De distributieriem van mijn Volvo 440 (1995) was gebroken en er waren kleppen verbogen. Offerte van de Echte Dealer: € 823 en nog wat. Ging helaas boven mijn budget (als bijstandsmoeder...)
Heb dus mijn toevlucht gezocht tot een garage waar het er allemaal iets minder formeel aan toegaat; heeft ons o.h.a. goeie 2de hands auto's verkocht, maar werkt niet met officiële nota's en is ook niet aangesloten bij de Bovag. Deze eigenaar zegde toe e.e.a. voor de helft van de prijs te kunnen regelen.
Daar heeft mijn auto twee weken gestaan en schijnt af en toe wel degelijk op de brug te zijn geplaatst. Maar de reparatie duurde lang "want er kwam telkens iets tussen."
Vanmiddag hoorde ik de eindconclusie: .
Eerst was men aan de slag getogen met de diagnose van de Volvo-dealer, dus: een nieuwe riem opgezet, nieuwe koppakkingen, spanrol etc. etc. met alle kosten van dien. En vervolgens wilde men de zaak "op tijd zetten" en ontdekte toen dat het onderblok vast zat.
Dat, en niet de sllijtage, was de oorzaak van de gebroken riem.
Dus, zo meent nu de eigenaar van de garage, moet ik de Volvo-dealer maar aansprakelijk stellen voor de kosten die nu in de miinder officiële garage waren gemaakt vanwege de foute diagnose van de Volvo-dealer...
Heb een deskundige doch ver weg wonende vriend gebeld die het 'een warrig verhaal' vond. Het bevreemdde hem dat men er pas zo laat achtergekomen was dat de krukas (? neem ik aan) vastzat; immers, je laat de motor toch altijd wel een paar keer draaien voor je definitieve reparaties uitvoert. En je moet toch ook de merktekens noteren van de onderdelen enz. enz.
Advies vriend: vraag of hij er een motorblok van de sloop in zet en houdt voor het totaal de afgesproken prijs aan, in plaats van braaf alle nieuwe onderdelen en arbeidsuren te betalen.
Nog iets wat ikzelf eigenaardig vind: er is niets met de auto gebeurd dat opzien baarde, in de zin van vreemde geluiden of onverhoedse schokken. Moeizaam starten deed ie al een jaar. De laatste keer ben ik er in z'n 1 zo'n honder meter mee weggereden, waarna de motor er met een zucht mee ophield. (Vandaar dat mijn eerste gedachte een accu of dynamo gold en niet aan een distriebutieriem.)
Wat is wijsheid? Wie wil hierover zijn licht laten schijnen?
distributieriem Volvo 440
-
- 2nd Gear member
Hallo Laika,
Wat een ellende zeg. Als ik je verhaal lees krijg ik de indruk dat je bij die garage van de regen in de drup terecht bent gekomen. Evenals je verre vriend kan ik ook niet anders concluderen dan dat het een merkwaardig verhaal is. Een onderblok(wat bedoelem ze daar toch mee?) dat vast zou zitten tengevolge van de breuk van de distributiriem? Lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Dat er door het breken van de distributieriem een aantal kleppen verbogen zijn is heel goed mogelijk. Ook zuigers en drijfstangen kunnen schade oplopen maar dat het onderblok (de krukas misschien?) daarbij ook vast zou komen zitten lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Ook het "vervolgens op tijd" willen zetten klinkt merkwaardig. Dat doe je niet vervolgens maar meteen: een distributie riem ligt maar op een manier goed en dat doe je tijdens het monteren, niet achteraf of "vervolgens". Uit het gegeven dat de koppakking vervangen is maak ik op dat de cilinderkop er af is geweest. Schade aan kleppen en zuigers wordt dan onmiddelijk duidelijk. Lees verder niets over verbogen klepstelen / beschadigde zuigers. Als zuigers duidelijke beschadigingen vertonen dan zal een goede garage met een gezonde dosis wantrouwen verder kijken (drijfstangen, krukas, lagers) en niet na montage van alle onderdelen pas tot de conclusie komen dat "het onderblok" vastzit, wat ze daar dan ook mee mogen bedoelen. Dit kan ook nooit de reden zijn van het breken van deze riem. De riem wordt namelijk aangedreven door de krukas( het onderblok?). Als het onderblok vast zou komen te zitten (een vastloper, b.v. door het uitvallen van de smering) dan vreten de zuigers zich vast in de cilinderwand en staat gewoon de hele motor plotseling stil, waarbij er grote krachten vrijkomen, drijfstangen kunnen breken en er zelfs aan de zijkant van het motorblok uitkomen, maar waarom hierbij ook de distributieriem zou moeten breken is niet duidelijk. Anders wordt het als de nokkenas (dus het door de distributieriem aangedreven onderdeel) vast zou lopen. Dan is het o.a. einde riem. Maar dat is hier niet aan de orde.
De Volvo garage aansprakelijk stellen is natuurlijk te zot voor woorden. Zo werkt dat niet. Duidelijk een brevet van onvermogen. Denk dat je de garage aan de met hen gemaakte afspraak moet houden en ze moet vragen op te houden met verstoppertje spelen door zich achter de diagnose van de Volvogarage te verschuilen. Ze hebben op eigen verantwoording de reparatie voor een bepaald bedrag op zich genomen, dus ze maken het maar voor dat bedrag.
