Hallo,
Na een aantal kilometers na aankomst in Kiel vandaag, merkte ik dat de verwarming maar niet aan de gang wilde gaan.
De ventilatie werkte wel gewoon als je de knop harder zetten maar er kwam niks uit de roosters. Ik dacht eerst dat het aan mij lag en dat ik misschien ziekjes aan het worden was. Maar toen ook mijn vriendin zich af begon te vragen waarom er geen warmte kwam, ben ik de weg af gegaan en heb de auto opnieuw gestart in de poging om de verwarming aan de praat te krijgen. Helaas zonder enig resultaat.
Na ongeveer 200km rijden begon de verwarming opeens te werken en heb ik die ook gelijk op 26 laten staan (het begon koud te worden in de auto).
De vorige eigenaar was van plan het kupéfilter te vervangen en had de kap onder het dashboard weggehaald. Kan het iets daar mee te maken hebben of ligt de fout ergens anders?
Groeten
Verwarming kapot?
- Hjalmar
- 6th Gear member
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
- Locatie: Stockholm
Kleine update/bump:
De verwarming doet nog steeds raar, ik heb het geheel op film gezet maar ik zal het eerst proberen uit te leggen.
Ik vind het koud in de auto dus ik draai de verwarming omhoog (naar max). Normaliter gaat dan de verwarming gelijk blazen maar dat gebeurt dus niet in mijn geval. Als ik zelf aan de ventilatieknop draai gaat echter de ventilatie wel aan.
Daarna komt het volgende, af en toe komt er wel veel lucht uit de rooster en de andere keer dat ik aan de knop draai weer niet, al hoor ik onder het handschoenenvakje wel de ventilator aan de gang slaan.
Is dit alles op te lossen door het geheel te kalibreren of is ook de sensor in het middenconsole ook stuk?
De verwarming doet nog steeds raar, ik heb het geheel op film gezet maar ik zal het eerst proberen uit te leggen.
Ik vind het koud in de auto dus ik draai de verwarming omhoog (naar max). Normaliter gaat dan de verwarming gelijk blazen maar dat gebeurt dus niet in mijn geval. Als ik zelf aan de ventilatieknop draai gaat echter de ventilatie wel aan.
Daarna komt het volgende, af en toe komt er wel veel lucht uit de rooster en de andere keer dat ik aan de knop draai weer niet, al hoor ik onder het handschoenenvakje wel de ventilator aan de gang slaan.
Is dit alles op te lossen door het geheel te kalibreren of is ook de sensor in het middenconsole ook stuk?
Hjalmar
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29508
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Is de motortemperatuur normaal? Het kan de thermostaat zijn die niet goed werkt.
Anders kan je denken aan opnieuw kalibreren of een defecte/vuile sensor in de middenconsole.
Anders kan je denken aan opnieuw kalibreren of een defecte/vuile sensor in de middenconsole.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Hjalmar
- 6th Gear member
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
- Locatie: Stockholm
Motortemperatuur loopt gewoon normaal omhoog en blijft in het midden. Ik las ergens op een zweedse site dat die sensor slecht een paar tientjes kost en niet moeilijk zelf te vervangen was. Natuurlijk het geld waard om te proberen. Alleen betrefde dit een V70, lijkt mij dat die sensor in de xc op dezelfde plek zet. Ben de naam ervan even vergeten.
Hjalmar
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ik ga er even van uit dat je ECC hebt en geen manuele airco.
De interieur temp sensor zit in de middenconsole onder de verwarmingsknoppen (klein roostertje van ongeveer 1,5 cm2). Je kunt hier voorzichtig met een beetje perslucht in blazen om stof te verwijderen. Mogelijk dat dit afdoende is.
Dit werkte bij mijn oude V70 prima (moest ik elk jaar doen). Daar is de sensor mogelijk anders (sensor i.c.m. een klein ventilatortje) en deze is kostbaar om te vervangen.
Kun je de lucht wel sturen naar de voeten, voorruit en dashboard middels de knoppen
De interieur temp sensor zit in de middenconsole onder de verwarmingsknoppen (klein roostertje van ongeveer 1,5 cm2). Je kunt hier voorzichtig met een beetje perslucht in blazen om stof te verwijderen. Mogelijk dat dit afdoende is.
Dit werkte bij mijn oude V70 prima (moest ik elk jaar doen). Daar is de sensor mogelijk anders (sensor i.c.m. een klein ventilatortje) en deze is kostbaar om te vervangen.
Kun je de lucht wel sturen naar de voeten, voorruit en dashboard middels de knoppen
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Hjalmar
- 6th Gear member
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
- Locatie: Stockholm
Dat gaat samen met of de ventilatie lucht blaast of niet. Werkt het dan kan ik hoofd, voeten e.d. bedienen en komt er ook lucht. Hier de link naar het filmpje: http://youtu.be/gVFdFpqq9-0 Geen idee of dit helpt...
Schoonblazen van de sensor heb ik overigens nog niet geprobeert.
Schoonblazen van de sensor heb ik overigens nog niet geprobeert.
Hjalmar
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Als het schoonblazen niet helpt, uit laten lezen bij de dealer.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
Ik had ook de sensor gereinigd en had het idee dat de verwarming weer goed werkte. Maar na een tijd bleef de boel, dan weer koud en dan weer warm. De ECC werd niet goed afgeregeld. Daarna eerst de klepmotoren gecontroleerd, maar geen resultaat. en omdat het probleem zowel links als rechts speelde de sensor uitgewisseld en alles werkt weer perfect. Het vreemde was alleen dat ik in VIDA geen storingscodes had.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic