Goedendag,
Voor iemand zoek ik een S60 met automaat. Nu kom ik er heel veel tegen op internet met een gewone automaat. Zelf vind ik een geartronic ideaal, o.a. het zelf kunnen schakelen met caravan in bergachtig gebied.
Maar nu de vraag: Is een gewone automaat nu zòveel minder ? Heb hier totaal geen ervaring mee. Vast bedankt voor het meedenken.
geartronic of gewone automaat ?
- Rome
- 3rd Gear member
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
![Afbeelding]()
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
- Plein69
- 4th Gear member
Ik had hiervoor een Nissan Primera CVT M6 waarmee je handmatig kon schakelen en nu al een paar jaar een S80 met standaard 5 bak.
Afgelopen zomer weer enkele flinke bergpassen (Nassfeld / Plockenpass) in Oostenrijk genomen met de S80 met vouwwagen. (Had ze ook al eens genomen met de Primera)
Moet zeggen dat ik de standaard 5 bak in de bergen heuvel af bij de S80 soms een nadeel vind. Je kan D/ 4 / 3 / L selecteren.
Bij L gebruikt hij toch de eerste 2 versnellingen wat soms voor gevoel hoe snelheid oplevert en resulteert in veel bijremmen.
Dan mis je wel dat je hem in 1 kan zetten en dat vasthouden.
Kleine edit.
Ik ga maar 1 keer per jaar op vakantie richting Oostenrijkse of Franse Alpen en verder niet. Bij mijn Primera gebruikte ik in Nederland het handmatig schakelen niet.
Bij mijn S80 mis ik het verder ook niet.
Afgelopen zomer weer enkele flinke bergpassen (Nassfeld / Plockenpass) in Oostenrijk genomen met de S80 met vouwwagen. (Had ze ook al eens genomen met de Primera)
Moet zeggen dat ik de standaard 5 bak in de bergen heuvel af bij de S80 soms een nadeel vind. Je kan D/ 4 / 3 / L selecteren.
Bij L gebruikt hij toch de eerste 2 versnellingen wat soms voor gevoel hoe snelheid oplevert en resulteert in veel bijremmen.
Dan mis je wel dat je hem in 1 kan zetten en dat vasthouden.
Kleine edit.
Ik ga maar 1 keer per jaar op vakantie richting Oostenrijkse of Franse Alpen en verder niet. Bij mijn Primera gebruikte ik in Nederland het handmatig schakelen niet.
Bij mijn S80 mis ik het verder ook niet.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Met een gewone automaat in de bergen is bij afdalingen balle. Ook al zet je hem in L-2-3, hij gaat eigenlijk altijd te hard de berg af en schakelt meteen naar de hoogste mogelijkheid die je hem gunt..
Met een Geartronic is veel fijner, omdat je de versnelling vast kan zetten in één versnelling. Bovendien heeft de gemiddelde GT een versnelling meer dan een gewone automaat en dat zorgt ervoor dat je veel preciezer de juiste weerstand kan kiezen.
Bergopwaarts maakt het niet uit omdat beide systemen dan wél de juiste stijgversnelling kiezen. Bergop kan je praktisch altijd de automaatfunctie gebruiken.
Met een Geartronic is veel fijner, omdat je de versnelling vast kan zetten in één versnelling. Bovendien heeft de gemiddelde GT een versnelling meer dan een gewone automaat en dat zorgt ervoor dat je veel preciezer de juiste weerstand kan kiezen.
Bergopwaarts maakt het niet uit omdat beide systemen dan wél de juiste stijgversnelling kiezen. Bergop kan je praktisch altijd de automaatfunctie gebruiken.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- lint
- Geartronic member
Ik heb dezelfde ervaring, je moet wel je afvragen hoe vaak je in de bergen gaat rijden, als dat maar 1-2 keer per jaar is......Battlecruiser schreef:Met een gewone automaat in de bergen is bij afdalingen balen. Ook al zet je hem in L-2-3, hij gaat eigenlijk altijd te hard de berg af en schakelt meteen naar de hoogste mogelijkheid die je hem gunt..
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
Nou...
Ik heb vorige week een bultje gehad in Oostenrijk maar mijn GT pakte een versnelling waarbij het toerental op 1800rpm uitkwam.
Met een behoorlijk stijgings percentage te weinig toeren waardoor ik gewoon zelf weer ben gaan schakelen.
Overigens ga ik gebruik maken van Polestar en gaat de auto naar 205pk waarbij het allemaal nog makkelijker schijnt te gaan.
Ik heb vorige week een bultje gehad in Oostenrijk maar mijn GT pakte een versnelling waarbij het toerental op 1800rpm uitkwam.
Met een behoorlijk stijgings percentage te weinig toeren waardoor ik gewoon zelf weer ben gaan schakelen.
Overigens ga ik gebruik maken van Polestar en gaat de auto naar 205pk waarbij het allemaal nog makkelijker schijnt te gaan.
