Steekas defect?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Gister de bak gedemonteerd. Alles ging goed totaal de rechteras, de lange dus. Ik trok hieraan en voelde en hoorde het geluid alsof iets versprong. Helaas was het niet de as die uit de bak kwam.

Ik heb de koppeling vervangen etc, alles gemonteerd. De rechteras voelde wat raar. Het viel me op dat ik bij de koppeling van de as naast het lager, niet meer kon knikken. Hoes verwijderd, blijkt dat er 4 van de 6 kogellagers niet meer op hun plek zitten. Dit teruggeplaatst naar meest logisch inzicht en het voelde ook goed.

As gemonteerd, testrit... Hoop kabaal, auto stuiterde rechtsvorm en af en toe valt de aandrijving weg.

Mijn vraag... Is de steekas onherstelbaar kapot, of is het specialisten werk om deze te herstellen? Al met al flink de balen erin!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als je er mee hebt gereden is hij nu wellicht stuk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
wrusman
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 27.12.2012 - 08:33
Locatie: Friesland

je hebt als het goed is aan die kant ook de driepoot die in je bak gaat, misschien dat die er niet helemaal lekker in zit ?
Jag älskar min svenska traktor

V70 2.5D 1999 Graphite Grey Metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

er zit aan de rechterkant geen driepoot,
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29479
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik denk toch dat je steekas gesneuveld is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

lint schreef:Ik denk toch dat je steekas gesneuveld is.
weet het wel zeker :D
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is pech man,zonde van je werk!
Misschien is hij nog te redden.?
Zal is kijken wat ik nog heb liggen van dat spul..
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Bart Giesen schreef:Gister de bak gedemonteerd. Alles ging goed totaal de rechteras, de lange dus. Ik trok hieraan en voelde en hoorde het geluid alsof iets versprong. Helaas was het niet de as die uit de bak kwam.

Ik heb de koppeling vervangen etc, alles gemonteerd. De rechteras voelde wat raar. Het viel me op dat ik bij de koppeling van de as naast het lager, niet meer kon knikken. Hoes verwijderd, blijkt dat er 4 van de 6 kogellagers niet meer op hun plek zitten. Dit teruggeplaatst naar meest logisch inzicht en het voelde ook goed.

As gemonteerd, testrit... Hoop kabaal, auto stuiterde rechtsvorm en af en toe valt de aandrijving weg.

Mijn vraag... Is de steekas onherstelbaar kapot, of is het specialisten werk om deze te herstellen? Al met al flink de balen erin!
montage van de kogels kan op twee manieren (de goede en de verkeerde) Als je het volgens de in eerste instantie juiste manier doet kan het zijn dat de as niet meer fatsoenlijk kan knikken. Dan moet het weer uit elkaar en 1 stand verder (of terug) De kogels zijn er alleen tussen te krijgen als je bijna maximaal kantelt. Je hebt eigenlijk net een hamdje te kort. Is wel te doen maar is een beetje freubelen tot het lukt. Hopelijk is je as nog niet stuk (maar ik denk het wel)
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ik heb de hoop opgegeven. Heb de as schoongemaakt, lagervet erin gespoten en de 6 lagers geprobeerd te plaatsen. Het lullige is dat die banen wegdraaien en dat nog tegenovergesteld ten aanzien van elkaar. Was inderdaad een klusje waar een handje extra voor nodig was. Ben er zelf een poosje mee bezig geweest. Daarna een oom van me (monteur bij Alfa etc.) maar na 2 uur had hij ook weinig zin.

Zondag weer een poging gedaan en ploeps, ineens goed. Kon aan de as trekken, alle kanten bewegen, dus leek mij goed. Gemonteerd, bok! Niet dus!

Volvo gebeld;

1) wij doen dit eigenlijk nooit / kunnen daar ook niks voor krijgen. Dus word arbeidsloon en geen garantie
2) koop een nieuwe as (dacht 400+)
3) bel Rima

Rima gebeld. Die gaf aan dat dit inderdaad vaker voorkomt. Ook zei hebben geprobeerd ooit zo'n as te maken. Dat was ze na een paar uur werk gelukt maar ook die verkochte as, kwam op dezelfde dag weer retour van klant; defect.

As kostte slechts 75. Dus dat was een makkelijke keuze.

Afbeelding

Ik kan alleen echt niet begrijpen hoe zo'n ding zonder dat er kracht op gezet is, kapot kan zijn gegaan! Ik heb er niet lomp aan getrokken, of iets anders stoms mee gedaan, integendeel.

Nahja, nieuwe as zat er binnen 30 minuten onder, van de krik en lopen! Jammer dat dit gebeurd is. Was 1600u begonnen en was dan 0030u helemaal klaar geweest. Zonder brug, redelijk nette tijd denk ik dan.

Hij rijdt nu echt subliem! Koppeling superlicht (Ramon jij hebt toen es in de mijne gereden en opperde toen dat deze zich zwaar liet bedienen remember). Koppeling grijpt nu ook meteen aan (ipv op het aller- allerlaatste moment) en geen trillingen meer bij het wegrijden. Operatie geslaagd en was lessen geleerd!
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Dit soort assen kunnen uit elkaar vallen als je tijdens demontage te hard trekt. Het weer in elkaar zetten heeft mij de eerste keer ook hoofdpijn bezorgd. Ik weet nu hoe het moet en kan ze weer redden als het me gebeurt.

Veel rijplezier maar weer
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Dennis het geinige is, dat ik juist achter het lager heb getrokken (dus tussen bak en deze betreffende lagers).

Nahja, hij rijdt weer in ieder geval :)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik heb het ooit gedaan en er handigheid in gekregen, as-stomp rechtop in de bankschroef zetten, de as ophangen aan een binnenband van een fiets zodat deze in evenwicht hangt, en dan de kogels er een voor een in proppen.

Het voordeel hiervan is dat de as steeds naar het midden terug veert waardoor de kogels er niet weer net zo hard uit gaan.

De banen moeten juist niet evenwijdig aan elkaar lopen, je zou anders denken, uiteindelijk als alle kogels erin zitten moet het soepel lopen, maar als de banen niet goed tov elkaar staan krijg je de kogels er niet in.

De as is inderdaad kapot nu als je hem uit elkaar haalt zul je zien dat de banen flink beschadigd zijn.

Ik heb dit ooit meegemaakt, ik bracht me auto weg voor de APK en hun zouden wel even een hoesje vd fusee kogel vern, nou mijn stuur was bijna niet te houden, hierna trillen, er waren gewoon hele stukken uit de banen verdwenen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je heel goed kijkt staan er hele klein inkepingen in die tegen over elkaar moeten staan.
Zonder die merkjes,ze zijn in spiegelbeeld gemaakt die koppen van de assen en homokineet.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29479
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi, heb je toch zelf voor relatief weinig kosten je probleem verholpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”