beste liefhebbers,
ik heb een bizar probleem waar menig hobbyist geen raad mee weet. Mijn moter van mijn 460 (1.7/1993) raakt oververhit vanaf ongeveer 80 KM per uur. In de stad en op korte stukken alsook in de fille blijft de temperatuur onder het rode gedeelte. Ga ik harder rijden, dan loopt de temperatuur binnen 10 KM op tot net in het roode gedeelte.
De radiateur slaat aan, de termostaat is vernieuwd, het koelvloeistofpeil blijft stabiel, de koppakking lijkt in orde (geen rook of troep in de olie).
Wat wel vreemd is, is dat de verwarming ook geen warme lucht meer blaast. Zelfs op de warmste stand blijft de lucht koel.
wie o wie kent dit probleem?
groeten, Pieter
moter oververhit
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11.09.2006 - 20:47
Ik heb al eerder geprobeerd alle lucht eruit te laten door de moter een tijd te laten draaien met een geopende dop van het koelstofreservoir. Is dat voldoende, of blijven er dan toch luchtbellen hangen?
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
ja op deze manier blijven er luchtbellen hangen.
als het goed is zit er ergens een ontluchtingsdopje in het systeem.
Ontluchten van koelsysteem
Draai de ontluchtingsnippel open.
-B18U: In de slang bij het thermostaathuis
-B18EP/FP, B20F: T-stuk in cilinderkop
Vul het koelsysteem.
Sluit de ontluchtingsnippel als er koelvloeistof uit de nippel stroomt.
Vul bij met koelvloeistof tot aan de vulrand van de expansietank en breng de vuldop aan.
Draai de motor warm en controleer:
-koelsysteem op lekkage en koelvloeistofniveau
-werking van de kachel.
En anders zou het kunnen zijn dat je waterpomp kapot is.
als het goed is zit er ergens een ontluchtingsdopje in het systeem.
Ontluchten van koelsysteem
Draai de ontluchtingsnippel open.
-B18U: In de slang bij het thermostaathuis
-B18EP/FP, B20F: T-stuk in cilinderkop
Vul het koelsysteem.
Sluit de ontluchtingsnippel als er koelvloeistof uit de nippel stroomt.
Vul bij met koelvloeistof tot aan de vulrand van de expansietank en breng de vuldop aan.
Draai de motor warm en controleer:
-koelsysteem op lekkage en koelvloeistofniveau
-werking van de kachel.
En anders zou het kunnen zijn dat je waterpomp kapot is.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11.09.2006 - 20:47
Top! bedankt voor deze duidelijke uitleg!!
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ik blijf het zeggen probeer de zoek mode eens http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... lvloeistof in dit geval heb ik het gedaan hier leg ik en andere fora gebruikers uit hoe je het beste kan ontuchten.
Suc6 met iig
Suc6 met iig
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07