"Verwarmde sproeikoppen*
De sproeikoppen worden bij vorst automatisch verwarmd om te voorkomen dat de sproeier- vloeistof bevriest."
Maar de al eerder genoemde windchill fator is hier niet in meegenomen!
Dus een ruitensproeiervloeistof kiezen met hoge vorstbescherming kan het voorkomen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Thom schreef:Uit het instructieboekje:
"Verwarmde sproeikoppen*
De sproeikoppen worden bij vorst automatisch verwarmd om te voorkomen dat de sproeier- vloeistof bevriest."
zuinige hollanders kopen ruitensproeiervloeistof dat tot -20 niet bevriest en verdunnen het met 50% of meer water, gooi het er gewoon puur in
Thom schreef:...zeker voor een scandinavische auto! Ik zet de helm vast op (ene meneer simpson :razz:..), maar de premium Duitsers hebben dit beter voor elkaar, stoelen en interieur zijn vele malen sneller warm, ondanks de elektrische verwarming op bv. de D5.
koop toch een duitse auto beste Thom en betaal qua geld 3 standkachels bij voor een redelijke stoel
Wat me wel wat tegenvalt op de XC60 ivm de V70N zijn de ruitesproeiers, op de V70N vernevelden de sproeiers netjes over het hele ruitoppervlak, bij de XC60 krijg je uit elk sproeiertje 2 trieste stralen, wat erg moeilijk verspreid over de voorruit.
Thom schreef:Uit het instructieboekje:
"Verwarmde sproeikoppen*
zuinige hollanders kopen ruitensproeiervloeistof dat tot -20 niet bevriest en verdunnen het met 50% of meer water, gooi het er gewoon puur in
Thom schreef:...zeker voor een scandinavische auto! Ik zet de helm vast op (ene meneer simpson :razz:..), maar de premium Duitsers hebben dit beter voor elkaar, stoelen en interieur zijn vele malen sneller warm, ondanks de elektrische verwarming op bv. de D5.
koop toch een duitse auto beste Thom en betaal qua geld 3 standkachels bij voor een redelijke stoel
Kunnen we het er gewoon over eens zijn dat Volvo dit, tesamen met de bij een beetje vorst niet meer functionerende buitenspiegels, gewoon niet goed voor elkaar heeft? Je mag gezien de Volvo reputatie (!) toch gewoon verwachten dat het allemaal feilloos werkt? En zeker op een €50k+ auto.
2011-11 | V70 LE T4 | Powershift | Luxury Line | Savile Grey |
Ik ben dat met je eens, maar dat is bij een aantal Volvisten hier tegen het zere been. Jammer, want ik zeg het niet om het merk af te branden, het is slechts een constatering (of mening) over bepaalde producteigenschappen. Geen enkele auto is helemaal perfect, een Volvo ook niet.
Ik vind het echter wel legitiem om een scandinavische auto te beoordelen op winterse omstandigheden en hoe die daarin functioneert, net zoals een Duitse auto bv. wordt beoordeeld op Autobahn-skills :razz:.
Dat gezegd hebbende, moet ik idd helaas ook constateren dat met de recentere modeljaren zaken die met de actuele weersomstandigheden extra belangrijk zijn, zoals klimaatregeling, sproeiers en stoelverwarming, er bepaald niet op vooruit zijn gegaan..
BlackcurrantV70 schreef:Wat me wel wat tegenvalt op de XC60 ivm de V70N zijn de ruitesproeiers, op de V70N vernevelden de sproeiers netjes over het hele ruitoppervlak, bij de XC60 krijg je uit elk sproeiertje 2 trieste stralen, wat erg moeilijk verspreid over de voorruit.
Dan heb jij andere sproeiers dan ik... Ze vernevelen niet zo mooi als bij mijn V50 het geval was, het is nog steeds beter dan wat jij schrijft...
Bij het vullen van het systeem trouwens goed de handleiding lezen van het product dat je gebruikt. Sommige mag, maar hoef je niet te mengen met water (bvb puur tot -30°C, met 50% water tot -10°C) maar andere moet je juist aanlengen.
