Uitval T4

Geproduceerd bij NedCar in Born
PhysicalZen
3rd Gear member

Wie van de T4 rijders heeft al eens meegemaakt dat plots het vermogen wegviel? Zo ja, was er een oorzaak vast te stellen en wat waren de omstandigheden?
Bij mij gebeurde het afgelopen woensdag op de E40!!
Bij gas bijgeven leek het of de motor gesmoord werd. Zelfs snelheid behouden lukte niet meer. Op de vluchtstrook bleef hij wel lopen maar wel alsof hij op 3 cylinders liep! Uiteindelijk sloeg hij af en was niet meer aan de praat te krijgen.
De situatie was: al 1,5 uur onderweg, regenweer met veel water op de weg. Bouwjaar '97 en heeft 205000 km op de teller.
Vervolgens weggesleept naar een volvodealer. (ongeveer 1,5 uur na stilvallen). De monteur stapte in en reed vol weg! :shock: ! Bij terugkomst de diagnosestekker erin en.......geen foutcode!!? :? !
Onverrichterzake weer vertrokken en vlak daarna nog een paar keer schokken. Vervolgens heeft het fenomeen niet meer plaatsgevonden.

In de garage (volvodealer) dacht men aan de ontsteking (zit op de 3e en 4e cyl. bij de T4) of aan de brandstofpomp.
Wie heeft ervaring??
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member

Ik heb dergelijke problemen gehad, met beroerd lopen, uitval gedrag door kortsluiting een aantal zekeringen doorgebrand die iets te maken hadden sensoren zoals lambdasensor.

Dit veroorzaakt door gare volgorde bekabeling van aanhangwagens bij de Hornbach. Heb het gelazer iedere keer. En als ik met m'n vouwwagen rondrij is er niks aan de hand.
jessev40
3rd Gear member
Contacteer:

wow, ik lees net je verhaal en ik heb zoiets ook gehad ik heb dan wel geen T4 maar toenik mijn V40 echt net had gebeurde mij bijna exact helzelfde onderweg naar frankrijk; al uren gereden niets aan de hand, dan op eens bleh... weg vermogen...? teruggeschakeld niets, nog eens weer niets , op 'eieren' naar benzine station gereden, motor uitgezet weer geprobeerd te starten, bijna niet aanslaan van de motor en als ie dan aansloeg op 3 (of 2)cilinders lopen en ploffen (soort backfire in het luchtfilter) weggesleept naar garage>> naar paar dagen opgehaald >> ze hadden 2 kabeltjes vervangen erg onduidelijk iets dat naar het luchtfilterhuis liep. paar dagen niets aan de hand en wij rijden terug van een dagje Cannes... en exact hetzelfde...bleh, geen vermogen ploffen en cilinders missen, weer op lkaten halen volgende dag gebeld en ..Nee hoor er is niets aan de hand met uw volvo... gewoon vol vermogen .... aargh! Ja daag daar ga ik niet mee terug naar 'olland rijden veel gezeik gehad met de ANWB, maar uiteindelijk hebben die 'm op een transporter terugebracht (en ik mocht in een opel corsa, zonder airco!!!) daarna heeft ie ± 3 weken bij de volvo dealer in Breda gestaan die konden eerst niets vinden en hebben uiteindelijk beide Bobines vervangen (voor de zekerheid) en nu nergen meer last van gehad.

Anyhoe lang verhaal, dat was bij mij het geval maar misschien is het bij jouw wel iets heeel anders, maar ik zou dit toch nog een keertje vertellen.

succes ermee greetz Jesse
V40 1.8 16v // 244 TIC - soon equiped with KMS!!!!! ('81)
life's a gamble, and we're all dice!
PhysicalZen
3rd Gear member

Dat van die bobines (ik noemde het de ontsteking) komt wel overeen met wat ik met de monteur van volvo heb besproken.
Ik vraag me trouwens af of die 2 bobines niet door een gewone (cq hoogvermogen) bobine kunnen worden vervangen? De monteur dacht dat cilinder 1 en 3, 2 en 4 gelijktijdig ontsteken. Hoe zit dit precies? Gewoon beide vervangen is makkelijk, maar zijn ze ook te upgraden?
:P
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member

Ze lopen altijd meteen te roepen dat die bobines vervangen moeten worden, beetje makkelijk is dat. Want de monteur hoeft de rekening niet te betalen. Tot op heden nog geen bobine vervangen...... wel 2 dozen zekeringetjes.
PhysicalZen schreef:......., maar zijn ze ook te upgraden?
:P
Er zijn wel andere bobines te krijgen, kijk maar eens op bijvoorbeeld european tuning, maar je moet natuurlijk wel bobines met de juiste specs hebben. Daartussen zitten dus bobines met veel meer vonkpower ofzo, weet niet echt wat het effect hiervan is...... ik zelf zoiets van een vonk is een vonk, maar er is vast wel iemand die er meer verstand van heeft.

