Zoals de titel al aangeeft:
Ik heb een krakend koppelingspedaal, al een maand of 2! Het is begonnen met iedere keer een piepje tijdens het op laten komen, inmiddels is het een krakende schuurdeur (niet normaal) met zowel het intrappen als op laten komen.
De dealer heeft er in het begin al eens naar gekeken (toen het nog een klien piepje was tijdens het op laten komen), likje vet eraan en toen was het een kleine week weg, daarna was het er weer. Niet meer terug gegaan voor toen, ik wil geen zeur zijn en misschien gaat het vanzelf weer over. Niet dus.
Wat heb ik inmiddels gedaan:
Rubber harmonicahoes onderaan opzij geschoven en vet aan de uiteinden van dat metalen asje gedaan wat daarin zit.
Het scharnierpunt (boven) van het pedaal zelf ingespoten met WD40.
De veer met bevestigingspunten die het pedaal terugtrekt (die oprekt met intrappen) ingevet.
Niets helpt. Is zwaar irritant en erg volvo-onwaardig (ahumm). daarbij komt het gevoel dat het pedaal wat zwaarder gaat als ooit is geweest (of is dit puur "tussen de oortjes").
Nu heb ik eens wat zoekfunctie gebruikt hier en iets soortgelijks gevonden bij de classic S/V40 serie maar daar vervangen ze de koppelingscylinder achter het pedaal...echter...daar staan plaatjes bij van de oude/nieuwe cylinder maar dat ziet er toch anders uit als wat bij een V70 zit.
Aan mijn pedaal zie ik een zwarte kunststof duwstang (zit ook de pedaalstansensor aan), aan het ene eind vast aan de pedaal, aan het andere eind zit een blinkend ijzeren asje (in/onder een harmonica rubber). Dat asje druk dus weer ergens tegen aan (koppelings cylinder???)
Iemand hier bekend met dit probleem en/of iemand al ooit laten maken? (wat zijn de kosten?)
Krakend koppelingspedaal
- dieselpower
- 4th Gear member
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
-
- 7th Gear member
- dieselpower
- 4th Gear member
Deze was ik ook al tegen gekomen, betreft alleen geen V70 dus weet/wist niet of dit hetzelfde mechanisme is.
Jij hebt in het eerste draadje gepost dat je het pedaal naar links of rechts met een beetje kracht moet buigen. Je hebt dat ook al eens gepost in een topic bij een krakend pedaal classic S/V40 (ook doorgelezen en daar staat het verhaal van de hulpkoppelingscylinder vervangen).
Beetje buigen, proefondervindelijk vastgesteld? Ik wil het best eens proberen maar niet dat ik er iets mee vernachel?
- dieselpower
- 4th Gear member
@Ramon&Ramon: Thnx man. Zojuist geprobeerd, ienie-mienie beetje naar links gewrongen en.........weg is het krakende schuurdeur geluid!!
Give that man a sigar!!!!!!! =D>
Give that man a sigar!!!!!!! =D>
-
- 7th Gear member
Ik rook geen sigaren. 

- dieselpower
- 4th Gear member
Crap, te vroeg victorie gekraaid.
Vanmorgen de wijk uit en de kraak was er alweer. Dealertje al gebeld, morgen even naar laten kijken (smeren of een vervolgafspraak). Ik zal de oplossing posten wanneer het zover is.
Vanmorgen de wijk uit en de kraak was er alweer. Dealertje al gebeld, morgen even naar laten kijken (smeren of een vervolgafspraak). Ik zal de oplossing posten wanneer het zover is.
-
- 1st Gear member
Mijn V70 heeft daar ook heel lang last van gehad. Niets leek te helpen. De garage heeft het koppelingspedaal telkens gesmeerd en ook bij mij was het geluid binnen no-time weer terug. Uiteindelijk leek de enige oplossing nog het vervangen van een kunststof koppelingscylinder achter het pedaal. Het zou rond de 250 euro gaan kosten(!). Dit heb ik niet gedaan want ik vond dat wel erg veel geld voor een geluidje. Dus zelf aan de slag gegaan.
