Hallo allemaal,
Ik ben nu bezig met het vervangen van mn tandriem.
Als de krukas op tijd staat staan mn nokkenassen 2 nokken te vroeg volgens de merktekens. Hij heeft in deze stand de hele tijd goed gelopen.
In dat opzicht dat hij gewoon goed liep zit ik er aan te denken hem gewoon weer op dezelfde plek terug te zetten. Ik kan kijken of hij klepzuiger contact heeft als ik hem wel op de merktekens zet, maar 2 tand is best veel.
Hij heeft ook verstelbare nokkenastiming, maar voor de merktekens moet dit niet uitmaken omdat deze op de tandwielen zitten.
Hoe denken jullie er over.
Groet Stefan.
s80 2.9 timing tandriem
- lint
- Geartronic member
Ik kan mij niet voorstellen dat 2 nokken te vroeg goed is. Geeft toch een verkeerde kleptimimg, de motor gaat vast nog beter lopen als alles volgens de merktekens is afgesteld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
Dan heeft de vorige monteur het dus goed fout gedaan en het is natuurlijk zaak om de boel weer goed af te stellen.
Beter is nog om alles te controleren met het daarbij behorende gereedschap.het blokkeer gereedschap om de nokkenassen en tandwiel goed af te stellen.
Welk merkteken op de krukas kijk je naar dan?
Beter is nog om alles te controleren met het daarbij behorende gereedschap.het blokkeer gereedschap om de nokkenassen en tandwiel goed af te stellen.
Welk merkteken op de krukas kijk je naar dan?
-
- 2nd Gear member
Heb hem net op de merktekens gezet en dichtgebouwd. Bij starten hoorde je de klepsteller lawaai maken. Probeerde hem denk ik bij te stellen. Op de merktekens staat hij dus niet goed. Ga hem nu weer op de oude stand zetten. Haha houd je bezig zo. Heb hem nu wel in een half uurtje losliggen
Volgens de handleiding van autodata heb je geen speciaal gereedschap nodig maar ik twijfelde al. Er staan wel merktekens op dus meestal heb je dan geen speciaal gereedschap nodig. Volgens mij kan je de pluggen aan de bakzijde van de kop eraf halen en ze daar blokkeren. De boutgaten vab de inlaattandwiel zijn ook uitgevoerd met sleufgaten.
Maarja ga weer verder klussen. Laat wel horen of hij straks goed loopt.

Volgens de handleiding van autodata heb je geen speciaal gereedschap nodig maar ik twijfelde al. Er staan wel merktekens op dus meestal heb je dan geen speciaal gereedschap nodig. Volgens mij kan je de pluggen aan de bakzijde van de kop eraf halen en ze daar blokkeren. De boutgaten vab de inlaattandwiel zijn ook uitgevoerd met sleufgaten.
Maarja ga weer verder klussen. Laat wel horen of hij straks goed loopt.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999
Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
s80 2.9 automaat 1999
360 2.0 gl 1986
-
- 2nd Gear member
Hier de merktekens. De witte stippen had ik gezet. Zo stond de vorige riem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999
360 2.0 gl 1986
s80 2.9 automaat 1999
360 2.0 gl 1986
-
- 7th Gear member
onderste staat niet goed,moet niet op de tand staan,maar er tussen in.
De streepjes op de tandwielen moet corresponderen met de merktekens op het deksel,pas maar op dat de kleppen de zuiger niet raken,dan kun je de kop demonteren.
Je weet wel waar je mee bezig bent?blijk baar niet merk ik?
De streepjes op de tandwielen moet corresponderen met de merktekens op het deksel,pas maar op dat de kleppen de zuiger niet raken,dan kun je de kop demonteren.
Je weet wel waar je mee bezig bent?blijk baar niet merk ik?
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Contacteer:
nog een kleine aanvulling op de beschrijving van Ramon. Aan het einde van de tanden waar het om gaat zitten kleine kerfjes. Als je ze schoonmaakt kun je ze zien. Dat zijn de twee tanden waar je het merkteken op het blok precies tussenin moet zetten.Ramon&Ramon schreef:onderste staat niet goed,moet niet op de tand staan,maar er tussen in.
De streepjes op de tandwielen moet corresponderen met de merktekens op het deksel?