v70bio schreef:Volvo doet waarvoor het bedoelt is: energiebesparing.....
Je maakt me vreselijk nieuwsgierig. Heb je daar cijfermateriaal over ?
HakanC schreef:Wordt moeilijk om het terug te vinden.
Maakt niet uit maar ik dacht misschien weet je het zo even snel te vermelden.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Vanavond reed ik over de A12. Reed er een of ander geval achter me met felle drl en dimlichten aan. Erg irritant in mijn spiegel. Wat extra gas geven hielp.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Ik vind het helemaal niet mooi, de DRL in combinatie met dimlichten. Kijk eens naar bijv. Ford of Renault. Volvo heeft dat naar mijn idee keurig opgelost.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Bij mijn Golf MY11 is het grootlicht gebruikt als dagrijlicht. Gewoon halogeen, niks lelijke ledjes. Dat spuuglelijke witte stripje op o.a. de S60 ziet er niet uit, ik vind dat alles behalve keurig.
Energiebesparing... Het enige voordeel van die leds is dat ze in principe niet kapot gaan. Maar de machinekamer voelt die paar Watts aan verlichting niet zo hoor. Wat zal het zijn, een tiende liter brandstof per jaar?
Volvo moet terug naar het idee wat ze al jaren doen, motor aan = dimlicht aan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Wat een gezeur over wel of geen leds.. Wel of niet icm dimlicht.. Je vindt het wel of niet leuk.
Ik had ook liever dat de leds zwakjes mee zouden branden icm dimlicht.. Is niet het geval. Pech. Ik maak me er niet druk om.
Autowereld verandert nou eenmaal en het is nou in om LED drl's te gebruiken. Je kunt met de tijd meegaan en je minder druk om maken, of blijven piekeren om niks..
DRL mag meebranden icm met dimlicht zolang deze dan minder fel branden en er geen andere vorm van stadslicht aanwezig is aan de voorkant. DrL wordt dan je stadslicht. Denk aan de oude jappanners jaren 90 met stadslicht in bumper naast richtingaanwijzer. Het mag gewoon en geloof me EEG regels gaan de fabrikanten echt niet tegenwerken.
v70bio schreef:Volvo doet waarvoor het bedoelt is: energiebesparing. Dus drl uit als dimlicht aan is en geen achterlichten. Daar kunnen o.a. de Duitse fabrikanten nog wat van leren.
Audi heeft standaard ook geen achterlichten aan bij mode in DRL wanneer je dit wel ziet is het handmatig gedaan met behulp van VagCom, velen die audi rijden willen net zoals de TS de achterlichten aan in combi met drl en dat is bij vag wel mogelijk, denk als je gaat stoeien met se software van Volvo dat het bij de v40 ook wel zou kunnen.
Ik ga dit straks ook bij mijn A4 laten doen. Waarom? Omdat ik aan de achterkant ook graag zichtbaar ben. De lichtsensor schakelt niet altijd in als ik dat zou willen, en ik wil niet altijd manueel de lichten aan zetten (daarom heb ik een lichtsensor). Voor mijn eigen verlichting heb ik de lampen dan ook nog niet nodig, dus een "herkenningsbaken" voor en achter is gewoon prettig.
JeroenSpock schreef:Energiebesparing... Het enige voordeel van die leds is dat ze in principe niet kapot gaan. Maar de machinekamer voelt die paar Watts aan verlichting niet zo hoor. Wat zal het zijn, een tiende liter brandstof per jaar?
Volvo moet terug naar het idee wat ze al jaren doen, motor aan = dimlicht aan.
Of er 5 watt of 100 watt van stroom moet worden voorzien scheelt wel en dat keer x miljoen auto kilometers per jaar daar kun je aardig wat gezinnen mee van stroom voorzien!
Doorgaans vind ik het allesbehalve stoer, een volwassen vent die wil imponeren met een stel lampjes
Zet dan "volwassen" maar tussen haakjes....
Jongens jongens wat zijn we toch chagrijnig.. ; )
Ik vind het zelf mooi staan. Net als een shirt, een spoiler, een jeans of 17 inch lichtmetaal. Verlichting past ook in dat rijtje. Is gewoon een kwestie van smaak en gaat verder nergens over.
Bart schreef: Ik ga dit straks ook bij mijn A4 laten doen. Waarom? Omdat ik aan de achterkant ook graag zichtbaar ben. De lichtsensor schakelt niet altijd in als ik dat zou willen, en ik wil niet altijd manueel de lichten aan zetten (daarom heb ik een lichtsensor). Voor mijn eigen verlichting heb ik de lampen dan ook nog niet nodig, dus een "herkenningsbaken" voor en achter is gewoon prettig.
Volvo en SAAB hadden vanaf eind zestiger jaren al RDL op hun auto's, met een 5 watt duplolampje voor en een 5 watt duplolampje achter, geen andere fabrikant zag er toen wat in en nu is het een wildgroei van individuele uitingen, het wordt er allemaal niet duidelijker of veiliger op
Carlsson 900 schreef:Bart, Ik ga dit straks ook bij mijn A4 laten doen. Waarom? Omdat ik aan de achterkant ook graag zichtbaar ben. De lichtsensor schakelt niet altijd in als ik dat zou willen, en ik wil niet altijd manueel de lichten aan zetten (daarom heb ik een lichtsensor). Voor mijn eigen verlichting heb ik de lampen dan ook nog niet nodig, dus een "herkenningsbaken" voor en achter is gewoon prettig.
+1
TS wil illegaal zijn dagrijlicht met zijn dimlicht inschakelen. Dat is heel wat anders dan wat jouw bedoeling is. Dát is namelijk volkomen legaal én alleen maar beter voor de zichtbaarheid.
Ik heb ooit, in de 80-er jaren en om reden van het feit dat ik veel in Scandinavië zat, op mijn eigen auto aftermarked DRL laten monteren. Dat waren geen leds maar leek meer op breedstralers alleen dan iets kleiner en het diende slechts één doel: zichtbaar zijn. Toen had je nog gewoon een knop voor dimlicht en dat was of aan of uit, niks automatisch aan.
Het spul was goed geschakeld. Bij het in werking stellen van het dimlicht viel de DRL uit en als de DRL in werking was, dan was dat slechts en enkel en alleen aan de voorkant. De lampjes waren inderdaad 5 Watt.
Wil iemand die led-dingen als aftermarked monteren: mijn zegen heb je.
Is die meuk onjuist geschakeld, houdt er dan rekening mee dat Oost-Groningen als "onveilig gebied" mag worden beschouwd.