Trillingen tijdens remmen opgelost!

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik had de afgelopen maanden af en toe wat last van trillingen tijdens het remmen, vooral in het stuur en vooral bij afritten op de snelweg. Niet een heel dringend probleem want alles werkte verder gewoon, maar toch irritant.

Toen mijn vrouw het vorige week had over "hakketakketak" toch maar direct besloten een afspraak te maken bij Apkvoets te Schijndel omdat die remschijven aan de auto kunnen afdraaien. Volgens hen was het ook 98% zeker dat het probleem aan kromme schijven zou liggen.

Vandaag langsgeweest, anderhalf uur gewacht met koffie en stroopkoek, en waarempel, alles remt weer super gladjes voor 90 Euro. Nieuwe schijven en blokken op mijngarage.nl zouden ongeveer 3x dit bedrag gekost hebben en bij de Volvo dealer waarschijnlijk nog meer.

Ben in ieder geval weer super happy!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat het trillen van de remmen is opgelost met afdraaien van de remschijven.
Misschien is het ook handig om de oorzaak van de kromme remschijven te achterhalen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik heb inderdaad ook gevraagd hoe dit komt, en waarschijnlijk is het te wijten aan grote temperatuurswisselingen, bijvoorbeeld door plassen water rijden met warme schijven.

Ook de rem vasthouden bij het stoplicht is niet goed, maar ja, het is een automaat en om hem steeds in N te zetten lijkt me niet echt een reele optie.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Door plassen rijden is echt een broodje aap verhaal. Daar worden je schijven niet van krom. Bovendien zit de schijf in het wiel, dus die wordt niet echt nat van een plas.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Maar het verhaal van de rem ingetrapt houden bij het stoplicht klopt dus wel?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat wel, maar alleen als je net flink hebt geremd en de remmen bloedheet zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Afdraaien met vervangen (mijngarage.nl vergelijken is niet helemaal terecht. De schijven zijn nu dunner door het afdraaien en zullen sneller tot de minimaal vereiste dikte verslijten en dan alsnog vervangen moeten worden.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Markh
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Dat van het remmen vasthouden is ook een vreemd argument van een monteur, want als je met een automaat rijdt hou je ook altijd je rem vast. En al die automobilisten die in de bergen rijden die houden ook altijd de remmen vast als ze even stil staan. Ik heb het in ieder geval al nooit begrepen. Maar wel fijn dat jouw rem trillingen zijn verdwenen!
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Longone schreef:Ik heb inderdaad ook gevraagd hoe dit komt, en waarschijnlijk is het te wijten aan grote temperatuurswisselingen, bijvoorbeeld door plassen water rijden met warme schijven.

Ook de rem vasthouden bij het stoplicht is niet goed, maar ja, het is een automaat en om hem steeds in N te zetten lijkt me niet echt een reele optie.
Je hoeft toch niet vol op de rem te staan, net genoeg om de auto stil te houden doe ik altijd, en afstand houden zodat je na even stil te hebben gestaan weer een beetje naar voren kan rollen zodat de remblokken weer op een andere plek staan.

Overigens als ik lang bij een stoplicht sta dan zet ik hem wel in de N, scheelt weer brandstof.

Heb slechte ervaringen met afgedraaide remschijven, vaak komt het trillen weer snel terug.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je moet ze ook niet afdraaien,maar licht vlakken met een goeie machine.
We hebben er nooit problemen mee nadien.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Volgens mij zijn de spullen van MAD Tooling wel goed toch?

http://www.mad-tooling.com/en/brake-dis ... /products/
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat zijn super machines! :)
Markh
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Toch denk ik dat ook een kromme remnaaf beslist een oorzaak kan zijn.
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

bij mij is het trillen verdwenen na het vervangen van de remschijven / blokken voor.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Hoeveel geld was je daaraan kwijt?
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Waarom vlakken en afdraaien? Koop gewoon nieuw. Er wordt korting gegeven tot 60%. Kijk op mister auto of carparts of winparts en zo zijn er nog vele anderen. Heb ik ook gedaan nieuwe schijven en blokken erop en trillingen weg.
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

Ik heb het gewoon bij de dealer laten doen en was €380, 00. kwijt, inclusief montage etc etc. Dan heb ik goeie spullen eronder, en ik weet zeker dat ik veilig kan slippen in deze gladde tijden :P
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Gebruikersavatar
Locotes
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.12.2010 - 20:35

Ik heb precies hetzelfde gehad. Ook de schijven laten afdraaien. 3 Maanden later trilde het stuur alweer. Toen toch maar 2 nieuwe (originele) Volvo-schijven + blokken erop aan de voorkant.

Het is belangrijk om de naaf goed schoon te maken en het roest te verwijderen. Doe je dat niet, dan gaan de schijven na harde rembeurt weer scheef/krom staan.

Hopen dat het bij jou wel blijvend is verholpen!
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Bijna nieuwe schijven waren bij mij ook binnen het jaar (licht) krom. Hebben ze afgedraaid en rij er al weer ruim een jaar mee en nog steeds geen problemen.
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”