Wegvallen vermogen 1.6d

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
T!M
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25.11.2004 - 09:03
Locatie: Nijmegen

In de afgelopen 10.000 km heb ik al vijf keer gehad dat tijdens het rijden het vermogen wegvalt.

De auto reageert dan nog nauwelijks op het gaspendaal en wil nagenoeg niet meer versnellen. Nadat de auto even uitgezet is en weer wordt gestart is het probleem weg. Ik krijg geen foutmeldingen op de bc.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Kan de Volvo-dealer 'm uitlezen incl. datum/tijd waarop de storing zich heeft voorgedaan (deze heb ik namelijk opgeschreven)?
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Ja.
De BC slaat in principe iedere storing op.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

Bougies?
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Kobayashi schreef:Bougies?
Ik zou geen bougies in jouw motor verwachten...
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

t5power schreef:
Kobayashi schreef:Bougies?
Ik zou geen bougies in jouw motor verwachten...
Maar als je ze tegenkomt, heb je meteen ook het probleem te pakken...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gloeibougies!Die zitten er wel in en zijn de al getest op werking?
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Gloeibougies werken toch alleen tijdens een koude start en niet tijdens het rijden?
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat klopt en een korte periode erna om het roken tegen te gaan..
Laat hem eerst goed uitlezen en de storingen wissen en dan kijken wat hij doet!
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

EGR klep, Turbo probleem (lekke slang, etc), verstopt brandstoffilter?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
Phacoid
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18

Luchtmassameter?
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Ik wens het je niet toe maar bij mij was dat het begin van de ellende.
Na 4 maand en 2 garages zijn ze er uit dat de turbo zijn beste tijd heeft gehad.
C30 1.6D Kinetic
V60 D3 Summum
Gebruikersavatar
T!M
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 25.11.2004 - 09:03
Locatie: Nijmegen

Ik heb de auto gekocht bij 69000 km... en de 60.000km is volgens mij "goedkoop" uitgevoerd. Woensdag gaat ie naar Dealer Scholten in Nijmegen. Ik zal aangeven dat ze naar de bougies en het brandstoffilter moeten kijken.

Is dat standaard voor de 80.000km beurt?
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

T!M schreef:Ik heb de auto gekocht bij 69000 km... en de 60.000km is volgens mij "goedkoop" uitgevoerd. Woensdag gaat ie naar Dealer Scholten in Nijmegen. Ik zal aangeven dat ze naar de bougies en het brandstoffilter moeten kijken.

Is dat standaard voor de 80.000km beurt?
Naar mijn mening zitten er in een 1.6D geen bougies. Om de 60.000 dient het dieselfilter vervangen te worden volgens Volvo. Bij mijn auto heb ik het nu 3 keer vervangen maar als ik het oude filter leeg laat lopen (doe ik in een glazen fles om het goed te kunnen zien)zie ik uitsluitend heldere diesel en geen water of andere verontreinigingen.
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Karizma schreef:Ik wens het je niet toe maar bij mij was dat het begin van de ellende.
Na 4 maand en 2 garages zijn ze er uit dat de turbo zijn beste tijd heeft gehad.
Hoe wordt de diagnose gesteld dat hij zijn beste tijd heeft gehad?
Bij mij zou ik de toestand ook willen controleren (314.000 km en de eerste)Mij is verteld door Turbo hoed dat een turbo geen slijtage kent omdat er een zg. zwevend lager in zit. Een grote voorwaarde is dat deze altijd voldoende olie heeft.
Specialist Ramon Ramon weet daar veel meer van dan ik.
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

janvanmeer schreef: Naar mijn mening zitten er in een 1.6D geen bougies. Om de 60.000 dient het dieselfilter vervangen te worden volgens Volvo. Bij mijn auto heb ik het nu 3 keer vervangen maar als ik het oude filter leeg laat lopen (doe ik in een glazen fles om het goed te kunnen zien)zie ik uitsluitend heldere diesel en geen water of andere verontreinigingen.
In een 1.6D zitten gloeibougie's die nodig zijn bij het starten maar wanneer ze stuk zijn zou dit ook een probleem met het vermogen kunnen geven, is een gekend probleem bij de 1.6D
Wel opletten, de gloeibougie's kunnen vastzitten en afbreken en dan heb je nog een ander probleem....

Mijn wagen is uitgebreid getest bij 2 dealers en er zijn diagnose rapporten opgestuurd naar "Volvo". Uiteindelijk bleek dat de druk die wordt opgebouwd door de turbo niet meer zo hoog is als zou moeten. De oorzaak zou roetvorming zijn op de variabele shoepen van de tubro...
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

janvanmeer schreef:
Karizma schreef:Ik wens het je niet toe maar bij mij was dat het begin van de ellende.
Na 4 maand en 2 garages zijn ze er uit dat de turbo zijn beste tijd heeft gehad.
Hoe wordt de diagnose gesteld dat hij zijn beste tijd heeft gehad?
Bij mij zou ik de toestand ook willen controleren (314.000 km en de eerste)Mij is verteld door Turbo hoed dat een turbo geen slijtage kent omdat er een zg. zwevend lager in zit. Een grote voorwaarde is dat deze altijd voldoende olie heeft.
Specialist Ramon Ramon weet daar veel meer van dan ik.
Volgens mij klopt dat niet, want mijn volvo dealer wist te melden dat mijn turbo aan slijtage onderhevig is, en dat ze het in de gaten zullen houden
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Vervuiling kan voorkomen,even er in kijken dus en dan maar zien wat er aan de hand is,gebruik je de voorgeschreven olie?
Als de variabele werking van de turbo stuk is dan heb je vermogensverlies!
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Ramon&Ramon schreef:Vervuiling kan voorkomen,even er in kijken dus en dan maar zien wat er aan de hand is,gebruik je de voorgeschreven olie?
Als de variabele werking van de turbo stuk is dan heb je vermogensverlies!
Ik heb foto van zijaanzicht turbo bijgevoegd. Zo ziet deze er uit. Ik gebruik alleen volsyntheet 5w/30. Ik ververs om de 8.000 a 10.000 km incl. filter. Ik vul altijd tot max peilstok. De motor verbruikt zichtbaar zeer weinig olie. Bij verversen staat deze nog op max. Er moet erbij zeggen dat met de wagen vrijwel alleen snelweg wordt gereden met snelheid niet boven 100 en cc altijd aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Altijd cc en niet boven de 100?
Gewoon af en toe lekker doortrappen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

janvanmeer schreef: In een 1.6D zitten gloeibougie's die nodig zijn bij het starten maar wanneer ze stuk zijn zou dit ook een probleem met het vermogen kunnen geven, is een gekend probleem bij de 1.6D
Dat was ook wat met mij zei in de garage.. vandaar mijn eerste reactie.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”