Wat vinden jullie van een V40 diesel?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
jaspers FZR
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.01.2013 - 16:16
Locatie: Eindhoven

hallo allemaal,

Het is in dit geval niet voor mijzelf, ik rijd naar volle tevredenheid in een 460 :)

Maar mijn beste maatje wil van wagenpark wisselen. Hij heeft een skoda fabia en zijn vriendin een suzuki swift uit 2007 ze hebben nog maar 1 auto nodig, dit moet dan wel een stationbak worden, bij voorkeur een Volvo. Een collega van ons doet zijn v40 diesel weg, en wil een swift.

Dus 1 en 1 is al snel 2 en ze zijn aan het kijken of er een leuke ruil mogelijk is. Met geschiedenis en onderhoud zit het wel goed. ik meen dat er 2ton op de klok staat.

Maar hoe zit het nu met die diesel? Zijn die een beetje goed, ik zie veel hoge km standen, dus dat geeft vertrouwen. Is het een "echte"volvo? of is deze diesel ergens anders vandaan getoverd?

Ongetwijfeld zijn mijn vragen ergens anders op het forum wel te vinden, maar die zoekfunctie helpt niet zo goed... dus vandaar nog maar een vraag!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dieselmotor is van Renault en er zijn 4 types motoren!
jaspers FZR
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.01.2013 - 16:16
Locatie: Eindhoven

Okee, ik moet dus echt even bouwjaar en type weten om te weten wat er exact onder de kap ligt.

hmm renault motor... tsja in mijn 460 ligt er natuurlijk ook een van renault... daar ben ik meer dan tevreden over.

Maar toch... het blijft bij mij vraagtekens oproepen!
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Zolang er niks bijzonders mee is gebeurd dan zijn die motoren prima hoor.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb jarenlang met heel veel plezier een V40 1.9 Diesel gereden. Dit was een model uit november 2000 (MY2001) en dus PhaseII. Dit was de meest krachtige versie met 115 pk en 265 Nm. Een fijne goed rijdende auto met een betrouwbare motor.

Enige minpuntje is dat na circa 225.000 km de turbo het had begeven. En dat de slang tussen de intercooler en de radiateur wel eens kan scheuren. Er is echter een gemodificeerde slang ingekomen die degelijker was en niet scheurde.
Helaas is mijn exemplaar bij 309.000 km totall loss gegaan door een aanrijding.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Renault maat over het algemeen redelijk goede motoren, de auto's zelf willen wel eens wat minder zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Ik geloof, en ik kan je alleen vertellen wat ik hier heb gelezen, dat de PhaseII motoren een stuk fijner zijn dat de PhaseI.
Ik had zelf een PhaseII 115pk, maar die heb ik onlangs verkocht nadat de koppakking lek was gegaan en repareren net zo duur was als een vergelijkbare kopen. (was bij 320.000 op de teller)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
v401958
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 21.06.2012 - 19:00
Locatie: Hoogeveen

Sinds een half jaar ben ik ook de bezitter van een Volvo v40 1.9 diesel
phase II van 2003 met toen een km.stand van 172.000 en ben daar meer dan tevreden over.

Het gemiddelde verbruik over zo'n 20.000 km is 1:18,4 waar ik ook dik tevreden mee ben.

Kortom een aanrader deze auto's !
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb een 2002 115pk diesel gehad en die reed erg goed en was heerlijk zuinig, 1op20 was geen probleem.
Hij is weg gegaan bij 240.000km omdat het budget een S60 toeliet.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hoi Jaspers,

V40 is een prima reisbak, rijdt heerlijk op lange afstanden. De 1.9D Phase1 zou ik echter links laten liggen. De motor is erg primitief (niet eens common rail), lawaaiig en met zijn 90pk alles behalve krachtig.

De 1.9TD (let op de T) in de Phase2 is een veel nieuwere motor, veel beter!
Een phase2 herken je aan de heldere koplampen, scherpere hoeken in de bumpers en een onderbroken bumperstrip.

Succes met je aankoop/ruil!
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

360Degreez schreef:Hoi Jaspers,

V40 is een prima reisbak, rijdt heerlijk op lange afstanden. De 1.9D Phase1 zou ik echter links laten liggen. De motor is erg primitief (niet eens common rail), lawaaiig en met zijn 90pk alles behalve krachtig.

