop en klaar.