- mjeuring
- 3rd Gear member
Ook dan zou ik niet te lang in een laag toerental blijven hangen als de motor zwaar moet werken. Lagers krijgen het dan zwaar te verduren.diesel01 schreef:Overigens ga ik gebruik maken van Polestar en gaat de auto naar 205pk waarbij het allemaal nog makkelijker schijnt te gaan.
Met de GT en caravan schakel ik bijna altijd met de hand. Ik vind dat de GT te snel wil opschakelen.
- lint
- Geartronic member
Dat is ook het grote voordeel van de GT, je kan zelf kiezen uit de versnellingen als de omstandigheden dit vragen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- TPRPowerflush
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Niet alleen dat, de uitgaande as van de motor ( krukas ) drijft de automaat aan in een 1 op 1 verhouding.
Dit houdt in dat de oliepomp in de bak, die de aandrijfing doet, dat dus met veel te lage toeren doet.
Een T of T5 of een D5 heeft een flink koppel, en doet vermoeden dat het allemaal lekker makkelijk gaat, dat in lage toerentallen caravan trekken.
Ja, bij een handbak wel, maar een automaatbak kan de olie, dus bak enorm snel oververhit raken bij juist die lage toerentallen.
Men weet dit vaak niet, maar heb geen angst, draai gewoon 3000 toeren met zwaar trekken, de olie wordt dan door de bak veel sneller rond gepompt en krijgt dan ook haar broodnodige koeling.
Verbrande olie biedt geen smering en de bak zal sneller slijten... dus sneller defect raken.
Iets waar niemand op zit te wachten lijkt me.
Dit houdt in dat de oliepomp in de bak, die de aandrijfing doet, dat dus met veel te lage toeren doet.
Een T of T5 of een D5 heeft een flink koppel, en doet vermoeden dat het allemaal lekker makkelijk gaat, dat in lage toerentallen caravan trekken.
Ja, bij een handbak wel, maar een automaatbak kan de olie, dus bak enorm snel oververhit raken bij juist die lage toerentallen.
Men weet dit vaak niet, maar heb geen angst, draai gewoon 3000 toeren met zwaar trekken, de olie wordt dan door de bak veel sneller rond gepompt en krijgt dan ook haar broodnodige koeling.
Verbrande olie biedt geen smering en de bak zal sneller slijten... dus sneller defect raken.
Iets waar niemand op zit te wachten lijkt me.
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@mjeuring,
de lock-up werkt niet onder de 1500 toeren en komt pas in als er voldoende koppel van de motor is om de last te trekken,
bij gewone omstandigheden een stukje boven de 1500 toeren,
in de lock-up is de circulatie door de koeler van de atf veel minder dan als de lock-up niet ingeschakeld is,
verder geldt hoe hoger het motortoerental, hoe beter de smering en koeling van de automaatbak,
afhankelijk van het aanhanggwicht voelt de berijder meestal zelf wel aan dat met bv 2000 toeren in de GT4stand de volvo lekkerder rijdt dan met 1500 toeren, waarbij soms net wel en net niet de lock-up inschakeld.
het is dan inderdaad beter voor de volvo om met zware last ergens boven de 2000 toeren te gaan hangen zonder lock-up, de auto reageert dan ook beter op het gas, en schakelt niet voortdurend op en neer zoals in de Dstand, wat op zich ook nog extra hitte oplevert vanwege het koppelen en ontkoppelen in da bak.
groet,
de lock-up werkt niet onder de 1500 toeren en komt pas in als er voldoende koppel van de motor is om de last te trekken,
bij gewone omstandigheden een stukje boven de 1500 toeren,
in de lock-up is de circulatie door de koeler van de atf veel minder dan als de lock-up niet ingeschakeld is,
verder geldt hoe hoger het motortoerental, hoe beter de smering en koeling van de automaatbak,
afhankelijk van het aanhanggwicht voelt de berijder meestal zelf wel aan dat met bv 2000 toeren in de GT4stand de volvo lekkerder rijdt dan met 1500 toeren, waarbij soms net wel en net niet de lock-up inschakeld.
het is dan inderdaad beter voor de volvo om met zware last ergens boven de 2000 toeren te gaan hangen zonder lock-up, de auto reageert dan ook beter op het gas, en schakelt niet voortdurend op en neer zoals in de Dstand, wat op zich ook nog extra hitte oplevert vanwege het koppelen en ontkoppelen in da bak.
groet,
- VolvoS60D5Black
- 2nd Gear member
- Contacteer:
In beide gevallen geld..... geen onderhoud is vroegtijdig overlijden.
Ik heb een gewone automaat waarvan ik de olie vaker ververs als van de motor
Ondanks zijn 320.000 km schakeld ie nog soepel.
En zelfs met een autotrailer met daarop een XC70 rijd hij nog gewoon goed. Gewoon in zijn 4 laten. en bergje af nog een tandje lager.
Ik heb een gewone automaat waarvan ik de olie vaker ververs als van de motor

Ondanks zijn 320.000 km schakeld ie nog soepel.
En zelfs met een autotrailer met daarop een XC70 rijd hij nog gewoon goed. Gewoon in zijn 4 laten. en bergje af nog een tandje lager.
Volvo @ VAG monteur