De 1.9TD (let op de T) in de Phase2 is een veel nieuwere motor, veel beter!
Een phase2 herken je aan de heldere koplampen, scherpere hoeken in de bumpers en een onderbroken bumperstrip.

Succes met je aankoop/ruil!
En aan de blokjesgrill ipv de verchroomde verticale banen
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Buurtje schreef:
360Degreez schreef:Hoi Jaspers,

V40 is een prima reisbak, rijdt heerlijk op lange afstanden. De 1.9D Phase1 zou ik echter links laten liggen. De motor is erg primitief (niet eens common rail), lawaaiig en met zijn 90pk alles behalve krachtig.

De 1.9TD (let op de T) in de Phase2 is een veel nieuwere motor, veel beter!
Een phase2 herken je aan de heldere koplampen, scherpere hoeken in de bumpers en een onderbroken bumperstrip.

Succes met je aankoop/ruil!
En aan de blokjesgrill ipv de verchroomde verticale banen
Er zijn meer verschillen, zichtbaar zijn de grotere sidemarkers, andere middenconsole, positie raambediening in deuren, andere klokkenwinkel met 4 wijzers, helderdere voor- èn achterlichten, etc.
Daarnaast heeft de phase II een beter onderstel met een betere wegligging. Een 'prestige' is de meest luxe uitvoering, met o.a. leer en OEM xenon. De ook zeer complete Sports Edition, enkel de laatse jaren geleverd, heeft standaard dan geen leer en xenon, wel een sportonderstel en (als enige) OEM 17" velgen (aangepast stuurhuis) en dat rijdt gewoon erg goed.

De 1.9 diesel met 115 Pk is een erg prettige motor met voldoende power voor deze auto.

Om het makkelijk te maken zijn er overigens ook nog zogenaamde overgangsmodellen geproduceerd (In 2000-2001), daarin zijn een deel van de phase II wijzigingen wel doorgevoerd, maar niet alle.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zijn 4 motoren.
D1492T
D1492T1 T2 T3...
jaspers FZR
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.01.2013 - 16:16
Locatie: Eindhoven

Zo net even een rekensommetje eraan gewaagd, wat is nu voordeliger?,

Hij dacht dat een diesel erg duur was, hij maakt niet zo heel veel kilometers, maar als je de afschrijving even niet meeneemt (ik ben van mening dat aanschaf van 2e hands diesel of benzine v40 ongeveer gelijk is)

Dan zit het kantel punt al bij 8500 km per jaar. Zijn vriendin moet volgend jaar een heel jaar pendelen tussen venlo en eindhoven, dit betekend 24000 km... dan bespaar je stiekem meer dan 1000 euro op dit jaar door te dieselen.

Daarna rijden ze naar verwachting 5 tot 10 000 km per jaar (ik gok eerder richting de 10) dan is het dus ongeveer om het even. als de brandstof prijzen stijgen, blijft dit gelden, mits de diesel niet sneller duurder wordt dan de benzine.

Nu is hij heel serieus in overleg met de betreffende collega, ik ben benieuwd of ik daarna weet wat voor v40 het is!!!
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

Ik kan ook lovend zijn over de phase 2 1.9D 115 pk, heerlijke auto met weinig opties omdat er zoveel al standaard op zit! Mooi zuinig verbruik en goed reis gezelschap.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Hoi Jasper,

Een niet-uitzonderlijk probleem van de Phase I, D4192T-motor is dat de koppakking rond de 2-ton gaat lekken. Olie in je koelwater-tankje. Dit is een euvel van deze Renault motoren.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wel keer de kleppen stellen,dat is weer wel belangrijk!
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

La Bruja schreef:Hoi Jasper,

Een niet-uitzonderlijk probleem van de Phase I, D4192T-motor is dat de koppakking rond de 2-ton gaat lekken. Olie in je koelwater-tankje. Dit is een euvel van deze Renault motoren.
Been there, done that. Bij constatering meteen een familiezak patat gehad, ik had genoeg mayo onder de oliedop voor een heel weeshuis ;-)
jaspers FZR
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.01.2013 - 16:16
Locatie: Eindhoven

Nou het blijkt inderdaad een phase 2 te zijn maar dan met een 102pk motor. Ik ben heel benieuwd of ze het eens worden samen!!!
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Heb ook een diesel, 115pk. Ondertussen 365.000km, en nog steeds loopt deze prima.

Enige probleem wat ik gehad heb; turboslang gescheurd (dacht 40 euro) en een luchtmassameter die defect is gegaan.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”