ontwaseming

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
winwin
Starter

Ik bezit een V70 van januari 2000 en sinds 3 jaar werkt het ontwasemen van de voorruit nauwelijks. Bij elke grote beurt heb ik het aangekaart maar bij elke zogenaamde reparatie helpt het niks. Drie keer hebben ze het pollenfilter vervangen, één keer de blower vernieuwd en een keer het gas/vloeistof van de airco vervangen maar niets helpt. Ikzelf heb het vermoeden dat er een lek is of dat er een klep niet goed functioneert maar dit is volgens de dealer nonsens. Wie kent dit probleem en/of heeft een idee voor een oplossing??
den toerist
5th Gear member

Is de weerstand al nagekeken?
Mijn ontwaseming stelde de laatste tijd ook bitter weinig voor. Heb gezien dat de ventilatormotor (kachelaanjager) niet meer zijn dienst bewees als weleer.
Dus dan maar een nieuwe ventilatormotor besteld, ingebouwd en nu werkt het weer als voorheen.
Het is waarschijnlijk de weerstand die defect is, als de blower al eens vervangen geweest is zou het me verwonderen mocht deze terug stuk zijn.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
winwin
Starter

den toerist schreef:Is de weerstand al nagekeken?
Mijn ontwaseming stelde de laatste tijd ook bitter weinig voor. Heb gezien dat de ventilatormotor (kachelaanjager) niet meer zijn dienst bewees als weleer.
Dus dan maar een nieuwe ventilatormotor besteld, ingebouwd en nu werkt het weer als voorheen.
Het is waarschijnlijk de weerstand die defect is, als de blower al eens vervangen geweest is zou het me verwonderen mocht deze terug stuk zijn.
Ik vind dat het systeem wel goed werkt bij niet ontwasemen, dus byv. blazen vanuit de console of onder. Dus lijkt mij de blower wel in orde, maar ik kan het natuurlijk navragen mbt de weerstand. Waar zit deze echter? Bedankt voorzover
roffel99
1st Gear member

Ik heb sinds 2,5 jaar een V70 classic diesel. Ook ik heb met dit weer problemen met de ontwaseming.
Probleem is dat de airco onder de 4 gr. celcius niet meer werkt (wegens bevriezings gevaar van airco onderdelen) en dus ook de luchtdrogings capaciteit van de airco werkt dan niet. Gevolg dat ontwasemen ook niet optimaal is.
Met andere auto met airco had ik zelfde probleem.
Bij auto's zonder airco komt dit minder voor omdat zij geen vochtafscheiding kennen in het luchtkanaal.
Er blijft altijd vocht achter, en als de lucht onder 4 graden komt, zal de airco niet werken en vocht word dan naar binnen geblazen.

Je kunt een groot deel voorkomen (als het buiten niet te nat is) door, voor uitschakelen van de auto, het interieur goed te verwarmen zodat de lucht relatief droog is.
Bij afzetten van de auto, de blower uitschakelen en de volgende ochtend blower NIET inschakelen totdat de temperatuurmeter zich begint te lichten.
De auto is tamelijk snel warm en verder is er nog de stoelverwarming die sneller warm is dan de kachel.
Ik ben hier achter gekomen omdat vorige winter mijn blower defect raakte en ik een tijd zonder heb moeten rijden. Toen bleek, eens de ruiten vrij zijn van vocht, er geen vochtafzetting meer was, ook niet na een paar dagen (was wel koud ;-( , ook al had ik geen blower aan staan. Ik had enkel "beluchting" van de rijwind die ik volledig op de voorruit had staan.
winwin
Starter

Bedankt voor je tip. Moet echter wel opmerken dat de ontwaseming de eerste 5 a 6 jaar van de auto, ik heb hem nieuw gekocht, wel perfect werkte. Dus er moet dus wel wat niet in orde zijn. Ik vind ook dat het blaasvermogen langs de voorruit veel minder krachtig is dan voorheen. Iemand zij misschien een defecte weerstand.
Dries77
3rd Gear member

Ken je iemand met dezelfde auto? Dan kan je het verschil in druk van je blower voelen. Weet je meteen of i werkelijk minder hard blaast.

Kan je er misschien een andere blower in laten zetten.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
roffel99
1st Gear member

winwin schreef:Bedankt voor je tip. Moet echter wel opmerken dat de ontwaseming de eerste 5 a 6 jaar van de auto, ik heb hem nieuw gekocht, wel perfect werkte. Dus er moet dus wel wat niet in orde zijn. Ik vind ook dat het blaasvermogen langs de voorruit veel minder krachtig is dan voorheen. Iemand zij misschien een defecte weerstand.
Helaas kan ik niet beoordelen of het ooit beter is geweest. Ik heb wel een nieuwe blower sinds begin 2008.

Misschien is er iets van de binnenbekleding losgekomen waardoor de kanalen dicht zitten.
Ander aannemelijke reden: In het systeem zitten 2 warmte wisselaars. één voor de verwarming, de andere voor de koeling (airco). Als er tussen de lamellen vanwege leeftijd veel stof en vuil is vast gaan zitten, zullen de kanalen ook verstopt raken en minder doorvoer geven.

