Hallo,
Mijn draagarm-, of achterasrubbers moeten vervangen worden.
( http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/v ... g_tool.htm )
Deze dus, ik ben ook van plan het stuk gereedschap te vervaardigen, maar hoe zit het met terugplaatsen?
Moeten de nieuwe er echt in geperst worden? Zou dat lukken door het stuk gereedschap te voorzien van twee plaatjes met een gat erin en dan de moer vast te draaien om zo te persen?
Wie raadt mij welke rubbers aan en waarom. PU of rubbers. PU kost ca. €80,00 voor beide kanten en rubber ca. €17,00, maar weet even niet of dit per stuk of per set is.
Ik heb geen brug, wel een krik en as-steunen, de monteur denkt er 3 uur voor nodig te hebben (maar verdeelt een klus regelmatig over meerdere dagen, tja zijn bedrijfsvoering blijft mij onduidelijk......dus ook de uiteindelijk gewerkte uren zijn vaag....)
Is het raadzaam hier zelf aan te beginnen?
draagarm rubber vervangen
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Neem je draagarm en nwe rubbers mee naar een doe het zelf garage met pers. Zo heb ik het gedaan, scheelt je een hoop geëmmer en je bent zo klaar. Of een brug huren en de auto meenemen. Ik heb alle rubbers van mijn 1800ES zo vervangen door PU, die gaan net zo lang mee als de auto. De wegligging is een heel stuk verbeterd. Mensen klagen soms over toename van rijgeluid, maar dat ligt aan de hardheid van de PU rubbers, die zijn er in verschillende hardheden. Om wat voor Volvo gaat het eigenlijk?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Onderschriftje aangemaakt, vergeet vaker te melden dat het om een 245 uit 1980 gaat.
Bedankt voor de tip. Als ik deze opvolg valt er waarschijnlijk weinig te besparen (ca. €120 arbeidsloon zijn de kosten die ik wil uitsparen) en dan wordt het een afweging van moeite en betalen. Heb geen notie wat een doe het zelf garage in rekening brengt.
Bedankt voor de tip. Als ik deze opvolg valt er waarschijnlijk weinig te besparen (ca. €120 arbeidsloon zijn de kosten die ik wil uitsparen) en dan wordt het een afweging van moeite en betalen. Heb geen notie wat een doe het zelf garage in rekening brengt.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Je woont niet in de buurt zie ik,anders had je het gereedschap even dagje kunnen lenen,daarmee is het zo gebeurd,mits de bouten niet vastgeroest zitten in de rubbers.
3 uur werk is beetje overdreven.
Let bij de rubbers op dat er een smalle en brede kant aan zit,de smalle kant is het inpersbegin.
3 uur werk is beetje overdreven.
Let bij de rubbers op dat er een smalle en brede kant aan zit,de smalle kant is het inpersbegin.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Is het gat in de draagarm ook conisch? Ik heb ergens gelezen dat dit niet bij alle (oudere) modellen het geval is. Is dit zo op het oog zichtbaar, of moet het worden opgemeten om te zien of het conisch is of niet?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Even een belletje naar een DHZ garage in de buurt en je weet wat je kwijt bent voor het gebruiken van een pers/brug. Zit nogal een verschil tussen de ene garage of de andere. Pers gebruiken kost je hooguit €10, brug zit ergens tussen €15 en €30 p/u.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Er zit een DHZ garage zelfs om de hoek, als ik het internet mag geloven, zal volgende week eens kijken of die echt bestaat. En ik ben verre van automonteur, en als er al een huurprijs-tijdsdruk op staat. Heb verder thuis wel voldoende goed gereedschap. Dus demonteren en daar persen zou nog een optie kunnen zijn.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Thuis vast de oude rubbers eruit slopen/snijden/zagen/branden(doorhalen wat niet van toepassing is
) Dan hoef je alleen de nwe erin te (laten) persen. Dat spaart weer tijd en geld uit. Het enige wat tegen kan zitten is dat de bouten/moeren vastgeroest zitten zoals Mario al aangaf. Zou vast een paar dagen vantevoren een paar x inspuiten met een goede kruipolie zodat het goed kan inwerken.

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Je kunt ze niet zomaar even onder een pers leggen,dat gaat niet,dan moet je wel een dagje sleutelen om eerst het complete spul er onder uit te halen en bij zo,n oude auto zit het meestal allemaal vast geroest.
Volvo heeft er een speciale trekker voor om te vervangen,ik denk dat het verstandiger is om het gewoon te laten doen bij een dealer of iemand die weet waar hij mee bezig is,bijv een volvo specialist bij je in de buurt.
Volvo heeft er een speciale trekker voor om te vervangen,ik denk dat het verstandiger is om het gewoon te laten doen bij een dealer of iemand die weet waar hij mee bezig is,bijv een volvo specialist bij je in de buurt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Goede raad is duur, hier krijg je hem gratis! Bedankt. Ik zag trouwens dat de DHZ garage aan dezelfde binnenplaats ligt als 'mijn' 'garage'. Ik weet bijna zeker dat het spul niet is los geweest tijdens de restauratie, dus de kans dat alles goed vastzit is groot.
Wat ik trouwens vaak lees is dat het gerammel normaal optreed bij rijden over bijvoorbeeld kinderkopjes, als hij 'klonkt' bij het optrekken dat het eerder de reactorstangen zijn, of heb ik het mis? Ook als ik rem, trekt de auto naar één kant, volgens mijn verklaring omdat de as iets meestuurt. Ben ik wel goed voorgelicht met de opgaaf van versleten achterasrubbers? Heb er wel even onder gelegen, zonder op te krikken en de straat was nat, dat wel wat flarden rubber te zien bij de draagarm.
Wat ik trouwens vaak lees is dat het gerammel normaal optreed bij rijden over bijvoorbeeld kinderkopjes, als hij 'klonkt' bij het optrekken dat het eerder de reactorstangen zijn, of heb ik het mis? Ook als ik rem, trekt de auto naar één kant, volgens mijn verklaring omdat de as iets meestuurt. Ben ik wel goed voorgelicht met de opgaaf van versleten achterasrubbers? Heb er wel even onder gelegen, zonder op te krikken en de straat was nat, dat wel wat flarden rubber te zien bij de draagarm.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
- M.E. AMC
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.12.2007 - 18:16
- Locatie: ALMERE
je kan ook met behulp van een stukdraadeind, 1grote dop, 1kleinere dop zelf een pers maken. dit gaat best goed en scheelt heen en weer rijden.
uiteraard is een DHZ garage ook een optie.
uiteraard is een DHZ garage ook een optie.

