Hoi allemaal,
Heb mijn D5 nu een aantal maanden en een goede 10K mee gereden.
Wat me opvalt is dat bij warme motor er een tikkend geluid vanuit de bovenzijde van de motor komt. Bij koude motor heb ik dat niet.
Ik kan twee dingen bedenken en dat zijn de kleppen of de injectoren, maar beide mogelijkheden begrijp ik niet helemaal.
Immers als het de injectoren zijn dan zou je die bij koude motor toch ook moeten horen? En als het de kleppen zijn zouden die juist bij koude motor moeten tikken, toch?
De motor heeft 385K gelopen, roet niet bij volgas en heeft 5K geleden nieuwe olie (Castrol 5W30) erin gekregen.
Overigens tikt de motor al vanaf het begin dat ik hem heb.
Wie heeft er een suggestie of kan bevestigen dat dit normaal gedrag is?
Christiaan
Tikkende kleppen of toch de injectoren
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Bedankt voor de reacties.
Heb even wat zitten googlen naar wat een tuimelaar doet in de motor (ben geen motor techneut). Wat me alleen niet duidelijk is, is de logica van tikkende kleppen / injectoren bij een warme motor, met name tikkende kleppen zou alleen bij koude motor hoorbaar zijn. Overigens is het tikken geheel in lijn met het toerental en geheel regelmatig. Binnen in de auto hoor ik het niet.
@biarritz; spanrol(len) is het zeker niet. Geluid komt echt vanaf bovenzijde motor.
Heb even wat zitten googlen naar wat een tuimelaar doet in de motor (ben geen motor techneut). Wat me alleen niet duidelijk is, is de logica van tikkende kleppen / injectoren bij een warme motor, met name tikkende kleppen zou alleen bij koude motor hoorbaar zijn. Overigens is het tikken geheel in lijn met het toerental en geheel regelmatig. Binnen in de auto hoor ik het niet.
@biarritz; spanrol(len) is het zeker niet. Geluid komt echt vanaf bovenzijde motor.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Snel laten onderzoeken dus,als er een rolletje(tuimelaar)breekt,kost het je een nieuwe kop of in het ergste geval een andere motor.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Wat ik me zou kunnen voorstellen is de viscositeit van de olie bij een warme motor. Ik heb versleten tuimelaars gehad. Bij mij waren de bijgeluiden ook alleen bij een warme motor waarneembaar
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Bedankt weer voor de reacties.
@kuupertie: ik denk dat dit niet meespeelt. Voordat ik de auto kreeg zat er 10W40 in (Shell Helix), ik zelf ben meer gecharmeerd van Castrol en er zit dus nu 5W30 in. Ik heb geen verschil gemerkt.
@Ramon&Ramon: Ik vermoed dat jij een tik in de motor veronderstelt, toch? Er zit geen tik in de motor. Het klinkt voor mij hetzelfde als vroeger met mijn 850. Op LPG hoorde je niks, op benzine hoorde ik de injectoren tikken. Zo klinkt het nu ook weer. Wat ik alleen niet kan plaatsen is waarom het getik wel klinkt met warme motor en niet met koude. De V50 D5 (179PK versie) van mijn schoonvader heeft het niet.
Ik ben eigenlijk niet bang voor motorschade, het is meer dat ik het irritant vind, want het doet voor mij afbreuk aan de fraaie loopcultuur van de 5 cilinder motor. Ik kom op het www info tegen dat het mogelijk ligt aan vervuilde / minder goed werkende injectoren?
Overigens, de volvo monteur die de auto laatst een beurt heeft gegeven vond het niet afwijkend....
Ik zelf denk erover om begin januari eens langs de dieselspecialist op Urk te rijden, van horen zeggen zit daar een goede.
Maar ik hoor graag nog andere suggesties als die er zijn. Bedankt alvast.
@kuupertie: ik denk dat dit niet meespeelt. Voordat ik de auto kreeg zat er 10W40 in (Shell Helix), ik zelf ben meer gecharmeerd van Castrol en er zit dus nu 5W30 in. Ik heb geen verschil gemerkt.
@Ramon&Ramon: Ik vermoed dat jij een tik in de motor veronderstelt, toch? Er zit geen tik in de motor. Het klinkt voor mij hetzelfde als vroeger met mijn 850. Op LPG hoorde je niks, op benzine hoorde ik de injectoren tikken. Zo klinkt het nu ook weer. Wat ik alleen niet kan plaatsen is waarom het getik wel klinkt met warme motor en niet met koude. De V50 D5 (179PK versie) van mijn schoonvader heeft het niet.
Ik ben eigenlijk niet bang voor motorschade, het is meer dat ik het irritant vind, want het doet voor mij afbreuk aan de fraaie loopcultuur van de 5 cilinder motor. Ik kom op het www info tegen dat het mogelijk ligt aan vervuilde / minder goed werkende injectoren?
Overigens, de volvo monteur die de auto laatst een beurt heeft gegeven vond het niet afwijkend....
Ik zelf denk erover om begin januari eens langs de dieselspecialist op Urk te rijden, van horen zeggen zit daar een goede.
Maar ik hoor graag nog andere suggesties als die er zijn. Bedankt alvast.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Gouwe schreef:Bedankt weer voor de reacties.
@kuupertie: ik denk dat dit niet meespeelt. Voordat ik de auto kreeg zat er 10W40 in (Shell Helix), ik zelf ben meer gecharmeerd van Castrol en er zit dus nu 5W30 in. Ik heb geen verschil gemerkt.
@Ramon&Ramon: Ik vermoed dat jij een tik in de motor veronderstelt, toch? Er zit geen tik in de motor. Het klinkt voor mij hetzelfde als vroeger met mijn 850. Op LPG hoorde je niks, op benzine hoorde ik de injectoren tikken. Zo klinkt het nu ook weer. Wat ik alleen niet kan plaatsen is waarom het getik wel klinkt met warme motor en niet met koude. De V50 D5 (179PK versie) van mijn schoonvader heeft het niet.
Ik ben eigenlijk niet bang voor motorschade, het is meer dat ik het irritant vind, want het doet voor mij afbreuk aan de fraaie loopcultuur van de 5 cilinder motor. Ik kom op het www info tegen dat het mogelijk ligt aan vervuilde / minder goed werkende injectoren?
Overigens, de volvo monteur die de auto laatst een beurt heeft gegeven vond het niet afwijkend....
Ik zelf denk erover om begin januari eens langs de dieselspecialist op Urk te rijden, van horen zeggen zit daar een goede.
Maar ik hoor graag nog andere suggesties als die er zijn. Bedankt alvast.
Ik weet zeker dat hier ook zeer goede dieselspecialisten zitten met zeer veel D5 ervaring..