Ook bij de Duitsers (in ieder geval Audi) heb je dit probleem. Vorige week nog gemerkt dat sproeier niets deed. Ondertussen ook al nieuwe sproeiers op de koplampen.......en dat tegen premium prijs, nou geef mij dan maar Volvo!
En nog een tip,
zet bij het rijden de verwarming op de voorruit aan (Max. defrost), met ventilator op ca. 2/3.
Wij kwamen dit weekend terug uit Oostenrijk, ook bevroren ruit (door ijsregen), maar met verwarming op de ruit geen probleem.
En geen problemen met bevroren sproeiers trouwens.
Wel gaat het reservoir snel leeg doordat steeds ook de koplampensproeiers ook spuiten bij het sproeien van de voorruit......
Gelukkig komt er keurig een melding als de vloeistof bijna op is.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gewoon de zekering eruit halen van de koplamp sproeiers. Ik werd ook een beetje simpel van het elke week bijvullen van het reservoir, en ik zie echt geen toegevoegde waarde in die koplamp sproeiers.
"Verwarmde sproeikoppen*
Dus een ruitensproeiervloeistof kiezen met hoge vorstbescherming kan het voorkomen.
Volgens mij heeft de windchill factor niets te maken met het al dan niet bevriezen van de vloeistof. de windchill factor is een indicatie van hoe mensen kou ervaren. Sproeiers hebben geen gevoel, net als vloeistof.
"Verwarmde sproeikoppen*
Volgens mij heeft de windchill factor niets te maken met het al dan niet bevriezen van de vloeistof. de windchill factor is een indicatie van hoe mensen kou ervaren. Sproeiers hebben geen gevoel, net als vloeistof.
Komen die koplampsproeiers altijd naar buiten of alleen bij het voeren van groot licht?
of te wel, als je de lichtschakelaar in het midden zet (parkeer-licht) komen ze dan niet naar buiten?
Om nou de zekering er uit te halen gaat me wat ver, die sproeiers hebben wel iets van nut, en niet voor niet verplicht bij xenon.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Is me opgevallen dat bij donker en gebruik van ruitenwissers vaker de koplampen meegesproeid worden bij gebruiken van de ruitensproeier, is dit wellicht verbonden aan de regensensor en/of de sensor voor verlichting (die de dashboardverlichting regelt)? Ondanks al dit lampengesproei worden ze niet echt of echt niet schoon. Wellicht is de frequentie ervan in te stellen door de dealer, zal vrijdag bij beurt eens vragen.
was dat maar waar, bij donker en wissergebruik lijkt het vaker. 1 op de 5 is de variant voor normaal, waarbij altijd de eerste keer ook de lampen meedoen
Bij de V70N is het 1 op de 5x binnen 10 minuten. Dus 10 minuten na de laatste sproeibeurt doen de koplampsproeiers weer mee, ongeacht de hoeveelste keer dat is.
Zo kan ik dus (in theorie) heel lang doen zonder dat de koplampen, op de eerste keer na dan, gesproeid worden, gewoon elke 10 minuten en keer (kort) sproeien...
Is die 'tijdslimiet' er bij de V70NN niet meer?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Die elke 5e keer ken ik, bij mij zie ik het echter anders gebeuren:
50x kort sproeien = 50x alleen de voorruit;
1x langer sproeien = ook de koplampen doen mee.
Instelling of niet???
Mijn V70 MY2012 Limited Edition heeft hetzelfde euvel. Continue alles bevroren. Net beurt gehad bij Schotpoort Zutphen, hebben alles bijgevuld.
Onderweg gestopt bij Arendsen Doetinchem en er naar laten kijken, blijkt dat er geen volledige anti-vries in zit. Fijne service dus. Alles aangevuld met antivries 1/2 en 1/2 puur, zodat in ieder geval ruim voldoende moet zijn. Na verwarmen in garage en flink doorspuiten werkt het nu wel weer. Ook vanochtend na flinke vorst geen problemen. Ja de wissers zijn nog altijd niet optimaal, maar met die pekel kan dat niet anders, desalniettemind valt dit stuk van de Volvo flink tegen. Sproeiers al 3 x gesteld, maar nog altijd niet goed verdeeld, zorgt dat er altijd precies voor mn neus een vuil overblijft na wissen, hoeveel ik ook spuit en poets.