airco v70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
my first volvo
2nd Gear member

Hoi allemaal,

Is het normaal dat bij het stationair draaien van de motor om de 15 seconden de airco aanslaat? tenminste ik denk dat dit de airco is, het geluid is onder de motorkap uiteraard beter hoorbaar en ik hoor duidelijk aan de kant waar ook de distributieriem is een duidelijk klakgeluid gevolgd door een ander moeilijk onder woorden te brengen geluid. Dit herhaald zich om de 15/20 seconden.
Daarnaast heb ik ook aan de andere kant van het motorblok een raar geluid (tussen luchtfilterhuis en motorblok zelf) lijkt wel een geluid wat komt van iets wat ronddraait, continue tikkend geluid.

betreft een volvo v70 140pk bj 2002 85000 km.

Verder valt me de remcapaciteit tegen, als je het pedaal intrapt gebeurt er de eerste cm"s niet echt veel voor mijn gevoel remde mijn vorige auto een ford c max stukken beter. Ook de S 70 van mijn schoonvader remt veel directer. remt een v70 gewoon anders en is het wennen of is hier iets anders de hand.

Nog één probleem voor vanavond, het valt mij op dat je nooit zonder "na te denken" op kan trekken, vlak na dat je de koppeling laat opkomen en gas geeft houdt hij even in, trilt en gaat verder. dit lijkt me niet normaal, is er iemand die weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn.

groetjes Erik :?
Gast

my first volvo schreef:Nog één probleem voor vanavond, het valt mij op dat je nooit zonder "na te denken" op kan trekken, vlak na dat je de koppeling laat opkomen en gas geeft houdt hij even in, trilt en gaat verder. dit lijkt me niet normaal, is er iemand die weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn.
Dit probleem komt mij bekend voor. Was gelijkend, kreeg het idee dat hij bijna afsloeg.
Sinds ik een ander gasklephuis (ETM) heb gemonteerd is dit probleem weg.
Maar gezien jouw km-stand is dit aan de vroege kant?
Komt daar (ETM) misschien het tikkend geluid vandaan?

Als je hem nog maar net hebt, terug gaan naar de dealer.
Gevalletje garantie lijkt mij.
arjen
4th Gear member

M.b.t. het trillen bij wegrijden...

Komt dat niet omdat het toerental teveel naar beneden gaat. Iets meer gas geven bij het op laten komen van de koppeling.

Gr Arjen.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
volvomen-1
2nd Gear member
Contacteer:

Airco pomp aan/uit is normaal, alleen bij heet weer loopt tie vrijwel constant. Dit kun je 's winters ook zien aan het verbruik, is dan mede hierdoor een beetje minder. Het remmen lijkt idd wat minder. Kan aan het z.g. verglazen van het remblok materiaal liggen. Ik rem op een afrit wel eens even flink. Als je dit een paar keer doet gaat het alweer beter. En vergis je niet je moet ook een zwaardere auto afremmen, vergt meer kracht en de bekrachtiging zal per auto verschillen.
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
Oceanracer
Geartronic member

Kan me helemaal aansluiten bij het verhaal hierboven.

Airco-pomp schakelt om de paar seconden merkbaar met een click in en uit. Hoort er helaas bij.

Remmen doet ie inderdaad wat minder dan "gemiddeld". Harder trappen geeft wel voldoende remdruk. We hebben er net nieuwe blokken en schijven op gekregen, wat wel enige verbetering geeft. Maar hij grijpt niet echt hard aan. Zorg bijna vanzelf voor een rustige rijstijl :-)

Laatste probleem klinkt inderdaad als een ETM die defect aan het raken is. Probeer maar even: gas vanaf stationair toerental geleidelijk laten verhogen. Onbelast moet het toerental geleidelijk stijgen als je gas geeft. Als je toerenteller eerst stijgt, om vlak daarna weer te zakken, is ie bijna kapot. Over een tijdje krijg je dan problemen met optrekken en de cruisecontrol. Bekend probleem bij Volvo. Zie halve forum. Beste remidie is gewoon vervangen. kost wat, maar daarna probleem over!

Succes
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
arjen
4th Gear member

Het zal me niets verbazen als je etm niet kapot is maar dat het een questie is van wennen aan de auto.
Ik had het soms ook in het begin dat ik de koppeling let opkomen maar iets te weinig cq laat gas bij gaf. Mijn vriendin die wat minder met gevoel het gaspedaal gebruikt had hier nooit last van.
Dus probeer het bovenstaande eens uit van oceanracer en ook iets meer gas geven bij het wegrijden.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
Oceanracer
Geartronic member

Ik wou nog even terugkomen op het ETM-verhaal. Natuurlijk is het niet zo dat bij Volvo alle ETM's defect raken. Op het forum is er bijzonder veel over te lezen, maar diegenen niet nooit problemen hebben met hun gasklephuis hoor je natuurlijk niet. Als je vermoedt dat je ETM defect is, kun je hem natuurlijk eerst laten reinigen. Dit ZOU ook kunnen helpen.

Maar ook het verhaal van Arjan komt me bekend voor. Mijn vrouw rijdt altijd naar haar werk in de Volvo. Omdat zij kleine voeten heeft, lukt het haar sowieso al nooit om bij het oplaten komen van de koppeling, de hak op de grond te laten steunen, waardoor de kans op afslaan al groter wordt. Daarom gaf zij ook altijd wat extra gas. Het stoorde mij dus ook meer dan haar, omdat ik, net als Arjen, gewend ben om gedoseerd gas te geven. Maar tijdens het rijden met de caravan (voornamelijk manouvreren) werd het lastig (bijna onmogelijk) om met een stabiel ietwat verhoogd toerental te rijden. Om de klip klap sloeg de motor af, of je moest idioot veel gasgeven, waarbij de hele camping zich afvroeg waar je had leren autorijden! Niets voor mij dus!

Nog even over de zelf-test: Het moet wel met onbelaste motor gebeuren. Dus versnelling in z'n vrij, of de koppeling in (en ook inhouden!). Dan beetje gas bijgeven. Toerental komt omhoog, maar moet ook zo blijven. Als het zakt, weer wat gas bijgeven en voet stabiel houden! Als dan toch het toerental weer zakt, is het toch je ETM. Je kunt er dan nog wel mee rijden, maar het probleem zal in de toekomst verergeren. Reviseren kan bij diverse bedrijven, maar is niet enorm veel goedkoper en je hebt er, zeker als je hem zelf wilt inbouwen (inbouwen zelf in niet veel werk) natuurlijk wat werk van. Kijk gerust even op het forum voor je adresjes en de "mannetjes".
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”