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ook het soort of merk brandstof is belangrijk,laatst hier een D5,getankt bij een witte pomp,het leek wel een bak met knikkers,zo ging hij te keer,tank afgetapt en er bleek een grote hoeveelheid water in te zitten en vuil.
Na een schoonmaak en nieuwe BP diesel,liep hij weer als nieuw!
Dat is een probleem wat vaak onderschat wordt,de zg tank maar raak cultuur om iets goedkoper uit te zijn,niet dus!
Na een schoonmaak en nieuwe BP diesel,liep hij weer als nieuw!
Dat is een probleem wat vaak onderschat wordt,de zg tank maar raak cultuur om iets goedkoper uit te zijn,niet dus!
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Daarom stel ik de vraag ook hierRamon&Ramon schreef: Ik weet zeker dat hier ook zeer goede dieselspecialisten zitten met zeer veel D5 ervaring..

Mijn opmerking over de dieselspecialist was ook bedoeld om het iemand te kunnen laten horen, omschrijven is zo lastig en multi interpretabel.
Ik wil het best een keer aan je laten horen...

Ben verder erg benieuwd of jij of iemand anders een suggestie heeft waarom hij alleen bij warme motor tikt....
Je suggestie over de brandstof neem ik ter harte. Ik tank altijd bij een onbemande Esso pomp en mag toch aannemen dat dat goed is.
En verder gaat er elke 20K een busje Forte Fuel Conditioner in.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je woont niet echt om de hoek denk ik?
Geluiden op afstand beoordelen dat gaat niet,dat klopt.
Busje Forte is altijd goed,kan ook om de 10000km..
Geluiden op afstand beoordelen dat gaat niet,dat klopt.
Busje Forte is altijd goed,kan ook om de 10000km..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ok,laat maar weten!!
- DJVL
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31.12.2012 - 22:02
- Locatie: Bennekom
Beste Gouwe,
Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.
Gr DJ
Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.
Gr DJ
V70-D5-Comforline-handgeschakeld-448000dkm-7-persoons-163 pk-340NM-HU-603-Nautic-blue-alarm-motorblok-288000km-minder-gedraaid.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een injector die geluid maakt,wat dus niet hoort en zeker niet bij een D5 is dus niet goed,vreemde diagnose van die specialist dus!DJVL schreef:Beste Gouwe,
Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.
Gr DJ
Op lekke of anders defecte injectoren bij een D5 moet je altijd alert zijn,ik heb voorbeelden ervan,waarbij er gaten in de cilinderkop zijn ontstaan door een verkeerde inspuiting!
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het tikkende geluid is weg / cq niet meer waarneembaar als je gas geeft.DJVL schreef:Beste Gouwe,
Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.
Gr DJ
Ik hoor het alleen maar bij stationair draaiende, warme motor.
@Ramon,
Als ik je reactie op de opmerking van DJ begrijp mag het dus geen tikkende injector zijn. Overigens heb ik gisteren nog eens nauwkeurig geluisterd met het oor op het klepdeksel, het lijkt erop dat het geluid van rechtsachter de motor komt -> EGR klep? NB! het is geen plop geluid.
- DJVL
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31.12.2012 - 22:02
- Locatie: Bennekom
Beste Gouwe,
Ik zit mijn bericht nog een x te lezen, maar ik heb het fout geformuleerd.
Dit moet het zijn.
Hoor je het tikkende geluid ook alleen als je het toerental laat oplopen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.
Gr DJ
Ik zit mijn bericht nog een x te lezen, maar ik heb het fout geformuleerd.
Dit moet het zijn.
Hoor je het tikkende geluid ook alleen als je het toerental laat oplopen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.
Gr DJ
V70-D5-Comforline-handgeschakeld-448000dkm-7-persoons-163 pk-340NM-HU-603-Nautic-blue-alarm-motorblok-288000km-minder-gedraaid.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Heb nu twee tankjes leeg gereden met 1x Shell V-power en 1x BP Ultimate. Af en toe lekker doorgereden. Het grappige is dat ik geen getik meer hoor met de motorkap dicht. Met de motorkap open hoor ik het getik van rechtsachter het blok komen. Alsnog de vraag EGR klep of wat anders?Gouwe schreef:Het tikkende geluid is weg / cq niet meer waarneembaar als je gas geeft.DJVL schreef:Beste Gouwe,
Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.
Gr DJ
Ik hoor het alleen maar bij stationair draaiende, warme motor.
@Ramon,
Als ik je reactie op de opmerking van DJ begrijp mag het dus geen tikkende injector zijn. Overigens heb ik gisteren nog eens nauwkeurig geluisterd met het oor op het klepdeksel, het lijkt erop dat het geluid van rechtsachter de motor komt -> EGR klep? NB! het is geen plop geluid.