mmmm Ben wel benieuwd naar dat opnieuw kalibreren. Is dat alleen bij de dealer te doen, want ik ben geen vriendjes met de dealer...
De mijne geeft ook aan "nog 100km" en dan gaat er toch makkelijk 73 liter in de tank.
Zou het wel makkelijker vinden dat het klopt, want nu is het zo dat als het reservelampje gaat branden de tank eigenlijk al leeg is en zeker geen 10 liter bevat (lampje gaat aan bij ongeveer "nog 120km" Eigenlijk wil ie zeggen LEEG !
brandstofpanne (diesel)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het kan zo simpel zijn,als je meter een kwart aangeeft,gooi je hem weer vol,dan sta je ook nooit stil!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Klopt
Maar soms komt dat er ff niet van (zeker als je erg veel rijdt zoals ik) En op vakantie...
En daarbij vind ik het een aanfluiting dat Volvo blijkbaar gewoon niet in staat is om een redelijk werkende boardcomputer te maken
Zelfs de Panda van m'n vrouw en de Polo hebben een 10x beter werkende boardcomputer dan mijn Volvo.
Sterker; zelfs mijn 30 jaar oude Mercedes heeft een nauwkeuriger werkend systeem
Maar soms komt dat er ff niet van (zeker als je erg veel rijdt zoals ik) En op vakantie...
En daarbij vind ik het een aanfluiting dat Volvo blijkbaar gewoon niet in staat is om een redelijk werkende boardcomputer te maken
Zelfs de Panda van m'n vrouw en de Polo hebben een 10x beter werkende boardcomputer dan mijn Volvo.
Sterker; zelfs mijn 30 jaar oude Mercedes heeft een nauwkeuriger werkend systeem
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Waarom rij je dan Volvo?
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Misschien ben ik dan wel de enige, maar de info van de computer is meer "leuk voor erbij" dan echt zinnig. En als je lampje brand dat je tank leeg is, en je toch doorrijd omdat de BC zegt dat het nog kan, tja.... Dan moet je ook niet zeuren dat je met een lege tank stilstaat.daarbij vind ik het een aanfluiting dat Volvo blijkbaar gewoon niet in staat is om een redelijk werkende boardcomputer te maken
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Als mijn lampje gaat branden kan ik nog max 30km
Dus daar heb ik ook niet veel aan.
En als Volvo besluit een boardcomputer in te bouwen verwacht ik gewoon dat deze wat zinnigs aangeeft en niet allerlei onzin. Had hem dan weggelaten en vrolijk dansende poppetjes op het schermpje weergegeven :multi:
Maar de vraag blijft: kan alleen de dealer dit opnieuw kalibreren of kan iedereen die handig is en Vida oid heeft dit ook?
Dus daar heb ik ook niet veel aan.
En als Volvo besluit een boardcomputer in te bouwen verwacht ik gewoon dat deze wat zinnigs aangeeft en niet allerlei onzin. Had hem dan weggelaten en vrolijk dansende poppetjes op het schermpje weergegeven :multi:
Maar de vraag blijft: kan alleen de dealer dit opnieuw kalibreren of kan iedereen die handig is en Vida oid heeft dit ook?
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Afgezien van het feit dat het lampje in het dashboard wel erg zwak is ben ik erg tevreden over de boardcomputer. Jammer dat de olietemperatuur niet wordt aangegeven maar dat is vrijwel nooit.
Er zijn echt wel veel mindere boardcomputers dan de onze.
Er zijn echt wel veel mindere boardcomputers dan de onze.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Misschien is een goed werkende boordcomputer geen issue bij de aankoop van een verder fijne auto. Dat is niet zo zwaar wegend dat ik hem laat staan :?Ramon&Ramon schreef:Waarom rij je dan Volvo?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ja,een goeie boordcomputer aanschaffen met een auto er omheen zou te gek worden. 