Oplossing:
Ik heb een flink stuk plastic in de voetenruimte onder en over de pedalen gelegd. Met een bus WD-40 heb ik het stangetje met cylinder (zichtbaar als je er helemaal met je hoofd induikt) en de binnenkant van het harmonica-rubber compleet GEMARINEERD. Ik zeg expres gemarineerd. Het probleem is hiermee opgelost! Het geluid waar ik eerst wanhopig van werd, heb ik daarna nooit meer gehoord en een voorgestelde dure reparatie voorkomen.
Succes!
Oplossing:
Ik heb een flink stuk plastic in de voetenruimte onder en over de pedalen gelegd. Met een bus WD-40 heb ik het stangetje met cylinder (zichtbaar als je er helemaal met je hoofd induikt) en de binnenkant van het harmonica-rubber compleet GEMARINEERD. Ik zeg expres gemarineerd. Het probleem is hiermee opgelost! Het geluid waar ik eerst wanhopig van werd, heb ik daarna nooit meer gehoord en een voorgestelde dure reparatie voorkomen.
Succes!
- dieselpower
- 4th Gear member
Vanmorgen bij de dealer geweest, nu is het piepend pedaal weer stil
Het piepen zat niet in de hulpkoppelingscylinder (gelukkig), ook niet het stangetje wat in de harmonicarubber zit, maar in de horizontale veer die daarboven zit. Deze veer heeft aan één kant een oog, zit om een asje, en aan de andere kant een soort platte punt (net als aan een platte schroevendraaier). Die platte punt (kunststof) zit in een V-vormige oplegging en beweegt/kantelt iets of wat met het intrappen/loslaten van het pedaal. Dit gaf bij mij het piepend/krakend geluid. Alle scharnierpunten zijn nu opnieuw gesmeerd. De veer is gedemonteerd, schoongemaakt, opnieuw ingevet en gemonteerd.
Het is een lastige klus, de veer zit eigenlijk "los" tussen twee punten in maar er is veel kracht voor de-en montage nodig. Onderste boven liggend op de deurdorpel werkt ook niet makkelijk natuurlijk.
Enfin, het geluid is nu weg, koppelingspedaal bedienen gaat ook lichter. Ik hoop dat het een blijvertje is.

Het piepen zat niet in de hulpkoppelingscylinder (gelukkig), ook niet het stangetje wat in de harmonicarubber zit, maar in de horizontale veer die daarboven zit. Deze veer heeft aan één kant een oog, zit om een asje, en aan de andere kant een soort platte punt (net als aan een platte schroevendraaier). Die platte punt (kunststof) zit in een V-vormige oplegging en beweegt/kantelt iets of wat met het intrappen/loslaten van het pedaal. Dit gaf bij mij het piepend/krakend geluid. Alle scharnierpunten zijn nu opnieuw gesmeerd. De veer is gedemonteerd, schoongemaakt, opnieuw ingevet en gemonteerd.
Het is een lastige klus, de veer zit eigenlijk "los" tussen twee punten in maar er is veel kracht voor de-en montage nodig. Onderste boven liggend op de deurdorpel werkt ook niet makkelijk natuurlijk.
Enfin, het geluid is nu weg, koppelingspedaal bedienen gaat ook lichter. Ik hoop dat het een blijvertje is.
- Dexter
- 2nd Gear member
Ik had ook last van een krakend koppelingspedaal.
Bij mij was de oplossing om in het harmonicarubber waar het witte kunststof stangetje ingaat WD-40 te spuiten.
Hierna was het kraken over en tot nu toe (na 1 week) nog niet weer teruggekomen.
Bij mij was de oplossing om in het harmonicarubber waar het witte kunststof stangetje ingaat WD-40 te spuiten.
Hierna was het kraken over en tot nu toe (na 1 week) nog niet weer teruggekomen.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002