Wat een ellende zeg. Als ik je verhaal lees krijg ik de indruk dat je bij die garage van de regen in de drup terecht bent gekomen. Evenals je verre vriend kan ik ook niet anders concluderen dan dat het een merkwaardig verhaal is. Een onderblok(wat bedoelem ze daar toch mee?) dat vast zou zitten tengevolge van de breuk van de distributiriem? Lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Dat er door het breken van de distributieriem een aantal kleppen verbogen zijn is heel goed mogelijk. Ook zuigers en drijfstangen kunnen schade oplopen maar dat het onderblok (de krukas misschien?) daarbij ook vast zou komen zitten lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Ook het "vervolgens op tijd" willen zetten klinkt merkwaardig. Dat doe je niet vervolgens maar meteen: een distributie riem ligt maar op een manier goed en dat doe je tijdens het monteren, niet achteraf of "vervolgens". Uit het gegeven dat de koppakking vervangen is maak ik op dat de cilinderkop er af is geweest. Schade aan kleppen en zuigers wordt dan onmiddelijk duidelijk. Lees verder niets over verbogen klepstelen / beschadigde zuigers. Als zuigers duidelijke beschadigingen vertonen dan zal een goede garage met een gezonde dosis wantrouwen verder kijken (drijfstangen, krukas, lagers) en niet na montage van alle onderdelen pas tot de conclusie komen dat "het onderblok" vastzit, wat ze daar dan ook mee mogen bedoelen. Dit kan ook nooit de reden zijn van het breken van deze riem. De riem wordt namelijk aangedreven door de krukas( het onderblok?). Als het onderblok vast zou komen te zitten (een vastloper, b.v. door het uitvallen van de smering) dan vreten de zuigers zich vast in de cilinderwand en staat gewoon de hele motor plotseling stil, waarbij er grote krachten vrijkomen, drijfstangen kunnen breken en er zelfs aan de zijkant van het motorblok uitkomen, maar waarom hierbij ook de distributieriem zou moeten breken is niet duidelijk. Anders wordt het als de nokkenas (dus het door de distributieriem aangedreven onderdeel) vast zou lopen. Dan is het o.a. einde riem. Maar dat is hier niet aan de orde.
De Volvo garage aansprakelijk stellen is natuurlijk te zot voor woorden. Zo werkt dat niet. Duidelijk een brevet van onvermogen. Denk dat je de garage aan de met hen gemaakte afspraak moet houden en ze moet vragen op te houden met verstoppertje spelen door zich achter de diagnose van de Volvogarage te verschuilen. Ze hebben op eigen verantwoording de reparatie voor een bepaald bedrag op zich genomen, dus ze maken het maar voor dat bedrag.
- arjen-440
- 3rd Gear member
idd een riem kan nooit breken als een krukas er mee stopt of op de 1 of andere manier vast zou peren.
De krukas drijft namelijk de nokkenas aan...
dus zou de krukas (en het gebeuren en aan vast) er mee stoppen
dan stopt automatisch de nokkenas en zal nooit op deze manier de riem kunnen breken... dat zou dan al gebeuren als je bij wijze van spreken de motor laat uitvallen in een versnelling .
Het hele verhaal klopt niet..
Laika laat je niet afwimpelen door dit toch al vage garage bedrijf
en vraag wat er nou precies aan de hand is.
En hoe dit op te lossen...
Een "onderblok" is in principe geen specifiek onderdeel...
dus erzal meer aan de hand zijn.
Betaal in elk geval niet meer als afgesproken.
Laat hun maar zorgen dat het in orde komt.
De krukas drijft namelijk de nokkenas aan...
dus zou de krukas (en het gebeuren en aan vast) er mee stoppen
dan stopt automatisch de nokkenas en zal nooit op deze manier de riem kunnen breken... dat zou dan al gebeuren als je bij wijze van spreken de motor laat uitvallen in een versnelling .
Het hele verhaal klopt niet..
Laika laat je niet afwimpelen door dit toch al vage garage bedrijf
en vraag wat er nou precies aan de hand is.
En hoe dit op te lossen...
Een "onderblok" is in principe geen specifiek onderdeel...
dus erzal meer aan de hand zijn.
Betaal in elk geval niet meer als afgesproken.
Laat hun maar zorgen dat het in orde komt.
-
- 2nd Gear member
Het onderblok is toch gewoon het draaiende kale motorblok zonder kop? Vind het niet zo vage beschrijving moet ik eerlijk zeggen.
Laika, dit is iets waar je heel moeilijk een goede oplossing voor kan vinden. Probeer een ander motorblok voor je auto te regelen en dit door de niet-erkende garage erin te laten leggen voor het bedrag wat van te voren duidelijk was afgesproken. Het is voor hun ook beetje naief om reparaties uit te voeren op een diagnose van een ander bedrijf. Dat is hun fout geweest en nu dat het allemaal erger blijkt te zijn moeten ze ook maar een oplossing voor zien te vinden.
Succes
Laika, dit is iets waar je heel moeilijk een goede oplossing voor kan vinden. Probeer een ander motorblok voor je auto te regelen en dit door de niet-erkende garage erin te laten leggen voor het bedrag wat van te voren duidelijk was afgesproken. Het is voor hun ook beetje naief om reparaties uit te voeren op een diagnose van een ander bedrijf. Dat is hun fout geweest en nu dat het allemaal erger blijkt te zijn moeten ze ook maar een oplossing voor zien te vinden.
Succes