Beste Volvo rijders.
Eind 2011 heb ik op de forum een topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=46568 geopend met de vraag of er in nederland ook C30 T5 modellen waren geleverd zonder R pakket. Dit omdat ik deze uitvoering mooier vind.
Daar tot de conclusie gekomen dat deze nog wel eens te koop aangeboden werden. Echter heb ik begin dit jaar een woning gekocht en heb ik bewust niet meer gekeken op internet uit vrees dat de ideale C30 langs kwam en ik deze op dat moment niet kon betalen.
"Helaas" kon ik deze drang twee weken geleden niet langer onderdrukken en kwam ik als eerste hit op een website een donkergrijze Volvo C30 Momentum T5 tegen uit 2007, zonder bodykit, met 68000KM en de juiste mestra velgen. De zelfde dag een proefrit gemaakt en ik was verkocht. Een gesprek over inruil van mijn twee jaar oude Renault Clio zijn we het eens geworden over de prijs.
3 Januari haal ik mijn nieuwe aanwinst op maar ik heb al enkele vragen.
Toen ik de auto ging bezichtigen kende ik het verschil niet tussen de "Performance audio" en de "High performance audio" systemen. Wel had ik door dat dit een relatief basic systeem was en de geluidskwaliteit acceptabel maar niet speciaal. Na thuiskomst echter uitgevonden dat dit het instap systeem is en er ook geen MP3 functie op zou zitten. Dit vind ik een minpunt, maar niet groot genoeg om de C30 te laten staan. Zijn er mogelijkheden voor deze radio op MP3 af te kunnen spelen en te besturen via de stuurbediening? Tevens wil ik het geluid iets helderder krijgen door het plaatsen van nieuwe speakers. Nu ben ik zelf geen fan van aftermarket spul, maar is er bijvoorbeeld een versterker op aan te sluiten om op deze manier de audio wat meer vermogen te geven?
Een andere vraag is die over de distributie riem/ketting. De verkoopster gaf aan dat de T5 gebruik maakt van een riem. Ook vertelde ze dat deze pas vervangen hoeft te worden na 10 jaar of 180.000KM. Nu vind ik dit zeer lang voor een riem en vraag me dus af of de T5 niet gewoon een ketting heeft?
Hebben jullie verder nog tips voor gebruik van de Volvo?
Kan niet wachten tot ik hem heb!
Bij voorbaat dank voor jullie informatie
Nieuwe C30 eigenaar: Mogelijkheiden "Performance Audio&
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Contacteer:
- lint
- Geartronic member
Voor je audiovragen, kijk eens op http://www.volvotech.nl/.
De T5 motor heeft inderdaad een riem en de vervangingsintervallen zijn conform de opgave van Volvo. Deskundigen adviseren echter de vervanging iets eerder te doen.
De T5 motor heeft inderdaad een riem en de vervangingsintervallen zijn conform de opgave van Volvo. Deskundigen adviseren echter de vervanging iets eerder te doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Contacteer:
De auto is inmiddels in bezit. In prima staat en rijdt super.
Het geluid van de performance audio valt me nog heel erg mee. Dit laat ik eerst maar eens zo. Wel bouw ik uiteindelijk een grom mp3 module in.
Dit is hem: is de auto toevallig bekend bij iemand (kenteken XX-tx-xx)?

Nieuw verkocht bij Vos in Zaltbommel
Het geluid van de performance audio valt me nog heel erg mee. Dit laat ik eerst maar eens zo. Wel bouw ik uiteindelijk een grom mp3 module in.
Dit is hem: is de auto toevallig bekend bij iemand (kenteken XX-tx-xx)?

Nieuw verkocht bij Vos in Zaltbommel
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dank!
Wat heeft zo een T5 trouwens een heerlijk geluid.
Wat heeft zo een T5 trouwens een heerlijk geluid.
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'72 VW Kever 1200
- Longone
- 5th Gear member
Qua audio kun je inderdaad in eerste instantie "meerweg" speakers installeren, daarmee wordt het al een stuk helderder.
Je kunt ook een externe versterker gebruiken (ik heb zelf een Pioneer baskist in mijn S40) als je de speakers aftakt en dan de "high input" van de versterker gebruikt.
Het mooiste is om er een carkit-tussen-kabel voor te gebruiken zodat je niet in de originele bekabeling hoeft te knippen en je dus alles weer 100% ongedaan kan maken.
Hier zie je dus wat voorbeelden: http://www.witteveencardesign.com/shopd ... =Volvo+C30
Je kunt ook een externe versterker gebruiken (ik heb zelf een Pioneer baskist in mijn S40) als je de speakers aftakt en dan de "high input" van de versterker gebruikt.
Het mooiste is om er een carkit-tussen-kabel voor te gebruiken zodat je niet in de originele bekabeling hoeft te knippen en je dus alles weer 100% ongedaan kan maken.
Hier zie je dus wat voorbeelden: http://www.witteveencardesign.com/shopd ... =Volvo+C30
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Heel fijn die tip met de tussenkabel. Knippen in de orginele kabel zou ik nooit doen.
Ik heb ondertussen gemerkt dat er al ontzettend veel geschreven is over het upgraden van de performance audio. Dus mijn excuses voor het wederom plaatsen van de vraag. Maar wel bedankt voor de tips die geplaatst zijn.
Ik wil nu de volgende stappen ondernemen:
1. Plaatsen van een grom module voor MP3 ondersteuning
2. Plaatsen Pioneer speakers + tweeters wanneer mogelijk. Echter ben ik niet van plan om te boren in de deuren om nieuwe ringen te plaatsen. Dus even kijken of dit ook anders kan.
3. Mocht de opbrengst van de nieuwe speakers tegenvallen met de orginele Base unit, eventueel een ISO versterker plaatsen.
Hier nog een foto van de achterkant. Ik ben echt gevallen voor de basis uitstraling met dubbele pijp!