Is belachelijk duur spul, die bobines, zowel orgineel als alternatief.
PhysicalZen
3rd Gear member

Ik heb die vraag ook al neergelegd bij European Tuning. Marc is dit, als het goed is, aan het uitzoeken.
Een goede vonk geeft een goede ontbranding. Vooral bij een hogere vuldruk (door chiptuning of vervanging van de turbo door een grotere/betere) is dit erg belangrijk.

Het schijnt trouwens dat faseII T4 grotere injectors hebben (meer opbrengst). Misschien zijn die van mij wel vervuild? Ik ga in ieder geval eens een reinigingsmiddel in de brandstof toevoegen.

gr. Hugo
Gast

Ik heb ook wel eens iets dergelijks gehad. Motor ging erg inhouden en erg slecht lopen. Oorzaak, kapotte bougie!
PhysicalZen
3rd Gear member

Was dat een tijdelijk slecht lopen (geen/weinig vermogen) of was het gewoon daarna de hele tijd slecht lopen?
Na een dik uur deed de mijne het weer perfect (en nog steeds).
Gast

Eerst had ik het maar heel af en toe en ook maar heel even. Een hele tijd niets geen last gehad en toen begon het weer. Het werd al erger, als hij begon in te houden trilde de hele auto. Bij de dealer bleek dat er een vuile/roestige bougie in te zitten. Vervangen en nooit geen problemen meer gehad.
PhysicalZen
3rd Gear member

Ik ga meteen mijn bougies controleren (deze zijn overigens aan vervanging toe ook). Ik denk dat ik over bougies maar eens een nieuwe topic ga starten. :)
Gast

Veel succes ermee! Je tankt toch wel RON 98 benzine? In het begin tankte in gewone euro 95 maar met die 98 ging hij ook al veel beter lopen. Op 95 hield de motor ook wel eens een klein beetje in bij vol gas geven.
PhysicalZen
3rd Gear member

Ron 95?? wat is dat? :D
Ik rijd alleen turbo, dus dat betekent voor mij alleen maar RON98!

Wat ik wel vreemd vind is dat er een bougie beroest was?? :shock: Interessant is de vraag hoe dat kan? Hebben ze het kunnen verklaren?
Gast

Nee, wisten ze ook geen oorzaak van. Deze bougie was ook erg zwart. Zal wel door de slechte verbranding in die cilinder komen. Ik vind het ook nog steeds vreemd die roest.
PhysicalZen
3rd Gear member

Als je weet welke cilinder het was zou je de nieuwe bougie kunnen bekijken of deze dezelfde symptonen heeft!! In ieder geval even in de gaten houden. Dit kan namelijk duiden op een defecte/vervuilde injector, een lekkage op de kop of een defecte bougiekabel!! :shock:
Wat voor volvo rijd jij?

(morgen ga ik de bougies even bekijken) :sonarsmile:
Gast

Ik heb die auto inmiddels al niet meer. Vorig jaar november ingeruild voor een S80 2.9 automaat. Het was een V40 T4 van november 1997. Ik had dat voorval met die bougie begin 2003. Ik heb er na vervanging nog ruim 1,5 jaar mee gereden maar het euvel is nooit meer teruggekomen. Misschien dat de bougiekabels ook wel zijn vervangen toen, dat weet ik niet zeker. Ik heb er altijd met veel plezier mee gereden. Echt een wolf in schaapskleren.
snorremans
5th Gear member

lingsper schreef:Nee, wisten ze ook geen oorzaak van. Deze bougie was ook erg zwart. Zal wel door de slechte verbranding in die cilinder komen. Ik vind het ook nog steeds vreemd die roest.
Als er roest vorming is moet er ook water zijn, koelwater lekkage in de kop ?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gast

Ik heb mijn vorige berichtje bijna gelijk met u gepost maar zoals ik al aangaf, daarna nog ruim 1,5 jaar gereden zonder storingen. Alleen een beetje olielekkage bij de slang van de turbo maar dat is weer heel wat anders.
exhonda
3rd Gear member

PhysicalZen......wat moet die matennaaier Volvo foto nog op dit forum :?: :evil: :evil: :evil: :evil:
Johan Braziltraveller
4th Gear member

'k Zie toch liever de S60 met KLPD bestickering voor mij rijden dan een Opel Astra in burger... verder toch off-toppic?
VOLVO 440 1.8i '96
Denniskl
5th Gear member

Ik heb het wel gehad met mijn Audi A4.
Maar toen bleek het tuitje op de brandstofpomp te zijn gebroken.
Gewoon midden op de snelweg, 's nachts half 2...
Dus nieuwe brandstofpomp er in.

En met de bus van het werk (VW LT) heb ik ook af en toe iets raars.
Dan rij je een hele tijd op de snelweg, en dan lijkt de turbo ineens uit te vallen. Dan draai ik tijdens het rijden de sleutel terug.
En dan start je m weer tijdens t rijden en dan gaat ie weer volop...

Maar deze week vliegt ie er uit. We nemen andere wagens... :hello1:
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”