Tikkende kleppen of toch de injectoren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hoi allemaal,

Heb mijn D5 nu een aantal maanden en een goede 10K mee gereden.
Wat me opvalt is dat bij warme motor er een tikkend geluid vanuit de bovenzijde van de motor komt. Bij koude motor heb ik dat niet.
Ik kan twee dingen bedenken en dat zijn de kleppen of de injectoren, maar beide mogelijkheden begrijp ik niet helemaal.
Immers als het de injectoren zijn dan zou je die bij koude motor toch ook moeten horen? En als het de kleppen zijn zouden die juist bij koude motor moeten tikken, toch?
De motor heeft 385K gelopen, roet niet bij volgas en heeft 5K geleden nieuwe olie (Castrol 5W30) erin gekregen.
Overigens tikt de motor al vanaf het begin dat ik hem heb.

Wie heeft er een suggestie of kan bevestigen dat dit normaal gedrag is?

Christiaan
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Zouden de tuimelaars kunnen zijn.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Biarritz
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 11.12.2010 - 17:04
Locatie: Het Groene Woud

Ik had ook last van tikken, maar bleek een spanrol te zijn. Een van die rollen wordt niet standaard vervangen bij de beurt.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bedankt voor de reacties.
Heb even wat zitten googlen naar wat een tuimelaar doet in de motor (ben geen motor techneut). Wat me alleen niet duidelijk is, is de logica van tikkende kleppen / injectoren bij een warme motor, met name tikkende kleppen zou alleen bij koude motor hoorbaar zijn. Overigens is het tikken geheel in lijn met het toerental en geheel regelmatig. Binnen in de auto hoor ik het niet.

@biarritz; spanrol(len) is het zeker niet. Geluid komt echt vanaf bovenzijde motor.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Snel laten onderzoeken dus,als er een rolletje(tuimelaar)breekt,kost het je een nieuwe kop of in het ergste geval een andere motor.
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Wat ik me zou kunnen voorstellen is de viscositeit van de olie bij een warme motor. Ik heb versleten tuimelaars gehad. Bij mij waren de bijgeluiden ook alleen bij een warme motor waarneembaar
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bedankt weer voor de reacties.

@kuupertie: ik denk dat dit niet meespeelt. Voordat ik de auto kreeg zat er 10W40 in (Shell Helix), ik zelf ben meer gecharmeerd van Castrol en er zit dus nu 5W30 in. Ik heb geen verschil gemerkt.

@Ramon&Ramon: Ik vermoed dat jij een tik in de motor veronderstelt, toch? Er zit geen tik in de motor. Het klinkt voor mij hetzelfde als vroeger met mijn 850. Op LPG hoorde je niks, op benzine hoorde ik de injectoren tikken. Zo klinkt het nu ook weer. Wat ik alleen niet kan plaatsen is waarom het getik wel klinkt met warme motor en niet met koude. De V50 D5 (179PK versie) van mijn schoonvader heeft het niet.
Ik ben eigenlijk niet bang voor motorschade, het is meer dat ik het irritant vind, want het doet voor mij afbreuk aan de fraaie loopcultuur van de 5 cilinder motor. Ik kom op het www info tegen dat het mogelijk ligt aan vervuilde / minder goed werkende injectoren?
Overigens, de volvo monteur die de auto laatst een beurt heeft gegeven vond het niet afwijkend....
Ik zelf denk erover om begin januari eens langs de dieselspecialist op Urk te rijden, van horen zeggen zit daar een goede.
Maar ik hoor graag nog andere suggesties als die er zijn. Bedankt alvast.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gouwe schreef:Bedankt weer voor de reacties.

@kuupertie: ik denk dat dit niet meespeelt. Voordat ik de auto kreeg zat er 10W40 in (Shell Helix), ik zelf ben meer gecharmeerd van Castrol en er zit dus nu 5W30 in. Ik heb geen verschil gemerkt.

@Ramon&Ramon: Ik vermoed dat jij een tik in de motor veronderstelt, toch? Er zit geen tik in de motor. Het klinkt voor mij hetzelfde als vroeger met mijn 850. Op LPG hoorde je niks, op benzine hoorde ik de injectoren tikken. Zo klinkt het nu ook weer. Wat ik alleen niet kan plaatsen is waarom het getik wel klinkt met warme motor en niet met koude. De V50 D5 (179PK versie) van mijn schoonvader heeft het niet.
Ik ben eigenlijk niet bang voor motorschade, het is meer dat ik het irritant vind, want het doet voor mij afbreuk aan de fraaie loopcultuur van de 5 cilinder motor. Ik kom op het www info tegen dat het mogelijk ligt aan vervuilde / minder goed werkende injectoren?
Overigens, de volvo monteur die de auto laatst een beurt heeft gegeven vond het niet afwijkend....
Ik zelf denk erover om begin januari eens langs de dieselspecialist op Urk te rijden, van horen zeggen zit daar een goede.
Maar ik hoor graag nog andere suggesties als die er zijn. Bedankt alvast.