Lijkt mij niets anders op te zitten dan het spul uitbouwen en doorblazen.
Leuk karwei voor.......later :-x
hadico
5th Gear member

Zit er een interieurfilter in? (onder de paravan) deze willen met vuil en vochtige omstandigheden nog weleens dichtslaan.
roffel99
1st Gear member

hadico schreef:Zit er een interieurfilter in? (onder de paravan) deze willen met vuil en vochtige omstandigheden nog weleens dichtslaan.
Ja, zit er in. Inderdaad, ook deze wil nog wel eens vuil zijn en verstopt raken. Als test, zou je de filter er uit kunnen halen en checken of de ventilatie beter gaat. Maar niet als permanante oplossing zou ik zeggen. Als je ziet wat voor rommel in het filter blijft hangen..... Ik vermoed dat na vele kilometers de aircoverdamper verstopt raakt.
Doordat er vocht condenseert is dit een vochtige plek. Tegelijk zal aan dit vocht stof gaan kleven. Door de jaren heen kan dit aardig ophopen en verstoppingen veroorzaken.
willem169
2nd Gear member
Contacteer:

Ik ook problemen met ontwaseming. Airco is ook nog eens stuk (helaas). Waarschijnlijk lekkage ergens want er lag een plas water onder mn pedalen (nee geen koelvloeistof, kachelradiator laatst vervagen).

Ook de lager in stuurbekrachtigingspomp is verrot (of de dynamo lager).
Gaat lekker zo.
den toerist
5th Gear member

winwin schreef: Iemand zij misschien een defecte weerstand.
roffel99 schreef: Helaas kan ik niet beoordelen of het ooit beter is geweest. Ik heb wel een nieuwe blower sinds begin 2008.

Misschien is er iets van de binnenbekleding losgekomen waardoor de kanalen dicht zitten.
Ander aannemelijke reden: In het systeem zitten 2 warmte wisselaars. één voor de verwarming, de andere voor de koeling (airco). Als er tussen de lamellen vanwege leeftijd veel stof en vuil is vast gaan zitten, zullen de kanalen ook verstopt raken en minder doorvoer geven.

Lijkt mij niets anders op te zitten dan het spul uitbouwen en doorblazen.
Leuk karwei voor.......later :-x
Dat er iets van de binnenbekleding losgekomen is quasi niet mogelijk. Tevens sluiten de ventilatie kanalen overal mooi op aan dus is er totaal geen mogelijkheid dat er iets zou kunnen binnendringen.
den toerist
5th Gear member

Heb de plaats van de relais aan geduid op het onderste schema. Als de blower niet voldoende lucht aanblaast zou het eventueel wel eens deze weerstand kunnen zijn. Deze is makkelijk te vinden; handschoenkastje uitbouwen, als dit gebeurt is zie je nog een 2-tal Torxvijzen zitten die je eveneens losschroefd, zodat het onderste panneel van het dashboard naar beneden kan zakken, dan heb je direkt een mooi overzicht op het systeem en vind direct de blower terug en de weerstand.
Een andere mogelijkheid die waarschijnlijker is dat eventueel de droger defect of lek is. ( Zie bovenstaande tekening) want: naast het onder kontrole houden van de temperatuur bij warme dagen belet het AC-systeem tevens dat de ruiten aandampen bij koude dagen. De droger in de eenheid haalt namelijk het vocht uit de lucht welke verantwoordelijk is voor de dampvorming op de ruiten. Daarvoor moet je onderaan de wagen duiken om er makkelijk aan te komen. Je ziet hem tevens ook goed zitten vooraan naast de distributieriem vooraan de wagen bij geopende motorkap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hadico
5th Gear member

Mooi plaatje maar de droger in het airco systeem is puur bedoelt om te voorkomen dat de pomp geen vloeistof maar alleen damp kan aanzuigen hier zit wel een vullinkje in wat vocht opneemt maar alleen datgene wat in de vloeistof van de airco zit.
De droger heeft als dusdanig dan ook geen invloed op vocht in de auto als je de verdamper op verontreinigig wilt controleren kun je dit doen door de weerstand te verwijderen vervolgens met een lamp naar binnen schijnen . als je hier dan toch bezig bent controleer dan ook meteen of de recirculatie klep volledig open gaat en de afwatering van het kachelhuis open is .
den toerist
5th Gear member

Dit mooi plaatje heb ik van Volvo zelf, + de omschrijving van de verdamper.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Veezeventig
2nd Gear member

Dag gezelligheid, dag sfeer, ik ben er ook eens weer!

Ik heb net mijn V70 D5 weg moeten doen en een S70 bi-sexueel daarvoor in de plaats gekocht, door omstandigheden. Kon geen afscheid nemen van Volvo en ben dus blij met de S70.

Maar ik dacht vwb dit onderwerp, ik heb ook nog een idee als (tijdelijke) (noodoplossing)!
Men neemt een plastic bakje met deksel, bijvoorbeeld zo'n bakje die je met bami/nasi gevuld krijgt bij de Chinees. Vul deze met kattengrit, prik wat gaatjes in de deksel. Deksel op het bakje plaatsen en de bak onder de voorstoel plaatsen!
Schijnt volgens een collega zeer goed te werken!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”