Nog steeds niemand die de auto herkent?
Heel fijn die tip met de tussenkabel. Knippen in de orginele kabel zou ik nooit doen.
Ik heb ondertussen gemerkt dat er al ontzettend veel geschreven is over het upgraden van de performance audio. Dus mijn excuses voor het wederom plaatsen van de vraag. Maar wel bedankt voor de tips die geplaatst zijn.
Ik wil nu de volgende stappen ondernemen:
1. Plaatsen van een grom module voor MP3 ondersteuning
2. Plaatsen Pioneer speakers + tweeters wanneer mogelijk. Echter ben ik niet van plan om te boren in de deuren om nieuwe ringen te plaatsen. Dus even kijken of dit ook anders kan.
3. Mocht de opbrengst van de nieuwe speakers tegenvallen met de orginele Base unit, eventueel een ISO versterker plaatsen.
Hier nog een foto van de achterkant. Ik ben echt gevallen voor de basis uitstraling met dubbele pijp!

Nog steeds niemand die de auto herkent?
'72 VW Kever 1200
'72 VW Kever 1200
- Longone
- 5th Gear member
Mooie bak hoor, ik zou er zelf ook zo eentje gehad hebben als ze met 4 deuren te leveren zouden zijn geweest. Mijn echtgenote vindt 2 deuren te onhandig en te gevaarlijk als er regelmatig kinderen meegaan. Vrouwen ...
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als er vaak kinderen mee gaan is dit inderdaad geen handige keuze.
Tot nu toe twee nadelen gevonden aan een c30 (welke voor mij zelf totaal geen probleem zijn trouwens!, ik heb de auto immers voor me zelf).
De stoelen onthouden hun positie niet na het voorover klappen om een passagier te laten instappen. Tevens dien je eerst de gordel achter de stoel weg te haken.
Hoewel het zijltje welke de achterbak afdicht best mooi staat, is het niet echt praktisch. Een eventuele harde cover maakt de toegang in mijn ogen weer te klein.
Voor de rest niets meer dan lof!
Tot nu toe twee nadelen gevonden aan een c30 (welke voor mij zelf totaal geen probleem zijn trouwens!, ik heb de auto immers voor me zelf).
De stoelen onthouden hun positie niet na het voorover klappen om een passagier te laten instappen. Tevens dien je eerst de gordel achter de stoel weg te haken.
Hoewel het zijltje welke de achterbak afdicht best mooi staat, is het niet echt praktisch. Een eventuele harde cover maakt de toegang in mijn ogen weer te klein.
Voor de rest niets meer dan lof!
'72 VW Kever 1200
'72 VW Kever 1200
-
- 2nd Gear member
Gefeliciteerd! Ben niet zo'n fan van de T5 zonder bodykit, maar vind het in deze kleur wel een mooie combi. Beetje wolf in schaapskleren, mooi bescheiden!
Voor de tweeters zou je de kapjes bij de spiegels kunnen vervangen voor die waar bij high performance of premium de tweeters in zitten...
Voor de tweeters zou je de kapjes bij de spiegels kunnen vervangen voor die waar bij high performance of premium de tweeters in zitten...
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dat is inderdaad iets wat op mijn verlanglijstje staat.
Zouden ze zo vriendelijk zijn geweest in de fabriek de stekkers wel te leggen bij (base) perofmance audio?
Zouden ze zo vriendelijk zijn geweest in de fabriek de stekkers wel te leggen bij (base) perofmance audio?
'72 VW Kever 1200
'72 VW Kever 1200
RTFMmr_cox schreef:[...]De stoelen onthouden hun positie niet na het voorover klappen om een passagier te laten instappen. [...]

(Pagina 83)
Achterinstap, Easy entry
Zorg dat de veiligheidsgordel uit de gordelgeleider wordt gehaald, voordat er achterpassagiers in of uit de auto stappen (zie pagina 14).
Gebruik Easy entry alleen, wanneer er niemand op de te verzetten stoel zit.
Handmatig bedienbare stoel
Stoel naar voren zetten:
– Haal de handgreep omhoog om de rugleuning te ontgrendelen.
– Klap de rugleuning zo ver naar voren toe om dat deze wordt vergrendeld.
– Laat de handgreep los en duw de stoel naar voren.
Stoel naar achteren zetten:
– Duw de stoel in de oorspronkelijke stand terug.
– Haal de handgreep omhoog om de rugleuning weer rechtop te zetten.
De stoel neemt dezelfde positie in als voordat deze met de Easy entry-functie werd omgeklapt.
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Grappig dat je het noemt, want de manual is in bestelling bij Volvo, deze was niet meer aanwezig bij de dealer.
En zoals je kunt lezen zeggen ze:
" Duw de stoel in de oorspronkelijke stand terug. "
Je dient hem dus wel zelf naar de oude positie te duwen. Dat is in ieder geval bij mij het geval.
En zoals je kunt lezen zeggen ze:
" Duw de stoel in de oorspronkelijke stand terug. "
Je dient hem dus wel zelf naar de oude positie te duwen. Dat is in ieder geval bij mij het geval.
'72 VW Kever 1200
'72 VW Kever 1200
Het kan mogelijk zijn dat de pen die de geprogrammeerde stand van de stoelrail moet vergrendelen blijft "hangen".
(De manual is/was ook op CD-ROM beschikbaar).
(De manual is/was ook op CD-ROM beschikbaar).