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Daar vertrouw ik niet op. Mijn naald begint pas met verschuiven als ik minimaal 100km heb gereden. En de laatste helft gaat beduidend sneller leeg dan de eerste helft. Met dezelfde rijstijl!Thijs schreef:Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.

Zou een calibratie hier ook iets aan veranderen?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
jpwg001 schreef:Daar vertrouw ik niet op. Mijn naald begint pas met verschuiven als ik minimaal 100km heb gereden. En de laatste helft gaat beduidend sneller leeg dan de eerste helft. Met dezelfde rijstijl!Thijs schreef:Als mijn lampje gaat branden zit er nog 1/8 in de tank en kan ik nog meer dan 50 km rijden, wat nagenoeg elke keer weer bewezen wordt. ik haat tanken en stel dit dus zo lang mogelijk uit. Nog nooit zonder brandstof komen te staan en alles wijst nauwkeurig genoeg aan.![]()
Zou een calibratie hier ook iets aan veranderen?
Ik heb precies hetzelfde, maar als het lampje begint te branden kijk ik altijd even op het klokje dat de nog te rijden km's aangeeft (zo'n 200) en dan kan ik er nog makkelijk 100 meer rijden (bij dezelfde rijstijl).
Ik ben ook niet bang voor de ---. Als dat gebeurt kan ik nog makkelijk een tankstation bereiken.
Ik ben veel op pad (snelweg), heb daarmee een constante rijstijl en vind de voorspelling van de BC prima (met een beetje interpretatie). Bij mijn V40 was het niet anders. Reed van de week 1150 km op één tank zonder ook maar enigszins truttig te hebben gereden. Tis een beetje een sport

Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Och laat ons vrolijk wezen.
Sinds vandaag krijgt mijn kar terug haar vroegere streken. Genoeg diesel maar zomaar stilvallen.
Zie ook naar dit topic voor alle uitleg.
De ergernis bouwt zich langzaam maar zeker terug op. Dit is geen kwaliteit meer, dit is doodgewoon brol.
Ga morgen bij de sloper een 'nieuwe' fusebox zoeken. Hopelijk heeft Volvo zijn legendarische kwaliteitscontrole daar niet op laten schijnen.
Beu, beu, beu...
Op naar Mercedes???
Sinds vandaag krijgt mijn kar terug haar vroegere streken. Genoeg diesel maar zomaar stilvallen.
Zie ook naar dit topic voor alle uitleg.
De ergernis bouwt zich langzaam maar zeker terug op. Dit is geen kwaliteit meer, dit is doodgewoon brol.
Ga morgen bij de sloper een 'nieuwe' fusebox zoeken. Hopelijk heeft Volvo zijn legendarische kwaliteitscontrole daar niet op laten schijnen.
Beu, beu, beu...
Op naar Mercedes???
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Charly, dat is heel irritant. Overweeg je niet om hem in te ruilen op een andere Volvo? Ze hebben er niet allemaal last van, immers (hoop ik).
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Forum,
Hier het vervolg van de stilval-saga. Eindelijk is de panne - hopelijk - vastgesteld. Intensief speurwerk gaf te kennen dat de opvoerpomp in de tank de grote boosdoener is. Defect en krijgt zelfs geen stroom! De oorzaak is te zoeken in een gedeeltelijk naar de filistijnen zijn van de CEM. Remedie: nieuwe CEM (ca. € 1000) en een nieuwe pomp (ca. € 600) en nog wat bijhorigheden; dus BTW in en werkuren ca. € 2000. Wordt niet meer gedaan (zie km-stand en leeftijd). Een alternatief (door Volvo zelf voorgesteld!) een aparte schakelaar na het contactslot en een 2de-handspomp. Belangrijk voor de Vlaamse gebruikers: CS-parts in Beernem (bij Brugge) is gespecialiseerd in afbraakonderdelen voor Volvo. € 100 voor een pomp. Wordt per post toegestuurd. Monteren en een schakelaartje en dan heb ik weerom voldoende diesel bij de HD-pomp. Nu val ik elke 2 km stil. lang leve de fiets en de schoenen. Zou het nu eindelijk een einde kennen?
