Bij starten: "storing remmen stop zsm"

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gast

Het nadeel is dat ik allemaal van horen zeggen heb, wederhelft had de V70 mee. Het verhaal ging ongeveer zo:
"Auto starten, sloeg "aan" (was niet echt aanslaan) en sloeg ook direct weer af.
Nog een keer geprobeerd en dat ging niet echt lekker en zag toen de melding: "storing remmen stop zsm".
Toen jou gebeld....".


Na even wachten heeft ze het weer geprobeerd, de D5 sloeg aan en gaf geen enkele melding meer.
Ook niet toen er 20 minuten later getankt moest worden.

Nu is het hier al wel vaker voorbij gekomen dat een lage accuspanning de meest vreemde storingen kan geven en ik dacht ook nog even aan onderstaande verhaal:
hadico schreef:De accuspanning wordt gecontroleerd door de CEM evenals de laadspanning deze is dan ook afhankelijk van de interne weerstand van de accu. Met als gevolg dat wanneer er hier iets niet klopt, de laadspanning hierop word aangepast. Het valt of staat dus met de interne weerstand van de accu .
De dealer heeft hiervoor de juiste tester, deze doet een meting welke de interne weerstand meet en deze omzet naar een bruikbaar percentage van de accucapaciteit. Meting met een multimeter geeft dus wel een indicatie maar geeft geen 100% definitief uitsluitsel meer.
Ik verdenk dus de accu, daarom deze even 2,5 uur aan de lader gehad en aan het testen gegaan.
Accuspanning: 12,3 V
Accuspanning tijdens starten zakte naar 10,2 V
Accuspanning na starten liep snel op naar 14,0 V, dus nmm dynamo goed.
Je zou denken dat je dan de melding "accu spanning laag" in beeld zou krijgen, maar nee.

Wat vinden jullie er van? Defecte accu?
Nu zag ik dat op de accu 800A en 170 min staat. Hoe reken je dat om naar Ah?
Is dat deze: 30659800? Maar 90 Ah?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Slechts 12,3V? Ook nog na 2,5 uur laden? Snel naar Broekhuis en met de winteractie een nieuwe accu scoren!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29182
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klinkt inderdaad als een accu die het gaat opgeven. Hoe oud is de accu?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gast

Oceanracer schreef:Slechts 12,3V? Ook nog na 2,5 uur laden? Snel naar Broekhuis en met de winteractie een nieuwe accu scoren!
En wat kost zo'n accu nu?
Gast

lint schreef:Dat klinkt inderdaad als een accu die het gaat opgeven. Hoe oud is de accu?
Zo oud als de auto, dus bijna 8 jaar.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Even uit het blote hoofd: € 79,00
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

In 2,5 uur laden is een accu die echt goed is ontladen nog lang niet vol. Als je 10A laadt (wat al best veel is) zit je pas op 25Ah lading, dus een kwart vol. Laat de accu dus eens een nacht aan de lader staan.

800A is de startstroom die de accu bij nagenoeg kortsluiting maximaal kan leveren.
De 170 minuten is de reserve capaciteit. Dat is een standtest waarbij de accu met 25 ampere wordt belast totdat hij helemaal leeg is (10,5 volt). Bij de 25 ampere test heeft de accu dus nog maar een capaciteit van 71 Ah (170/60*25).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Oceanracer schreef:Even uit het blote hoofd: € 79,00
Niet voor een D5. :P
€ 125,- ex. en met wat korting kom ik aardig in de buurt. Wie heeft die BTW bedacht? :cry:
Gast

edraket schreef:In 2,5 uur laden is een accu die echt goed is ontladen nog lang niet vol. Als je 10A laadt (wat al best veel is) zit je pas op 25Ah lading, dus een kwart vol. Laat de accu dus eens een nacht aan de lader staan.
De gehele nacht aan de lader gestaan. Qua starten als voorheen.
Maar omdat ik afgelopen zomer ook al eens een probleem heb gehad en ik de wederhelft niet in kou kan laten staan, de knoop maar door gehakt.

Ik het idee dat met de nieuwe accu er meer power is. Afwachten maar.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb ook geen D5 accu nodig... :D

En ach, als deze het weer 8 jaar doet, mag je niet klagen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29182
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Die 8 jaar, dat is toch een mooie levenduur voor een accu.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er past een grotere in ook...
Gast

Ramon&Ramon schreef:Er past een grotere in ook...
Waarom zou ik dat willen?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29182
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Big is better?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

In America everything is muuuuuutch bigger.

Gewoon de vereiste accu er in, no problemeo!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”