Ik weet zeker dat hier ook zeer goede dieselspecialisten zitten met zeer veel D5 ervaring.. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ook het soort of merk brandstof is belangrijk,laatst hier een D5,getankt bij een witte pomp,het leek wel een bak met knikkers,zo ging hij te keer,tank afgetapt en er bleek een grote hoeveelheid water in te zitten en vuil.
Na een schoonmaak en nieuwe BP diesel,liep hij weer als nieuw!

Dat is een probleem wat vaak onderschat wordt,de zg tank maar raak cultuur om iets goedkoper uit te zijn,niet dus!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ramon&Ramon schreef: Ik weet zeker dat hier ook zeer goede dieselspecialisten zitten met zeer veel D5 ervaring.. :)
Daarom stel ik de vraag ook hier :D
Mijn opmerking over de dieselspecialist was ook bedoeld om het iemand te kunnen laten horen, omschrijven is zo lastig en multi interpretabel.
Ik wil het best een keer aan je laten horen... 8)
Ben verder erg benieuwd of jij of iemand anders een suggestie heeft waarom hij alleen bij warme motor tikt....

Je suggestie over de brandstof neem ik ter harte. Ik tank altijd bij een onbemande Esso pomp en mag toch aannemen dat dat goed is.
En verder gaat er elke 20K een busje Forte Fuel Conditioner in.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je woont niet echt om de hoek denk ik?
Geluiden op afstand beoordelen dat gaat niet,dat klopt.
Busje Forte is altijd goed,kan ook om de 10000km..
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

[quote="Ramon&Ramon"]Je woont niet echt om de hoek denk ik?
quote]
Maar 50 km..... ik moet medio januari naar Breukelen. Rijd ik wel over de ring Maarssen en sla dan ergens halverwege af 8)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ok,laat maar weten!!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

doen we, stuur je tegen die tijd wel een pm.
Gebruikersavatar
DJVL
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 31.12.2012 - 22:02
Locatie: Bennekom

Beste Gouwe,

Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.

Gr DJ
V70-D5-Comforline-handgeschakeld-448000dkm-7-persoons-163 pk-340NM-HU-603-Nautic-blue-alarm-motorblok-288000km-minder-gedraaid.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

DJVL schreef:Beste Gouwe,

Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.

Gr DJ
Een injector die geluid maakt,wat dus niet hoort en zeker niet bij een D5 is dus niet goed,vreemde diagnose van die specialist dus!
Op lekke of anders defecte injectoren bij een D5 moet je altijd alert zijn,ik heb voorbeelden ervan,waarbij er gaten in de cilinderkop zijn ontstaan door een verkeerde inspuiting!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DJVL schreef:Beste Gouwe,

Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.

Gr DJ
Het tikkende geluid is weg / cq niet meer waarneembaar als je gas geeft.
Ik hoor het alleen maar bij stationair draaiende, warme motor.

@Ramon,
Als ik je reactie op de opmerking van DJ begrijp mag het dus geen tikkende injector zijn. Overigens heb ik gisteren nog eens nauwkeurig geluisterd met het oor op het klepdeksel, het lijkt erop dat het geluid van rechtsachter de motor komt -> EGR klep? NB! het is geen plop geluid.
Gebruikersavatar
DJVL
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 31.12.2012 - 22:02
Locatie: Bennekom

Beste Gouwe,

Ik zit mijn bericht nog een x te lezen, maar ik heb het fout geformuleerd.
Dit moet het zijn.

Hoor je het tikkende geluid ook alleen als je het toerental laat oplopen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.

Gr DJ
V70-D5-Comforline-handgeschakeld-448000dkm-7-persoons-163 pk-340NM-HU-603-Nautic-blue-alarm-motorblok-288000km-minder-gedraaid.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gouwe schreef:
DJVL schreef:Beste Gouwe,

Hoor je het tikkende geluid ook als je het toerental laat dalen?
Als dat zo is dan is het een verstuiver, die van mij doet dat ook.
Volgens een specialist zou dat geen probleem zijn.

Gr DJ
Het tikkende geluid is weg / cq niet meer waarneembaar als je gas geeft.
Ik hoor het alleen maar bij stationair draaiende, warme motor.

@Ramon,
Als ik je reactie op de opmerking van DJ begrijp mag het dus geen tikkende injector zijn. Overigens heb ik gisteren nog eens nauwkeurig geluisterd met het oor op het klepdeksel, het lijkt erop dat het geluid van rechtsachter de motor komt -> EGR klep? NB! het is geen plop geluid.
Heb nu twee tankjes leeg gereden met 1x Shell V-power en 1x BP Ultimate. Af en toe lekker doorgereden. Het grappige is dat ik geen getik meer hoor met de motorkap dicht. Met de motorkap open hoor ik het getik van rechtsachter het blok komen. Alsnog de vraag EGR klep of wat anders?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”