Hier het vervolg van de stilval-saga. Eindelijk is de panne - hopelijk - vastgesteld. Intensief speurwerk gaf te kennen dat de opvoerpomp in de tank de grote boosdoener is. Defect en krijgt zelfs geen stroom! De oorzaak is te zoeken in een gedeeltelijk naar de filistijnen zijn van de CEM. Remedie: nieuwe CEM (ca. € 1000) en een nieuwe pomp (ca. € 600) en nog wat bijhorigheden; dus BTW in en werkuren ca. € 2000. Wordt niet meer gedaan (zie km-stand en leeftijd). Een alternatief (door Volvo zelf voorgesteld!) een aparte schakelaar na het contactslot en een 2de-handspomp. Belangrijk voor de Vlaamse gebruikers: CS-parts in Beernem (bij Brugge) is gespecialiseerd in afbraakonderdelen voor Volvo. € 100 voor een pomp. Wordt per post toegestuurd. Monteren en een schakelaartje en dan heb ik weerom voldoende diesel bij de HD-pomp. Nu val ik elke 2 km stil. lang leve de fiets en de schoenen. Zou het nu eindelijk een einde kennen?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is het niet een defecte draad of connector op de CEM? Lijkt me niet zo voor de hand liggend dat de CEM zelf gedeeltelijk stuk is.
Wellicht kun je het signaal ergens anders vandaan pakken (sigaretten aansteker bijvoorbeeld!). Deze krijgt ook alleen spanning met het contact aan. Zo stuur ik mijn ipod adapter ook aan. Om nu te zorgen dat de aansteker aansluiting niet overbelast wordt moet er wel een of zelfs twee relais tussen om de stroom te beperken.
Wel goed speurwerk!
Wellicht kun je het signaal ergens anders vandaan pakken (sigaretten aansteker bijvoorbeeld!). Deze krijgt ook alleen spanning met het contact aan. Zo stuur ik mijn ipod adapter ook aan. Om nu te zorgen dat de aansteker aansluiting niet overbelast wordt moet er wel een of zelfs twee relais tussen om de stroom te beperken.
Wel goed speurwerk!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Het speurwerk is wel gedaan door een officiële volvo-dealer met al de tools die nodig zijn om elektrische fouten op te sporen (Amp-meter, Volvo-spanningstesters, computer, ...) en dit gedurende 1,5 uur. Zowel de pomp, de stekkers, de leidingen, de fuseboxen, de CEM en de relais passeerden de revue. Deze panne zou dus wel eens de '200 km tot lege tank' en het zonder brandstof vallen kunnen verklaren: het hevelsysteem werkte niet en de linkerhelft bleeft met zijn resterende 13 - 15 liter over, terwijl de rechter helft leeg was en dus geen brandstof meer kon doorgeven. Ergens tast ik nog in het duister met 1 probleem: als ik de pomp met een schakelaar in werking zet, is het dan verkeerd dat die pomp tijdens de ganse duur van de rit blijft draaien. Niet dat de toevoer belangrijk is aangezien er een retour voorzien is. Maar ik denk maar aan de pomp zelf: kan die een ononderbroken werking aan (de koeling zou volgens mijn info gebeuren door de doorstromende brandstof?). Misschien nog iets voor daarna: zou het kunnen dat door dat ellendig lang gesukkel (met veelvuldige 'low fuel pressure' detecties) de HD-pomp een noodlottige slijtage heeft gekend? CS-parts kan die eveneens aan € 250 leveren. En dan rest er misschien nog steeds de mogelijkheid van een slechte soudure in de hoofdfusebox? De vervanging die ik trachtte te doen door een hoofdfusebox van een S80 bleek niet te kunnen. Alles paste perfect op een 60A zekering (koelsysteem) op de onderkant na.
Wie leeft zal zien? Anders toch nog vuilbak?
Wie leeft zal zien? Anders toch nog vuilbak?