vivere vitam, mortem semper inspiciendo
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11
weet iemand hoe zo'n speciale trekker eruit ziet?MarioC70 schreef: Volvo heeft er een speciale trekker voor om te vervangen,ik denk dat het verstandiger is om het gewoon te laten doen bij een dealer of iemand die weet waar hij mee bezig is,bijv een volvo specialist bij je in de buurt.
Bij mijn auto zit alles lekker vastgeroest.
Is er ook een andere manier dan een moker om het nu los te krijgen?
Groetn
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Kijk eens in de link die ik boven in deze pagina in een eerdere post van mij heb gezet. Zo ziet de 'doehetzelf-versie' eruit. Als je de originele tool wilt zien zul je eens moeten zoeken bij speciaal gereedschap voor volvo. Zal vast te vinden zijn op het web.
Ik heb er toen van af gezien. Heb het laten doen, maar ben er wel bij geweest toen met de luchthamer de bussen er uit gerateld werden, en dat kostte de monteur nog een 'stukje vlees', toen ie eruit schoot.
Dus de andere manier dan met een moker: lucht gereedschap! (of gewoon heel er lang met hamer en beitel blijven rammen, neem er dan op zijn minst een biertje (blikje fris mag ook) bij, anders is het echt niet meer leuk)
Ik heb er toen van af gezien. Heb het laten doen, maar ben er wel bij geweest toen met de luchthamer de bussen er uit gerateld werden, en dat kostte de monteur nog een 'stukje vlees', toen ie eruit schoot.
Dus de andere manier dan met een moker: lucht gereedschap! (of gewoon heel er lang met hamer en beitel blijven rammen, neem er dan op zijn minst een biertje (blikje fris mag ook) bij, anders is het echt niet meer leuk)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11
Ok dus we gaan nu een luchtsleutel kopen;) bedankt Voor je reactie!
Ik ben al eens bezig geweest met de moker, heb toen voor eerst het spul in de wd40 gespoten:)
Welke rubbers heb jij er onder laten zetten en hoe voldoen die?
Ben ook wel even benieuwd wat de ervaringen zijn met pu supperflex en origineel.
Ik ben al eens bezig geweest met de moker, heb toen voor eerst het spul in de wd40 gespoten:)
Welke rubbers heb jij er onder laten zetten en hoe voldoen die?
Ben ook wel even benieuwd wat de ervaringen zijn met pu supperflex en origineel.
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Ik weet niet wat er nu onder zit. Maar rij doorgaans geen 'hi performance' met onze auto, hoewel ik er ook met momenten een pittige rijstijl op na kan houden, gewoon omdat dat het leuk is.
Eigenlijk denk ik dus dat het allemaal niet zo heel erg veel uitmaakt. (please, don't shoot me)
Maar wat het bij een noodstop, c.q. elandproef doet weet ik niet, want meer dan een konijn ben ik nog niet tegen gekomen op mijn pad. (ik heb dus gewoon de goedkoopste, originele rubbers er onder laten zetten)
Verder heb ik prima comfort in mijn auto van bijna 33 jaar oud en denk dat een set rubbers daar niks aan zal bijdragen. (nou ja, mijn dakraam maakt een pokkeherrie met tegenwind
, mag een extra rubbertje langs )
Eigenlijk denk ik dus dat het allemaal niet zo heel erg veel uitmaakt. (please, don't shoot me)
Maar wat het bij een noodstop, c.q. elandproef doet weet ik niet, want meer dan een konijn ben ik nog niet tegen gekomen op mijn pad. (ik heb dus gewoon de goedkoopste, originele rubbers er onder laten zetten)
Verder heb ik prima comfort in mijn auto van bijna 33 jaar oud en denk dat een set rubbers daar niks aan zal bijdragen. (nou ja, mijn dakraam maakt een pokkeherrie met tegenwind

Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Voor het vergelijken van de prijzen zou ik uitgaan van de PU prijs en van origineel volvo rubber. Dat scantec spul wat veel webshops aanbieden, staat niet zo best bekend.
Voordeel van PU is dat je geen speciaal gereedschap nodig hebt om het te monteren, met de hand, lijmklem, werkbank ben je zo klaar. De oude bussen eruit kun je inderdaad slopen/snijden/zagen/branden(doorhalen wat niet van toepassing is) zoals iroll al zei.
Voordeel van PU is dat je geen speciaal gereedschap nodig hebt om het te monteren, met de hand, lijmklem, werkbank ben je zo klaar. De oude bussen eruit kun je inderdaad slopen/snijden/zagen/branden(doorhalen wat niet van toepassing is) zoals iroll al zei.